DSC 8697

 

 

                        Cumulusy 2019 - głosy policzone, nagrody rozdane - znamy zdobywców “lotniczych oskarów”!

Już po raz piąty przyznano najważniejsze nagrody środowiska lotniczego. Podczas uroczystej Gali w wyjątkowej scenerii hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront wręczono statuetki dla najlepszych lotniczych sportowców, pilotów i grup pokazowych oraz fotografów.

W kategorii Cumulus Sportowy po raz drugi z rzędu zwyciężył Andrzej Sołtyk - Mistrz Świata w indoor skydivingu i zdobywca tytułu “najszybszego człowieka na świecie latającego w tunelu”. Oprócz statuetki Złotego Cumulusa i nagrody pieniężnej laureat odebrał z rąk prezesa Aeroklubu Polskiego - Jerzego Makuli - wyjątkowy voucher na lot do Waszyngtonu dla dwóch osób - nagrodę ufundowaną przez PLL LOT.

Tytuł z zeszłego roku obroniła także grupa Flying Dragons, która odebrała statuetkę w kategorii Cumulus Air Show - Pilotaż Grupowy. Motoparalotniowa grupa pokazowa z Krakowa deklarowała, że zeszłoroczna nagroda była dla nich nie tylko ogromnym wyróżnieniem, ale i jednocześnie motywacją do dalszej pracy - słowa dotrzymali, bo ich pokazy zachwycają teraz publiczność nie tylko w Polsce, ale także za granicą, a fani docenili ich wysiłek, oddając głosy, które zapewniły im zwycięstwo. W kategorii Air Show przyznano także statuetkę za pilotaż indywidualny i tutaj bezkonkurencyjny okazał się Marek Choim i jego fenomenalne pokazy na samolocie Extra 330SC.

Ale czym byłyby pokazy bez tych, którzy uwieczniają je na zdjęciach? Już po raz drugi wręczono nagrodę w kategorii Air Show - Fotografia Lotnicza. Najlepszym fotografem został wybrany Konrad “Kifcio” Kifert.

Podczas Gali wręczone zostały także trzy specjalne wyróżnienia przyznawane przez Kapitułę. Statuetką Cumulus SPECJALNY: AIR SHOW uhonorowano pilota samolotu odrzutowego SU-27 - pułkownika ukraińskich sił powietrznych Jurija Buławkę - za spektakularny pokaz podczas LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019. Cumulus SPECJALNY: Promotor Lotniczy - za wyjątkowy wkład w promocję sportów lotniczych został przyznany firmie GASPOL S.A., a za niezwykłe osiągnięcia w sporcie szybowcowym wyróżniona została Patrycja Pacak - pierwsza kobieta, która zwyciężyła w Mistrzostwach Świata w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced.

Galę uświetnił koncert zespołu De Mono - tym razem w wyjątkowej akustycznej aranżacji.

Wszystkim Laureatom i Finalistom serdecznie gratulujemy i życzymy samych sukcesów w nadchodzącym sezonie!

Pełna lista Finalistów:

 

W kategorii Cumulus Sportowy (kategoria dedykowana sportowcom lotniczym, którzy posiadają licencję sportową FAI i w minionym roku z sukcesami reprezentowali kraj w zawodach sportowych):

  1. Andrzej Sołtyk
  2. Adam Pupek i Piotr Kozikowski
  3. Adam Koszałka
  4. Leszek Małmyga
  5. Piotr Lewandowski
  6. Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski
  7. Wojciech Gałuszka
  8. Łukasz Wójcik
  9. Jacek Ciszkowski
  10. Michał Wieczorek

 

W kategorii: Cumulus Air Show - Pilotaż Indywidualny (kategoria dedykowana pilotom pokazowym, którzy w minionym roku prezentowali wyjątkowe umiejętności podczas pokazów lotniczych):

  1. Marek Choim
  2. Romuald Owedyk
  3. Tadeusz Zaworski

 

W kategorii: Cumulus Air Show - Pilotaż Grupowy (kategoria dedykowana grupom pokazowym, którzy w minionym roku prezentowali wyjątkowe umiejętności podczas pokazów lotniczych):

  1. Flying Dragons Team
  2. Zespół Akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry
  3. Sky Magic S3 WAT

W kategorii: Cumulus Air Show - Fotografia Lotnicza (kategoria dedykowana fotografom lotniczym, którzy są autorami wyjątkowych zdjęć wykonanych w minionym roku podczas pokazów lotniczych):

  1. Konrad “Kifcio” Kifert
  2. Bartosz Olzak
  3. Damian Kochanowski

 

W kategorii: Kategoria specjalna - Cumulus Extreme (kategoria dedykowana pilotom, którzy w minionym roku dokonali wyjątkowych i spektakularnych wyczynów lotniczych wymagających odwagi i wyjątkowych umiejętności):

  1. Arkadiusz “Maya” Majewski
  2. Wojciech Bógdał i Kamil Skorupski
  3. Andrzej Sołtyk

 

W kategorii Cumulus Sportowy:

Kategoria dedykowana sportowcom lotniczym, którzy posiadają licencję sportową FAI i w minionym roku z sukcesami reprezentowali kraj w zawodach sportowych.

Piotr Lewandowski (akrobacja) - pilot i instruktor szybowcowy, członek Kadry Narodowej w Akrobacji Szybowcowej oraz reprezentant Polski. Drużynowy wicemistrz świata w akrobacji szybowcowej w klasie unlimited (2019).

Mateusz Rękas (balony) - pilot balonowy, zdobywca Pucharu Gordona Bennetta (2018), Mistrz Polski oraz zdobywca Pucharu Polski (2019).

Paweł Kozarzewski (mikroloty) - pierwszy na świecie pilot motoparalotni latający wewnątrz obiektu zamkniętego - stadion PGE Narodowy, wielokrotny Mistrz Polski w klasie PF1 oraz 4-krotny drużynowy Mistrz Świata.

Leszek Małmyga (modelarstwo) - zawodnik Aeroklubu Ziemi Lubuskiej, trener, sędzia oraz instruktor, wielokrotny Mistrz Świata i Europy w modelarstwie lotniczym.

Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski (samoloty) - zdobywcy dwóch złotych medali Mistrzostw Świata Air Navigation Race China Open 2019 - w konkurencji lądowań oraz w klasyfikacji ogólnej.

Andrzej Sołtyk (spadochrony) - skoczek spadochronowy oraz Mistrz Świata w indoor skydivingu. Zdobywca tytułu najszybszego człowieka na świecie latającego w tunelu oraz „hat tricka” - trzech złotych medali podczas jednych zawodów.

Łukasz Wójcik (szybowce) - członek Szybowcowej Kadry Narodowej, aktualny Mistrz Polski. Na koncie ma także tytuły Mistrza i Wicemistrza Europy oraz Wicemistrza Świata. Zdobywca Złotego Cumulusa podczas pierwszej edycji Plebiscytu (2016).

Adam Koszałka (modelarstwo) - junior, modelarz/pilot modeli latających sterowanych radiowo. Członek Kadry Narodowej. Wicemistrz Świata na pierwszych Mistrzostwach Świata FAI Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych.

Michał Wieczorek (samoloty) - członek Samolotowej Reprezentacji Polski, indywidualny i drużynowy Mistrz Świata w lataniu precyzyjnym (załoga jednoosobowa) i rajdowym (załoga dwuosobowa - pilot oraz nawigator).

Patrycja Pacak (akrobacja) - pilot szybowcowy, wychowanka i członkini Aeroklubu Częstochowskiego, pierwsza kobieta w historii, która zwyciężyła w Mistrzostwach Świata w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced. 

Sebastian Kawa (szybowce) - najbardziej utytułowany pilot szybowcowy na świecie: 15-krotny Mistrz Świata i wielokrotny Mistrz Europy. Pierwszy człowiek, który przeleciał szybowcem nad Himalajami.

Adam Pupek (pilot) i Piotr Kozikowski (nawigator) - (mikroloty) - zawodnicy Motoparalotniowej Kadry Narodowej. Drużynowi Mistrzostwie Świata (2018), indywidualnie 3. załoga na świecie. Zdobywcy Złotego Cumulusa 2017.

Wojciech Gałuszka (akrobacja) - pilot szybowcowy i samolotowy, instruktor, Mistrz Polski w akrobacji szybowcowej w klasie advanced (2019).

Jacek Ciszkowski (mikroloty) - zawodnik Motoparalotniowej Kadry Narodowej w klasie PF1 (start z nóg, załoga jednoosobowa). Zdobywca srebrnego medalu w XXI Motoparalotniowych Mistrzostwach Polski.

Maja Kuczyńska (spadochrony) - Mistrzyni Świata juniorów w pierwszych Mistrzostwach Świata FAI w Indoor Skydivingu w klasie freestyle.

W kategorii: Cumulus Air Show - Pilotaż Indywidualny

 Kategoria dedykowana pilotom pokazowym, którzy w minionym roku prezentowali wyjątkowe umiejętności podczas pokazów lotniczych.

Romuald Owedyk – pilot wiatrakowców, właściciel pierwszego zarejestrowanego w Polsce od czasów powojennych wiatrakowca, który został przekazany do zbiorów Muzeum Lotnictwa w Krakowie. 

Marek Choim - pasjonat lotnictwa i przedsiębiorca w jednej osobie, jeden z niewielu pilotów latających na samolocie Extra 330SC z użyciem widowiskowych kolorowych dymów.

Tadeusz Zaworski - pilot latającej w barwach Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła Iskry TS-11 - pierwszego polskiego samolotu odrzutowego.

W kategorii: Cumulus Air Show - Pilotaż Grupowy

Kategoria dedykowana grupom pokazowym, którzy w minionym roku prezentowali wyjątkowe umiejętności podczas pokazów lotniczych. 

Zespół Akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry - grupa akrobacyjna Polskich Sił Powietrznych Od początku istnienia zespołu piloci latają na samolotach TS-11 Iskra, obecnie w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu.

Flying Dragons Team - motoparalotniowa grupa pokazowa z Krakowa i ubiegłoroczni zwycięzcy Cumulusów w kategorii "Airshow".

SKY MAGIC S3 WAT - grupa pokazowa Sekcji Skoków Spadochronowych WAT. Jej szkoleniowcami są byli operatorzy i szkoleniowcy jednostki wojskowej 2305 Grom. Skaczą z pirotechniką i ogromnymi flagami.

W kategorii: Cumulus Air Show - Fotografia Lotnicza

Kategoria dedykowana fotografom lotniczym, którzy są autorami wyjątkowych zdjęć wykonanych w minionym roku podczas pokazów lotniczych.

Konrad „Kifcio” Kifert - fotograf lotniczy nominowany za zdjęcie samolotu Mig-29 wykonanego na lotnisku w Mińsku Mazowieckim

Bartosz Olzak - fotograf lotniczy nominowany za zdjęcie samolotu Su-22 w trakcie pokazów LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019

Damian Kochanowski - fotograf lotniczy nominowany za zdjęcie grupy AeroSPARX podczas nocnego pokazu w ramach LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019

W kategorii: Kategoria specjalna - Cumulus Extreme

Kategoria dedykowana pilotom, którzy w minionym roku dokonali wyjątkowych i spektakujarnych wyczynów lotniczych wymagających odwagi i wyjątkowych umiejętności. 

Arkadiusz "Maya" Majewski - były komandos i instruktor spadochronowy. Ustanowił rekord Guinnessa w najwyższym na świecie skoku spadochronowym w tandemie z wysokości 11 405 m n.p.m.

Wojciech Bógdał i Kamil Skorupski - jako pierwsi w historii dokonali spektakularnego wyczynu, wykonując manewr dotknięcia skrzydła lecącego samolotu przez motoparalotniarza.

Andrzej Sołtyk - Mistrz Świata w indoor skydivingu (czyli lataniu w pionowym tunelu aerodynamicznym). Zdobywca tytułu najszybszego człowieka na świecie latającego w tunelu.

 

 

 

Skrzydła we krwi INSTA 002 

KOLEJNA POZYCJA WYDAWNICTWA REPLIKA POD PATRONATEM MEDIALNYM SAMOLOTY.PL

 

 

„Jeszcze nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym” – powiedział Winston Churchill o lotnikach po bitwie o Anglię. Wśród tych nielicznych najlepsi byli Polacy.

Skrzydła we krwi to owoc czterdziestoletniej pracy autorki. Jako rdzenna mieszkanka Northolt Nina Britton Boyle od lat osiemdziesiątych zbierała materiały i kultywowała pamięć o polskich lotnikach walczących za Wielką Brytanię. Gdy była dzieckiem, słuchała opowieści o przeżyciach ojca z czasów II wojny światowej. Jej rodzina mieszkała mniej niż milę od bazy RAF-u w Northolt, zaś historie ojca wypełniały jej wyobraźnię ryczącymi Hurricane’ami i Spitfire’ami, które wylatywały z tej bazy podczas wojny.

Opowieści ojca wywarły na niej głębokie wrażenie i zostawiły długotrwały ślad. Podczas jednej z rozlicznych wizyt pod Polish War Memorial, które odbywała z mężem i dziećmi, Nina postanowiła, że napisze książkę o losach polskich lotników, będącą hołdem dla ich służby i poświęcenia.

Wojska Balonowe

   Chyba nie wielu z nas współczesnych pamięta, że w Polsce przedwojennej ( 1918 - 1939 ) istniały wojska balonowe. Trzeba mi zacząć wszystko od początku. Wszystko zaczęło się na jesieni 1917 roku w wojennej zawierusze I wojny światowej. W Rosji dwóch polskich oficerów ( podpułkownik Hipolit Łosowski i pułkownik Aleksander Wańkowicz ) niezależnie od siebie sformowali oddział aeronautyczny. Aeronautami tak wtedy nazywano baloniarzy.

 

                                                                                                                            APTECH1

Clear AirSpace® to aplikacja mobilna polskiej firmy AP-Tech, która integruje wszystkie niezbędne dane i funkcje w czasie operacji lotniczych. Dzięki zastosowaniu C-AS, w oparciu o wiele źródeł jednocześnie,na jednej mapie wyświetlane się dane nawigacyjne, pogodowe i topograficzne,. Pomoc nawigacyjna C-AS służy do planowania i monitorowania lotów zarówno w trybie IFR jak i VFR. Aplikacja dostępna jest na tabletach oraz komputerach wyposażonych w system iOS lub Windows. Posiada możliwość pracy w trybie off-line.

 Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października i listopada (poprzedniego roku) oraz stycznia, lutego, maja, lipca i października (roku bieżącego) i stanowi ósmą część cyklu publikacji.

Dzisiejszy artykuł zacznę nietypowo,

Załoga

 

                       Siedzący za sterami samolotów piloci pierwszych powstających w Polsce linii lotniczych mieli wspólny rodowód. Wcześniej służyli w lotnictwie wojskowym. Nie mieli doświadczenia w pracy ( postępowaniu ) w lotnictwie cywilnym. Zdobywali je teraz. Co pewne umiejętności stawały się teraz zbędne inne przydatne. Takimi była między innymi ta najważniejsza jaką jest pilotowanie samolotu i odporność na stres. Pierwsza wzbudzała podziw nie tylko u rodaków. Tam gdzie inni się wahali ze startem, lecieli Polacy. Lecieli co najważniejsze bezpiecznie gdy panowały trudne warunki atmosferyczne. Francuz czy Niemiec odmawiał wykonania lotu ale nie Polak.

Drogi

 

Statki powietrzne ( samoloty ) poruszają się pod niebem po odpowiednio wytyczonych drogach powietrznych. Te noszą nazwę korytarzy powietrznych. Mają swoją szerokość i przebiegają na odpowiedniej wysokości. Najkrótsza encyklopedyczna i słownikowa definicja to - droga lotnicza,  wydzielony z przestrzeni powietrznej obszar przeznaczony do lotu statków powietrznych, łączący dwa rejony lub strefy kontrolowane lotnisk. Korytarz ma szerokość 10 lub 20 mil morskich. W odróżnieniu od znanym na ziemi autostrad, czy też tak modnych w Polsce dróg szybkiego ruchu, samoloty poruszają się najczęściej wewnątrz korytarza jego środkiem. Obowiązuje zasada zachowania odpowiedniej odległości i wysokości lotu.

KERMIT_CZ_7.jpg

Drony stały się powszechnie dostępne, co widać również w zainteresowaniach ze strony Polaków. Krajowy rynek dronów cywilnych systematycznie rośnie, tak samo jak liczba wydawanych świadectw potwierdzających możliwość legalnego wykonywania lotów przez operatora drona w poszczególnych kategoriach lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Rynek dronów cywilnych jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w ramach sektora usługowego w polskiej gospodarce.

MICHAŁ IMIOŁEK

 

Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października i listopada (minionego roku) oraz stycznia, lutego i maja (roku bieżącego) i stanowi szóstą część cyklu publikacji.

warmate-zdjecia-www3.jpg

Tematem artykułu jest wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych (dronów) jako przejaw innowacji wdrażanych w lotnictwie wojskowym w Polsce po 2017 roku. Ponadto, zostały wymienione główne cele wykorzystania dronów, jak też omówione przedsięwzięcia realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej (m.in. systemy amunicji krążącej typu Warmate, miniaturowe drony, programy GRYF i ZEFIR).

 

Zdjęcie: Warmate/WB Group

Wraz z wydawnictwem Egmont przygotowaliśmy konkurs dla pasjonatów lotnictwa, w którym jest do wygrania książka dla najmłodszych "Ale samoloty! Odlotowe historie lotnicze". Do rozdania mamy aż trzy egzemplarze.

ale samoloty_ksiazka 3D.png

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

_AAA1663QQQQ.jpg

Fotorelacja z Gdyni

 

1.jpg

Podczas lotniczej soboty w Gdyni było prawie 10 godzin pokazów, akrobacje w powietrzu, wystawa maszyn lotniczych oraz tysiące fanów awiacji – tak można podsumować drugi dzień LOTOS Gdynia Aerobaltic. 

 

LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019 (2).jpg

LiberatorTo było tylko czy aż 75 lat temu. 1 sierpnia 1944 r. w stolicy Polski będącej pod okupacją hitlerowską wybuchło powstanie. Mieszkańcy miasta przystąpili do walki z okupantem który zaatakował ich Ojczyznę 15 lat wcześniej 1 września 1939 r. Ten zryw był również demonstracją dla nie tak dawnego sojusznika Hitlera, Stalina. My, Polacy jesteśmy gospodarzami ziem, które zdradziecko zawłaszczyliście 17 września 1939 r.

P1020808 2W dwa lata po udanym locie Orlińskiego z Kubiakiem na trasie Warszawa - Tokio - Warszawa o polskich lotnikach zrobiło się głośno.

W 1928 r. pierwszy raz nad oceanem znalazł się samolot z polską załogą. Załogę tworzyli dwaj majorzy lotnictwa, Ludwik Idzikowski i KazimierzKubala. Samolot Amiot 123 był konstrukcji francuskiej. Dwa lata rodakom zajęły przygotowania do pokonania oceanu.

Samolot, który wybrali do tego przedsięwzięcia, nie był maszyną pierwszej młodości. Mimo dodatkowych zbiorników paliwa, nie nadawał się do takiego przedsięwzięcia, czyli długotrwałego lotu. Płatowiec otrzymał nazwę „Marszałek Piłsudski”.

 3 sierpnia 1928 r. wystartowali spod lotniska Le Bourget w kierunku Nowego Jorku. Nie dolecieli do celu. Uszkodzenie silnika zmusiło ich do przymusowego lądowania. Wodowali, ale mieli szczęście. Z wody razem podniosła ich załoga niemieckiego statku. Nie zrezygnowali. Przez rok przygotowywali się do drugiej rundy walki z oceanem. Przygotowali odpowiednio siebie i nową maszyną. Wybrali, jak poprzednim razem, konstrukcję od Amiota. Amiot 134 miał zapewnić im zwycięstwo.

IKSRA LemoFly Marcin Huta 6

 

 

Fotografie w wykonaniu Kamila Stasiaka

 

 

DSC 3549

 

logo siaeW poniedziałek 17 czerwca b.r. rozpoczęła się największa na świecie impreza lotnicza 53. Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace, Paris-Le Bourget.

Targi jak i pokazy organizowane są od ponad stu lat przez Groupement des Industries Françaises Aéronautiques et Spatiales (GIFAS).