WYTWÓRNIA SPRZĘTU KOMUNIKACYJNEGO "PZL - KALISZ"
wsk pzl kalisz

Jedną z wielu polskich wytwórni osprzętu lotniczego jest kaliska WSK. Początki istnienia kaliskiej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego “PZL – Kalisz” sięgają roku 1941 kiedy to Niemcy rozpoczęli budowę kompleksu budynków przemysłowych. Od 1942r. ruszyła w nich produkcja, a zakład otrzymał nazwę „Zollenwerke”. Do roku 1952 Zakład remontował samochody ciężarowe i osobowe 11 typów, w tym również prowadził remonty silników spalinowych.

W czerwcu 1952 roku przedsiębiorstwo zmieniło profil produkcji wchodząc do grupy przedsiębiorstw branży lotniczej i kolejny raz zmieniło swoją nazwę na Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego Przedsiębiorstwo Państwowe - od czerwca 1952r. do października 1996r., i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Kalisz” Spółka Akcyjna - od października 1996r.

Wraz ze zmianą nazwy od roku 1952 zapoczątkowano produkcję lotniczą od silników 5-cio cylindrowych M-11D i M-11Fr chłodzonych powietrzem o mocy 125 KM służących do napędu samolotów PO-2, CSS-13 i Junak. W roku 1956 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika AI-14R o mocy 260 KM, służącego do napędu samolotu Jak-12, Gawron i następnie Wilga. W roku 1957 uruchomiono produkcję gwiazdowego 7-mio cylindrowego silnika WN-3 o mocy 320 KM, służącego do napędu samolotu TS-8 Bies. W roku 1960 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika ASz-62IR o mocy 1000 KM, stanowiącego napęd samolotu An-2 i Dromader. W 1971 roku uruchomiono produkcję silników przepływowych WK-1A i WK-1F o ciągu 2700 i 3440 kG, służących do napędu samolotów Lim-2 i Lim-5.
W 1979 roku wdrożono do produkcji mechanizmy sterowania klapami, slotami oraz sterem kierunku do samolotów IŁ 86 i IŁ 96. W 1987 roku uruchomiono produkcję nowego silnika turbośmigłowego TWD-10B o mocy 960 KM, służącego do napędu samolotu An-28.
W roku 1970 w przedsiębiorstwie wprowadzono produkcję wyrobów z branży nielotniczej: uruchomiono produkcję silników wysokoprężnych Henschel z turbodoładowaniem i bez, pompy olejowe do nich i do silników Leyland oraz drążki popychaczy do silników Fiat i Leyland, a także sprężarki odśrodkowe do silników wysokoprężnych. Produkowano i produkuje się nadal wały korbowe do różnych typów silników wysokoprężnych, koła zębate, korpusy o wysokim stopniu trudności wykonania .

Obecnie zakład zajmuje się głównie produkcją tłokowych silników lotniczych typu ASz-62 IR do samolotów An-2 i M-18 “Dromader” oraz silniki AI-14R do samolotów PZL-101 “Gawron” i PZL-104 “Wilga”.
Warto zaznaczyć, iż silniki produkowane w Kaliszu, posiadają szereg międzynarodowych certyfikatów m.in. USA, Kanady, czy Brazylii. WSK Kalisz posiada: Certyfikat ISO 9001-2000, certyfikat JAR 145 zmieniony w 2004r na PART 145, certyfikat JAR 21G zmieniony w 2004r na PART 21G, certyfikat AQAP-2110. Zakład posiada także koncesję MSWiA w zakresie wytwarzania i obrotu wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz obrotu technologią.

Do tej pory wyprodukowano tu kilkanaście tysięcy wcześniej wymienionych silników. Są one praktycznie bezawaryjne. A to najlepszy dowód ich wysokiej jakości i solidnego wykonania. Zakład przeprowadza także naprawy i remonty tych silników.


WSK "PZL-Kalisz" jest spółką akcyjną, działającą na zasadach Kodeksu spółek handlowych, w której głównymi największymi akcjonariuszami są: Skarb Państwa (53,94%), Agencja Rozwoju Przemysłu (21,50%) i pracownicy Spółki (11,59%). Jest grupą kapitałową, w ramach której oprócz spółki dominującej w skład wchodzą spółki zależne: ZOT "Narzędziownia WSK" sp. z o.o. oraz PPUH "Mechanik" sp. z o.o. Jest to przedsiębiorstwo o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej i zaliczane jest do przemysłowego potencjału obronnego Polski. W latach przekształceń zakład poszerzył swoją ofertę handlową o części do silników wysokoprężnych, pompy olejowe, koła zębate, lotnicze przekładnie śrubowo-toczne, turbosprężarki, drążki popychaczy, korpusy pomp oraz wały korbowe do silników wysokoprężnych. Są to elementy wymagające wysokiej precyzji obróbczej

Wyroby obecnie wytwarzane w WSK “PZL-Kalisz” S.A. to:

Tłokowe silniki lotnicze w układzie gwiazdowym cylindrów:

• ASz-62 IR-16,  ASz-62IR-M18, ASz62IR-M18/K9-BA, ASz62IR-M18/K9-BB  

• AI-14 RA

Wyroby (części, podzespoły, zespoły) do wyżej wymienionych silników lotniczych.

Wyroby do silników przepływowych:

• korpusy cienkościenne,

• korpusy sprężarki,

• pierścienie uszczelniające.

• reduktory i przekładnie szybkoobrotowe

Wyroby do silników wysokoprężnych oraz przemysłu motoryzacyjnego:

• wały korbowe,

• korbowody: główne i boczne oraz sworznie, 

• korpusy, wirniki i dyfuzory do turbosprężarek,

• pompy oleju zębate,

• korpusy: skrzyń przekładniowych i pomp,

• koła zębate i części rozrządu.

Inne wyroby:

• narzędzia,

• windy żeglarskie,

• Generator Gazów Obojętnych

• zawory i gniazda zaworowe.

• remonty maszyn

Wyżej wymienione wyroby wytwarzane są dla klientów zagranicznych i krajowych.

ul. Częstochowska 140, 62-800 Kalisz

Oprac. na podstawie informacji ze strony internetowej www.wsk.kalisz.pl