Kolejne lotnicze przedsiębiorstwo prezentowane przez nas to Polskie Zakłady Lotnicze w Świdniku. Ich historia sięga roku 1938 i jest związania ściśle z powstaniem tamtejszego lotniska. Oficjalne otwarcie zakładów miało miejsce 4 czerwca 1939 roku. Wtedy także poświęcono szkołę pilotów Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej przy lotnisku w Świdniku. W czasie wojny niektóre obiekty zostały jednak zniszczone podczas bombardowania.
W okresie okupacji baza wykorzystywana była przez Niemców. Przed zakończeniem wojny i wycofaniem się Niemców z Polski w 1944 roku obiekty zostały doszczętnie zniszczone. Po wojnie władze państwowe, wykorzystując bazę w postaci lotniska, podjęły decyzję o lokalizacji i budowie przedsiębiorstwa lotniczego w Świdniku.
1 stycznia 1951 roku Centralny Zarząd Przemysłu Sprzętu Komunikacyjnego w Warszawie powołał Zakład WSK Nr 5 w Świdniku. Wtedy także rozpoczęły sie prace budowlane, które potrwały trzy lata od 1950 do 1953.
Pierwszym poważnym zadaniem dla Zakładu, była produkcja metalowego samolotu myśliwskiego MIG-15, na licencji radzieckiej, z silnikiem odrzutowym, która rozpoczęto w 1951 roku.
Po dostarczeniu dokumentacji licencyjnej MIG-15, w skład której wchodziły: kompletne rysunki konstrukcyjne, szczegółowe procesy technologiczne, rysunki oprzyrządowania i narzędzi, warunki techniczne, normy i inne procesy pomocnicze, przystąpiono do tłumaczenia tychże materiałów i adaptacji do warunków miejscowych. Równolegle tę samą produkcję uruchamiano w WSK Mielec, gdzie także wykonywano tłumaczenia i szkolono pracowników WSK Świdnik.
Pod koniec 1952 roku Centralny Zarząd Przemysłu Sprzętu Komunikacyjnego zmienił rodzaj produkcji WSK Świdnik. Z zakładu finalnego stał się kooperantem WSK Mielec. Produkowano tam odtąd jedynie skrzydła, statecznik, łoże silnika, lawetę i fotel pilota.
Drugim profilem produkcyjnym stała się oprócz wytwarzania śmigłowców produkcja motocykli.
I tak w latach 50-tych zakład przystąpił m.in. do przygotowania licencyjnej produkcji śmigłowca Mi-1, a jednocześnie do uruchomienia produkcji motocykla MO6 z silnikiem 125 cm3. Seryjne, całkowicie wykonane w Świdniku śmigłowce, opuściły zakład w 1957 roku. Wtedy Świdnik stał się ówcześnie jednym z sześciu producentów śmigłowców na świecie.
28 września 1957 zakładowi nadano imię inż. Zygmunta Puławskiego. Od tamtej chwili pełne brzmienie nazwy zakładu to: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego imienia Zygmunta Puławskiego „PZL-Świdnik”.
WSK Świdnik jest przedsiębiorstwem wielozakładowym, w skład którego wchodziły: Zakład macierzysty w Świdniku z Zakładem Produkcji Lotniczej, Zakładem Produkcji Motoryzacyjnej, Zakładem Usług Agrolotniczych oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Komunikacyjnego i powstałym w 1969 Zakładem Terenowym w Tomaszowie Lubelskim.
Oprócz sprzętu lotniczego WSK Świdnik produkowała także motocykle. Rozpoczęcie produkcji jednośladu to rok 1954.
17 sierpnia 1967 roku przy WSK Świdnik powstał Zakład Doświadczalny Budowy Śmigłowców. Było to związane z realizacją tematów modernizujących i rozwijających konstrukcyjnie produkowane wyroby, uruchamiając nowe ich wersje. 18 marca 1972 roku Zakład Doświadczalny WSK został przekształcony w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Sprzętu Komunikacyjnego.
Przełomowym momentem w historii zakładowego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego był rok 1974. Wówczas rozpoczęto po raz pierwszy w kraju prace nad własnym projektem śmigłowca. Były to prace nad powstaniem konstrukcji śmigłowca PZL-Sokół.
Do początku lat osiemdziesiątych w WSK Świdnik wyprodukowano łącznie ponad 5000 szt. śmigłowców Mi-2, ponad 2 mln. sztuk motocykli, ponad 70 tys. szt. sprzęgieł.
Obecnie działalność PZL-Świdnik obejmuje segmenty:
  • produkcja śmigłowców
  • usługi remontowe
  • produkcja części zamiennych do śmigłowców
  • produkcja szybowców
  • produkcja kooperacyjna
  • pozostałe usługi technologiczne lotnicze, odkuwki i normalia
  • usługi w zakresie prac badawczo-rozwojowych
  • usługi nieprzemysłowe

PZL-Świdnik SA stosuje i rozwija System Zapewnienia Jakości, który obejmuje następujące elementy:
- Politykę Jakości
- Strukturę Organizacyjną
- Dokumentację opisującą funkcjonowanie Systemu Zapewnienia Jakości
Polityka Jakości określa ogólne cele dotyczące zapewnienia jakości w powiązaniu z planami strategicznymi spółki.


Oprac. na podstawie źródeł z www.pzl.swidnik.pl