140mpd.jpg

 

 

 

Już wszystko jasne. Podczas uroczystej Gali Finałowej w hotelu Marriott by Courtyard w Gdyni rozdano statuetki nieformalnie w środowisku pilotów nazywane lotniczymi oskarami.

140mpd.jpg

 

Międzynarodowy Plebiscyt Lotniczy Cumulusy 2018 wszedł w ostatnią fazę. Na stronie www.cumulusy.pl organizatorzy opublikowali listę finalistów. To osoby i zespoły, które w swoich kategoriach zdobyły największą liczbę głosów. Teraz walka o statuetki i nagrody odbywa się już tylko w tym gronie.

Nie zmienia się sposób głosowania. Fani nadal powinni wysyłać smsy ze specjalnymi kodami lub głosować za pomocą specjalnej aplikacji bezpośrednio na stronie www.

Ostateczne rozstrzygnięcia zostaną ogłoszone podczas uroczystej Gali Finałowej w Gdyni, która odbędzie 2 lutego.

 

            

140mpd.jpg

  

 

  Tegorczne wydarzenie Cumulusy Open Day, to już nie tylko wręczenie nominacji dla 15. finalistów plebiscytu w kategorii Cumulus Sportowy. Teraz to znacznie szersze i dużo poważniejsze przedsięwzięcie. W siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego będziemy rozmawiać w panelu dyskusyjnym na temat marketingu sportowego

 

140mpd.jpg

 

 

Godziny dzielą nas od momentu, kiedy zostanie wyłoniona finałowa piętnastka sportowców lotniczych walczących o statuetkę Cumulusa. Ten etap Międzynarodowego Plebiscytu Lotniczego Cumulusy kończy się 16 stycznia. Chwilę później rusza już finałowe głosowanie, w którym fani wyłonią zdobywców 10. Statuetek.

13978741_I-014KERMIT_CZ_3.jpg

 

 

 

Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października oraz listopada 2018 roku i stanowi trzecią część cyklu publikacji.

Prace nad samolotem ciągle postępują, nie zwalniając nawet w okresie świątecznym jak i w Nowym Roku.

Z ogromnym żalem informujemy, że w dniu wczorajszym , w wieku 91 lat zmarł Zdzisław Przyjemski.

Aeroklub Gliwicki ma rewelacyjny pomysł na niebanalny, wyjątkowy i… odlotowy upominek gwiazdkowy. NIE PRZEGAPCIE OKAZJI! Podarujcie bliskim wyjątkowy, świąteczny VOUCHER z limitowanej, świątecznej serii na lot szybowcem lub samolotem! Dodatkowo – do każdego VOUCHERA – aeroklubowa niespodzianka!

7 grudnia przypada Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego. Jak mocno lotnictwo zmienia świat? W grudniu 1903 roku – 115 lat temu – odbył się pierwszy kontrolowany lot silnikowy.Wtedy podróż z Warszawy do Nowego Jorku zajmowała ponad tydzień, dziś dotrzemy tam w niecałe 10 godzin. W tym miesiącu upływa też 90 lat od powstania pierwszych polskich państwowych linii lotniczych, działających dziś jako PLL LOT.

W ostatnim czasie na pokazach lotniczych w naszym kraju, zobaczyć można coraz więcej zabytkowych samolotów. Są wśród nich nie tylko te, które odwiedzają nasz kraj gościnnie, ale co ważniejsze – również te latające po polskim niebie na co dzień. Są to między innymi CSS-13, TS-8 Bies, RWD-5R, DeHavilland Tiger Moth, DHC-1 Chipmunk, Auster Mk.IV, para T-6 Harvard, Boeing Stearman, czy też Jak-3M. Na początku 2018 roku sprowadzono do naszego kraju kolejny zabytkowy, wyjątkowy samolot – Jak-3U R2000 “Czech Ride”. Od razu wzbudził on duże zainteresowanie polskich miłośników lotnictwa.

Artykuł ten jest kontynuacją artykułu z października 2018 roku, i stanowi drugą część cyklu publikacji.

Od czasu pierwszej prezentacji mego samolotu poczyniłem pewne postępy w budowie, widoczne na zdjęciach. W oparciu o foremniki wykonane na bazie sporządzonych własnoręcznie makiet, wykonałem osłonę „kabiny” oraz dziobowy dekielek gondoli ładunkowej.

Czwarta edycja plebiscytu na najlepszych sportowców lotniczych – Cumulusy zbliża się wielkimi krokami. Warto już teraz zapisać w kalendarzu daty związane z naszym konkursem.

Jerzemu Dębowskiemu

 

W połowie 1922 r. nad Wisłą w stolicy Polski, Warszawie trzech panów podpisało odpowiedni dokument. Dokument, który powoływał do życia spółkę z o.o. Polska Linia Lotnicza „Aerolloyd”. Nie bez znaczenia pozostawał fakt, że miała ścisły związek z Niemcami. Niemcy zapewniali Polakom zaplecze kapitałowe i personalne.Jedno z drugim było związane z funkcjonującą w Niemczech firmą o identycznej nazwie.Filia tej działała wcześniej w Wolnym Mieście Gdańsku.

Jerzemu Dębowskiemu

 

 Chyba się nie pomylę. W czym ? W tym że największym sukcesem polskiego lotnictwa w służbie Boga wojny, Marsa, lat 1918 – 1939 było zwycięstwo kapitana Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury z sierpnia 1932 r. 28 sierpnia 1932 r. ta właśnie para zajęła pierwsze miejsce w największej imprezie lotniczej tamtych czasów. Polska załoga startująca w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych pokonała typowanych na zwycięzców lotników kraju gospodarzy to jest Niemców. Żwirko z Wigurą polecieli po sukces polskim RWD – 6.

Nad dużym samolotem bezzałogowym od kilku lat pracuje w pojedynkę Michał Imiołek. Efektem prac jest samolocik I-014 „KERMIT” - projekt autorski, realizowany wyłącznie w oparciu o środki własne lub też samodzielnie zdobyte.

13313171_20181012_205703as.jpg

12 października 2018

 

 Noc w Instytucie Lotnictwa” to największa w kraju nocna impreza edukacyjna, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich. Pierwsza edycja wydarzenia odbyła się w 2009 roku.

 Impreza z roku na rok przyciąga coraz większą rzeszę miłośników lotnictwa oraz jest szeroko komentowana i relacjonowana przez masę krajowych mediów, dzięki czemu jest znana naprawdę dużej ilości ludzi nie tylko związanych z branżą.

16 października 1929 r. porucznik pilot Franciszek Żwirko z inżynierem Antonim Kocjanem na samolocie RWD – 2 ustanawiają rekordową wysokość lotu dla samolotów II kategorii. Polska para osiągnął pułap 4 000 m. 7 maja 1931 r. ten sam pilot ale z inżynierem Stanisławem Praussem na RWD – 7 bije wcześniejszy rekord. Polacy osiągająwysokość 6995,5 m. 12 sierpnia 1931 r. Drzewiecki z Wędrychowskim lecąc RWD – 7 ustanawiająrekord szybkości. Rekord dla maszyn tej kategorii to 178,795 km / h. 30 września 1932 r. para Drzewiecki i Kocjan osiąga rekordową wysokość 6 023 m. Wszystko to dzieje się w Polsce.

Rok po zakończeniu I wojny światowej daje się zauważyć pojawienie się i rozwój nowego sposobu komunikowania się ludzi inowego sportu. Jest nim pojawienie się lotnictwa komunikacyjnego i lotnictwa sportowego. Przyczyn tego jest wiele. Balony i sterowce wolno odlatują w cień. Niebo dla siebie zdobywa samolot. Po wojnie mamy ( co może brzmi dziwnie ) nadmiar pilotów i samolotów.Skąd te nadwyżki ? Pochodzą ze zdemobilizowanych armii.

     Urodziłem się piętnaście lat po skończonej II wojnie światowej. Wędrując z dziadkami i rodzicami ulicami nie tylko rodzinngo miasta na swojej drodze mijałem wielu ludzi. Między nimi byli na pewno ci wszyscy, którym sądzone było przeżyć koszmar wojny. Przeżyli ten w kraju i poza nim. Rzecz jasna nie siedzieli z założonymi rękami. Walczyli w szeregach regularnej a także podziemnej armii. Między nimi znajdowali się lotnicy. Czy wiemy o nich dużo ? Nasza wiedza o lotnikach podziemnego państwa na pewno jest dużo mniejsza od tej jaką mamy o tych służących w szeregach regularnej armii.

 Central European Engine Services Sp. z o.o. – w skrócie CEES jest renomowaną, prężnie działającą firmą świadczącą od ponad 18 lat specjalistyczne usługi naprawczo – remontowe silnikówlotnictwa cywilnego w kraju i na świecie.

Trzy dni pokazów powietrznych i wystaw statycznych, ponad 80 statków powietrznych w tym 10 odrzutowych, 20 godzin pokazów dynamicznych, wydarzenia na lotnisku Gdynia-Babie

Doły oraz na plaży miejskiej w Gdyni, ponad 850 zaangażowanych osób.