NAA

 

North American Aviation (NAA) - był głównym amerykańskim producentem lotniczym, w tym T-6 Texan trainer, P-51 Mustang firghter , B-25 Mitchell bomber , F-86 Sabre Jet fighter , czy  XB-70 . Poprzez serię fuzji i sprzedaży North American Aviation stała się najpierw częścią Rockwell International,a później firmy Boeing.


Clement Melville Keys założył North Amierican 6 grudnia 1928roku, jako spółkę holdingową, która zajmowała się kupowaniem i sprzedawaniem udziałów różnym liniom lotniczym i firmom związanym z lotnictwem.

 

W 1933 roku firma General Motors połączyła NAA z pododziałem General Aviation, ale nazwę North American Aviation zachowano.

Następnie działalność przedsiębiorstwa została przeniesiona z Dundalk, Maryland do Los Angeles w Kalifornii, gdzie postanowiono skupić się na samolotach treningowych, aby konkurować z uznanymi firmami. Jej pierwsze udane projekty to samoloty GA-15 (samolot obserwacyjny) i GA-16 (samolot treningowy), a następnie przez O-47 i BT-9 , zwany także GA-16.

N762NA-North-American-Airlines-Boeing-767-300 PlanespottersNet 327873

 

W 1955 roku inżynierowie sikników ze spółki Rocketdyne pracowali nad silnikami rakietowymi. Firma zajmowała się też projektem i budową szkieletu X-15 (jego pierwszy lot z napędem rakietowym odbył się w 1959r. ).

 

W 1960 roku, nowy prezes Lee Atwood postanowił skupić się na programie kosmicznym , a firma stała się głównym wykonawcą i serwisantem promu kosmicznego Apollo . Jednak kiedy Apollo 1 wybuchł w styczniu 1967r., winę częściowo zrzucono na firmę NAA. W marcu przedsiębiorstwo połączyło się z Rockwell-Standard i zaczęło używać nazwy North American Rockwell.
Udziały Rockwell International (wliczając oddział North American Aviation Autonetics i Rocketdyne) zostały sprzedane do Boeinga w grudniu 1996 r. (początkowo nazywany Boeing North American). Ostatecznie część NAA została sprzedana przez Boeinga do Pratt & Whitney w 2005 roku, a część w 2013 roku Aerojet (GenCorp).