12 marca 2013 r. w auli Regionalnego Centrum Dydaktyczno – Konferencyjnego i Biblioteczno – Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej miało miejsce uroczyste zakończenie projektu pt. „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.

 

 

 

 

 

W obecności licznie zgromadzonych parlamentarzystów, przedstawicieli władz samorządowych, przemysłu oraz świata nauki, uroczystość zainaugurował JM Rektor Politechniki Rzeszowskiej prof. dr hab. inż. Marek Orkisz.

Również JM Rektor Politechniki Warszawskiej prof. dr hab. inż. Jan Szmidt przywitał w imieniu Politechniki Warszawskiej przybyłych gości.

 

 

Natomiast po wystąpieniu Pana mgr inż. Wojciecha Frączka – Głównego Konstruktora oraz prezentacji kilkanastominutowego filmu prezentującego powstanie motoszybowca AOS – 71 miała miejsce prezentacja samego motoszybowca, który specjalnie na tę okazję został zmontowany na scenie auli, w której odbywała się uroczystość. Po zakończeniu uroczystości każda z osób obecnych na uroczystości miała możliwość oglądnięcia motoszybowca AOS – 71 z bezpośredniej odległości.

 

 

AOS-71 jest efektem współpracy Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej. Jest to dwuosobowy, wyposażony w napęd elektryczny szybowiec. To pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie. Zgodnie z założeniami AOS-71 posiada wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS - 71 miejsca są ustawione obok siebie. Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze
i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami, nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.

 

AOS-71 będzie mógł być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów.
Dla twórców najważniejszy jednak cel to skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

 

 

Nazwa AOS odnosi się do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. AOS-71 to pierwszy wspólny projekt obydwu uczelni. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" realizowanego tu od 1978 roku, a cyfra 1 - pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.

 

Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Środki pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Inicjatywa Technologiczna".

 

Motoszybowiec został opracowany przez zespół studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej złożony z 60 osób. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, a Głównym Konstruktorem mgr. inż. Wojciech Frączek.

 

 

Politechnika Rzeszowska

 

 

 

czytaj także...

 

Prezentacja motoszybowca AOS – 71