Wielokrotny reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata i Europy w akrobacji samolotowej. W zeszłym roku na mistrzostwach Europy w akrobacji samolotowej zajął wysokie szóste miejsce za trzema reprezentantami Francji i dwoma Rosjanami na 57 zawodników. Artur jest aktualnym Mistrzem Polski w akrobacji samolotowej i członkiem Kadry Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej na rok 2012.

 

 

 

 

 

 

Za sterami samolotów od 1995 roku spędził 6000 godzin. Zawodowo związany z liniami lotniczymi Ryanair, gdzie pełni funkcję kapitana Boeinga 737-800. Wcześniej kapitan Boeinga 737-300 i 400 w liniach Centralwings oraz pilot korporacyjny i demonstracyjny w Cessna Aircraft Company. Instruktor samolotowy i pilot na An-2 w operacjach zrzutu skoczków spadochronowych. Dodatkowo zajmował się przebazowaniami samolotów jednosilnikowych nad dużymi zbiornikami wodnymi, w tym m.in. nad Oceanem Atlantyckim, Morzem Bałtyckim oraz Śródziemnym. Posiada amerykańską licencję zawodową z uprawnieniami do lotów według przyrządów i na samoloty wielosilnikowe. Jest pilotem szybowcowym, śmigłowcowym i skoczkiem spadochronowym. Latał na ponad 20 typach samolotów i śmigłowców tłokowych, turbośmigłowych i odrzutowych. Od kilku lat jest członkiem kadry narodowej w akrobacji samolotowej, pilotem pokazowym i aktualnym Mistrzem Polski w Akrobacji Samolotowej. Ponadto Artur jest zwycięzcą plebiscytu Lotnicze Orły 2011 w kategorii Człowiek Roku – General Aviation. Pasjonuje się akrobacją, żeglarstwem, historią II Wojny Światowej oraz sztukami walki.

 

 

fot. Albert Osiski

 

 

 

Informacje o samolocie:

Samolot – rodzaj, typ, producent: Extra 330 LC,

Producent: Extra Aircraft Company – Niemcy

Znaki: SP-TLS

Malowanie: Biało-czerwony

Rozpiętość/Długość/Wysokość(m): 8m/6,7m/2,6m

Silnik – typ, moc, liczba: Jeden tłokowy silnik, 6cio cylindrowy o pojemności 10 litrów produkcji amerykańskiej – Lycoming 580 o mocy 315 koni mechanicznych, wyposażony w trójłopatowe śmigło o maksymalnej prędkości obrotowej 2700 obr/min.

Masa samolotu: 820 kg

MTOW: 950 kg

Prędkości – min/max/przelot: Jest to wyczynowy samolot akrobacyjny, jego maksymalna prędkość do 407 km/h a minimalna to ok 110 km/h, ale w trakcie wykonywania akrobacji, np w czasie ślizgu na ogon, samolot może lecieć do tyłu.

Zasięg: 800 kilometrów

Ilość paliwa: 190 litrów

 

Dzięki swojej niezwykle wytrzymałej konstrukcji, samolot Extra 330 jest w stanie wykonywać lot akrobacyjny we wszystkich osiach x,y,z – równocześnie. Doświadczony pilot akrobacyjny jest w stanie wymyślać nowe manewry autorotacyjne i łączyć je w całość, tworząc nowe układy figur pokazowych. Dodatkowo warto wspomnieć, że współczynniki przeciążeń w tym samolocie są wyższe niż w samolotach myśliwskich, które z reguły ograniczone są wartościami +9,-3 a dla przypomnienia Extra 330 może wykonywać akrobację z przeciążeniem +10,-10g. Dodatnie przeciążenia rzędu 10g nie są problemem i można je wytrzymać jeżeli wykonuje się odpowiednie ćwiczenia – wtedy krew odpływa z głowy a pilot powoli traci wzrok i słuch co może skończyć się utratą przytomności, pomaga tu napinanie mięśni nóg i brzucha. Natomiast bardzo trudno przygotować się do dynamicznego przeciążenia ujemnego, gdy duże ilości krwi pod ogromnym ciśnieniem wdzierają się do głowy. Trzeba mieć naprawdę świetną kondycję i zdrowie, aby nie doznać wylewu lub poważnej kontuzji. Często zdarzają się pęknięcia naczyń krwionośnych w oczach lub krwotoki, ale nie zraża to pilotów do realizowania swojej pasji.

 

 

II Festyn Lotniczy "Lotnisko bliżej miasta" w Michałkowie (samoloty.pl)

 

 

 

Przebieg pokazu:

 

 

Pokaz indywidualny rozpoczyna się na wysokości 1000 m. Samolot rozpędzony do 400km na godzinę rozpoczyna obroty, wokół swojej osi podłużnej robiąc tzw beczki sterowane. Pilot ubarwia te beczki za pomocą steru kierunku, dzięki czemu samolot lecąc w dół pod kątem 45 stopni obraca się w dwóch osiach. Przeciążenie ujemne ma w tym momencie ma wartość ok -5. Po zakończeniu obrotów, pilot wprowadza samolot w lot pionowy z przeciążeniem ok 9g, rozpoczynając beczki sterowne w lewo po czym pilot zaczyna wykonywać ¾ pętli z jednoczesnymi obrotami wzdłóż osi podłużnej samolotu beczkami autorotacyjnymi, są one charakterystyczne, bo dym za samolotem nie jest wyprostowany a przypomina świder. Jest to bardzo ciekawa figura gdyż przeciążenie zmienia się w niej co 180 stopni od -5 do +7, czyli tolerancja 12 co pół sekundy. Po zakończeniu pętli pilot kontynuuje beczki autorotacyjne, robiąc jednocześnie zakręt o 180 stopni. Po zatrzymaniu autorotacji pilot ustawia samolot do kolejnego manewru, którym jest tzw. MULLEROID. Pilot stawia samolot do pionu po czym zaczyna wykonywać serię beczek sterowanych w prawo po czym zamienia je za pomocą steru kierunku w beczki autorotacyjne. Dochodzą do szczytu pilot wypłaszcza samolot i wprowadza go w lewy płaski korkociąg. Po kilku zwitkach pilot ustawia samolot pionowo w dół i rozpędza do kolejnej figury, którą będzie beczka momentowa. Samolot z prędkością 400km/h i przeciążeniem +9g ustawia się w pion i zaczyna obroty w lewo, które trwają aż do zatrzymania w pionie. Następnie samolot dalej obraca się lecąc do tyłu, aby w krytycznym momencie zwalić się przez ogon do pionu i rozpędzać się do następnej figury. Będzie to seria autorotacyjnych figur we wszystkich osiach. Pilot bardzo dynamicznie z ogromnymi przeciążeniami i przy użyciu wszystkich sterów na raz, powoduje gwałtowne obroty samolotu, dające wrażenie utraty kontroli nad maszyną. Proszę mi jednak wierzyć, że pilot do końca panuje nad każdym manewrem i w dowolnym momencie potrafi go przerwać. Po nabraniu wysokości pilot wprowadza samolot do wznoszenia pod kątem 45 stopni i wykonuje tzw. RUADE. Pilot na wznoszeniu ustawia samolot w pozycji nożowej po czym gwałtownie odpycha od siebie drążek z przeciążeniem ok -6g powodując obrót wokół osi poprzecznej, dając efekt wkręcania się skrzydłem w horyzont. Po wyprowadzeniu pilot rozpędza samolot do ok 400 km/h aby przeparadować przed Państwem w pozycji nożowej. Następnie ustawia samolot na wznoszenie i wykonuje serię beczek sterowanych po czym agresywnym manewrem autorotacyjnym zatrzymuje samolot, ustawić go na kurs przeciwny. Teraz pilot pokazuje możliwości obrotu samolotu wokół osi podłużnej, zaczyna od bardzo powolnej beczki następnie przyspiesza do maksymalnej prędkości ok. 420 stopni na sekundę i zwalnia zatrzymując obrót. Jeszcze kilka beczek akcentowanych i przelotów odwróconych i pilot kończy swój pokaz żegnając się z Państwem machaniem skrzydeł i obrotami.....

 

 

 

 

materiały udostępnione przez Artura Kielaka