Polska może się pochwalić 100-letnią historią lotnictwa i ponad 80-letnią tradycją przemysłu lotniczego. Silne środowiska naukowe, akademickie i inżynierskie odegrały kluczową rolę w rozwoju tego sektora. Po okresie transformacji rozwój sektora był możliwy dzięki rozszerzeniu międzynarodowej współpracy i bezpośrednim inwestycjom zagranicznym. Obecnie polski przemysł lotniczy ma bogatą ofertę eksportową zaawansowanych produktów lotniczych. Niemal w każdym samolocie pasażerskim na świecie jest przynajmniej jedna część, która została wyprodukowana w naszym kraju.
W Polsce działa ponad 120 firm prowadzących działalność w sektorze lotniczym i około-lotniczym z roczną sprzedażą na poziomie 800 mln EUR, zatrudniających łącznie ponad 23 tys. pracowników.
W większości są to małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) i firmy z udziałem kapitału zagranicznego oraz nieliczne już przedsiębiorstwa z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa. Około 80% zakładów zlokalizowanych jest w południowo-wschodniej części naszego kraju w jednym z trzech istniejących klastrów.
Działające zakłady specjalizują się w produkcji samolotów (rolnicze, szkoleniowe, treningowe, dyspozycyjne), helikopterów, szybowców oraz podzespołów (aluminium, kompozyty, GRFP) i akcesoriów. Większość produkcji lotniczej znajduje swych odbiorców za granicą w takich krajach jak: USA, Wenezuela, Indonezja, Włochy, Grecja, Kanada, Hiszpania, Niemcy, Korea Płd., Wietnam.
Potencjał wytwórczy przedsiębiorstw tkwi przede wszystkim w oferowanej jakości wyrobów (znajomości obróbki materiałów, odlewnictwa, mechaniki i elektroniki) i konkurencyjnych kosztach pracy. Istniejąca w Polsce sieć firm produkcyjnych i usługowych wspieranych przez centra B+R to potencjał do kooperacji i zlecania zamówień na części zamienne i wyroby gotowe dla sektora lotniczego.
Dzięki wysokim nakładom firm na badania i rozwój, współpracę z ośrodkami badawczymi, udział w międzynarodowych projektach, potencjał ludzki oraz rozwijające się klastery, sektor lotniczy należy do najbardziej innowacyjnych w gospodarce Polski.
Najlepszym potwierdzeniem wysokiego poziomu zaawansowania procesów stosowanych w polskim sektorze lotniczym jest udział firm Avio Polska i GE EDC Poland w pracach nad innowacyjnym silnikiem lotniczym GEnx, który będzie montowany w najnowszych samolotach Boeing B747-8 oraz 787 Dreamliner: (Avio Polska – projektant i wyłączny producent łopatki turbinowej GEnx2 do silnika; GE EDC Poland – prace inżynieryjne przy tworzeniu silnika).
Udział polskich firm w podobnych projektach powinien wzrosnąć dzięki dotacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które w latach 2013-17 zainwestuje 75 mln EUR w badania naukowe, prace rozwojowe i działania wspierające transfer ich wyników do przemysłu lotniczego.
Rozwój sektora lotniczego nie byłby możliwy bez wykwalifikowanych pracowników - co roku polskie uczelnie techniczne opuszcza ponad 11 tys. inżynierów (650 absolwentów na kierunkach lotniczych). Wysoko rozwinięty system szkolnictwa uniwersyteckiego, a także zawodowego oraz bogate tradycje to czynniki wpływające na jakość kadr sektora lotniczego. Ponadto, dzięki inicjatywom takim jak AREOnet (www.areonet.pl), doprowadzono do zacieśnienia współpracy pomiędzy przemysłem, samorządami oraz władzami szkół i uczelni w celu jeszcze lepszego przygotowywania kadr min. poprzez opracowanie programu szkoleń oraz dopasowanie profilu szkół do potrzeb rynku pracy.
Wybrane firmy branży lotniczej i około-lotniczej z kapitałem zagranicznym
Nazwa Firmy |
Miejscowość |
Zatrudnienie |
WSK Rzeszów / P&W |
Rzeszów |
4000 |
WSK „PZL –Świdnik” / Augusta Westland |
Świdnik |
2900 |
Pratt & Whitney Kalisz |
Kalisz |
1400 |
PZL Mielec / Sikorsky |
Mielec |
2100 |
GE EDC Poland (B+R) |
Warszawa(Warsaw) |
1000 |
Thoni Alutec |
Stalowa Wola |
1200 |
Airbus Military |
Warszawa(Warsaw) |
533 |
PZL Wrocław / HS |
Wrocław |
500 |
Avio Polska |
Bielsko-Biała |
400 |
UTC Areospace Systems |
Krosno |
400 |
Hispano Suiza |
Sędziszów Małopolski |
400 |
MTU Aero Engines Polska |
Rzeszów |
270 |
Hamilton Sundstrand Poland |
Rzeszów |
250 |
Gardner Poland |
Tczew |
100 |

Opisy:
- Aero-Kros
- Alinox Sp. z o.o.
- Centralne Warsztaty Lotnicze
- Cerel
- Doświadczalne Warsztaty Lotnicze
- EL-Automatyka
- Eurotech Sp. z o.o
- Faston Sp. z o.o.
- Fin Sp. z o.o.
- Goodrich Krosno Sp. z o.o.
- Hispano-Suiza Polska Sp. z o.o.
- Marco Export-Import Sp. z o.o.
- Margański & Mysłowski ZAKŁADY LOTNICZE
- Podlaska Wytwórnia Samolotów
- Pratt & Whitney Canada Inc.
- PZL Mielec
- PZL Świdnik
- PZL WP-2 w Mielcu
- RCL INDUSTRIES LIMITED SP. z o.o.
- Thoni Alutec
- TW Metals Polska Sp. z o.o.
- Wielkopolska Wytwórnia Samolotów "Samolot"
- WSK Kalisz
- WSK Rzeszów
- WSK "PZL Warszawa II" S.A.
- WSK Świdnik
- WSK - Tomaszów Lubelski
- WZL 2 S.A. Bydgoszcz
- Zakłady Mechaniczne Plage & Laśkiewicz

Mocne strony polskiego przemysłu lotniczego:
- długoletnia tradycja,
- wysoka jakość oferowanych wyrobów,
- konkurencyjne koszty produkcji i pracy,
- wykwalifikowana kadra pracownicza
- stale rozwijająca się działalność B+R, edukacyjna i szkoleniowa,
- rozwinięta sieć poddostawców,
- trzy klastery lotnicze,
- gęsta sieć lotnisk międzynarodowych i krajowych,
Szanse jakie stoją przed rodzimym sektorem lotniczym to:
- wzrost produkcji w sektorze lotniczym spowodowany dobrą koniunkturą,
- rosnąca współpraca małych firm z dużymi,
- dalszy rozwój łańcucha dostaw w Polsce przez firmy zagraniczne,
- rozwijanie działalności B+R,
- inwestycje w centra serwisowo-inżynieryjne,
- rozwój silników lotniczych,
- budowa nowych śmigłowców i lekkich samolotów w tym bezzałogowych.
Dostępne formy pomocy publicznej
Sektor lotniczy w Polsce został uznany przez rząd za priorytetowy, dlatego też firmy rozważające inwestycje mogą skorzystać z licznych form wsparcia:
Zachęty inwestycyjne w Specjalnych Strefach Ekonomicznych:
http://www.paiz.gov.pl/strefa_inwestora/zachety_inwestycyjne_w_sse
Grant rządowy:
http://www.paiz.gov.pl/strefa_inwestora/grant_rzadowy
Zwolnienie z podatku od nieruchomości:
http://www.paiz.gov.pl/strefa_inwestora/zwolnienie_z_podatku_od_nieruchomosci
Przydatne linki
www.dolinalotnicza.pl - Dolina Lotnicza
www.aerosilesia.eu – Śląski Klaster Lotniczy
www.wkl.org.pl - Wielkopolski Klaster Lotniczy
www.ilot.edu.pl - Instytut Lotnictwa
www.itwl.pl - Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
www.areonet.pl - Centrum Zaawansowanych Technologii Areonet - Dolina Lotnicza
www.scntpl.pl - Śląskie Centrum Naukowo - Technologiczne Przemysłu Lotniczego
www.parklotniczy.pl - Bielski Park Technologiczny Lotnictwa Przedsiębiorczości i Innowacji
www.aeropolis.com.pl - AEROPLIS Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny
www.cbk.waw.pl – Centrum Badań Kosmicznych PAN
www.ulc.gov.pl - Urząd Lotnictwa Cywilnego
www.porty-lotnicze.com.pl - Porty Lotnicze
www.kpk.gov.pl - Krajowy Punkt Kontaktowy
www.ncbir.pl - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju