Targi ILA to najstarsze i jedne z największych tego typu imprez na świecie. Miejscem tegorocznych targów było Berlin ExpoCenter Airport, przyległe do  nowo budowanego międzynarodowego lotniska Berlin Brandenburg (BER). Pierwsza część targów odbywająca się w dniach 11-13 września przeznaczona była ściśle dla fachowców (przedstawicieli branż związanych z lotnictwem i kosmonautyką), a cześć druga w dniach 14-16 września  była otwarta dla zwiedzających. Oficjalnym partnerem tegorocznej edycji targów ILA była Polska.

 

 

 

 

 

Wystawa została otworzona przez niemiecką kanclerz Angele Merkel i polskiego wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka. Podczas tej uroczystości Premier podkreślił, że cyt. „potencjał badawczy polskiego przemysły jest coraz większy, a instytuty projektują nowoczesny sprzęt lotniczy. W przemyśle lotniczym pracuje 30 tys. osób, w tym 23 tys. w Dolinie Lotniczej (84 firmy głównie z południowo-wschodniej części Polski). W Polsce powstają samoloty lekkie i ultralekkie, nowoczesne śmigłowce, silniki, turbiny i komponenty do obiektów satelitarnych. Polska obecność na targach to dowód intensywnej współpracy przemysłowej z Niemcami…”.

 

Na tegorocznych targach zaprezentowało się ponad 1200 wystawców z 46 krajów, w tym 60 z Polski. Eksponowanych było270 statków latających różnych typów, a wśród nich. m.in: najnowsze samoloty pasażerskie Airbus A380 i Boeing 747-8, wojskowe transportowce C-17, C-160 Transal i C-27J Spartan , wczesnego wykrywania, naprowadzania i zadań specjalnych Boeing E-3 Sentry AWACS i Lockheed P-3C Orion, tankowania i ewakuacji medycznej Airbus A310 MRTT, samoloty bojowe F-16, Tornado i  Eurofighter Typhoon, śmigłowce bojowe Tiger i NH-90 a także demonstrator nowych  technologii hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3. Część sprzętu prezentowała swoje możliwości w locie podczas odbywających się pokazów. Ich starty odbywały się bezpośrednio z terenu wystawowego na płycie lotniska. W dniu otwarcia targów loty pokazowe wykonywały m.in.: Airbus A320, Airbus A400M, śmigłowce Tiger i NH-90, demonstrator Eurocopter X3, a także będące na wyposażeniu Luftwaffe  samoloty bojowe Tornado, Eurofighter Typhoon i F-4F Phantom. Na uwagę  zasługiwały też niemieckie samoloty historyczne  Messerschmitt Me 109 i Me 108 oraz odrzutowy Messerschmitt Me-262. Odbyły się też pokazy akrobacji lotniczych, z udziałem dwóch polskich zespołów: „Biało-Czerwone Iskry” (na TS-11 Iskra) i grupy „Żelazny” (Zlin 50, Zlin 526 i szybowca MDM-1 Fox).

 

W sumie na targach zaprezentowało się około 60 wystawców z Polski. Wśród nich warszawski Instytut Lotnictwa, który pokazał demonstracyjny model bezzałogowego śmigłowca ILX 27, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - symulator lotu F-16, Centrum Badań Kosmicznych PAN - penetratory geologiczne oraz Przemysłowe Centrum Optyki promujące gogle noktowizyjne.  Jedną z największych atrakcji polskiej ekspozycji jbył produkowany w Mielcu śmigłowiec bojowy S70 Black Hawk, a także  opracowany przez Politechniki Warszawską i Rzeszowską motoszybowiec o napędzie elektrycznym AOS-71 (zasilany ogniwami fotoelektrycznymi).

 

Swoją obecność na targach silnie zaakceptowały też Polskie Siły Powietrzne. Na wystawie statycznej prezentowane były m.in:. Samolot CASA 295M w wersji ewakuacji medycznej, PZL M28 Bryza z kabiną glass cockpit i szkolno-treningowy PZL-130 Orlik TC-II, a także zespół akrobacyjny „Biało-Czerwone Iskry”. Ponadto, na stoisku Eurocoptera wystawiony był sanitarny śmigłowiec EC-135P2+ w barwach ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, a Zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski prezentowały samolot EM-11C Orka i szybowiec MDM-1 Fox.

 

Samolot EM-11C Orka

 

 

Śmigłowiec S-70i Black Hawk wyprodukowany w PZL Mielec

 

Szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox (zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski)

 

Pierwszy samolot z rodziny A320 wyposażony w  Sharklety

 

pokaz Grupy Zelazny

 

 

więcej zdjęć na naszym profilu na facebooku

 

 

 

tekst. ULC

foto. Maciej Oleszko