European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) – koncern lotniczo-zbrojeniowy, powstały w 2000 roku wyniku fuzji aktywów Francji, Niemiec i Hiszpanii. Głównymi spółkami powiązanymi EADS są Eurocopter Group, Airbus) i EADS Astrium. Koncern EADS przechodzi obecnie przez proces restrukturyzacji. W jego ramach, 31 lipca 2013 roku, spółka ogłosiła iż podjęła decyzję o scaleniu ze spółką powiązaną Airbus, i przyjęciu nowej nazwy Airbus Group. Termin połączenia spółek nie jest znany.

Zatrudnienie     116 805
Obroty     56 480 mln euro (2012)
Zysk operacyjny     1 131 mln euro (2012)
Zysk netto     1 228 mln euro (2012)


European Aeronautic Defence and Space Company utworzona została w 2000 r. z fuzji trzech przedsiębiorstw europejskich: niemieckiej DASA, francuskiej Aerospatiale Matra oraz hiszpańskiej CASA.

Ta fuzja odpowiadała zamiarom stworzenia przez Europejczyków grupy przemysłowej o znaczeniu światowym.

Niemiecki koncern DASA powstał z połączenia w 1989 r. spółek Dornier, Messerschmitt-Bolkow-Blohm (MBB), MTU Muenchen, Telefunken Systemtechnik. W 1997 r. ze spółką zintegrowało się również przedsiębiorstwo Siemens Sicherungstechnik. Działalność grupy podzielona była na siedem działów: samoloty cywilne, helikoptery, samoloty wojskowe, infrastruktura kosmiczna, satelity, systemy cywilne i obronne oraz silniki lotnicze. W 1999 r. obroty koncernu wynosiły 9,2 mld euro, a zatrudnienie około 46 tys. pracowników ( zysk spółki 199, 540 euro)

Grupa francuska Aerospatiale Matra powstała z fuzji państwowej spółki Aerospatiale i prywatnej spółki Matra kontrolowanej przez grupę Lagardere. W powstałej spółce państwo francuskie kontrolowało 48% akcji, a holding Lagardere 33%, 17% kapitału było w obrocie giełdowym, a 2% kontrolowali pracownicy spółki. Działalność koncernu dzieliła się na cztery działy: lotnictwo, obrona i transport kosmiczny, satelity, systemy, usługi i telekomunikacja. W 1999 roku Aerospatial Matra osiągnęła obroty rzędu 12,9 mld euro przy zatrudnieniu 52 387 pracowników ( zysk wyniósł 246,250 euro).

Spółka CASA należała w 100% do państwa hiszpańskiego. W 1999 roku obroty spółki wynosiły 1,2 mld euro przy zatrudnieniu 7430 pracowników (zysk wynosił 161,50 euro). Działalność spółki obejmowała trzy działy: samoloty, przestrzeń kosmiczna i dział remontów.

W 2006 roku koncern był drugim producentem branży lotniczo-zbrojeniowej po Boeingu, a przed Lockheed Martin`em pod względem całkowitej sprzedaży, za większość dochodów firmy odpowiada sektor lotnictwa cywilnego Airbus Commercial (63% w 2011).

Pod koniec 2011 roku 49,86% akcji EADS było dostępnych w obrocie giełdowym, pozostałe 50,14% należało do holdingów z Francji, Niemiec i Hiszpanii: SOGEADE (22,35%; Groupe Lagardère i rząd Francji), Daimler AG (22,35%; z czego 7,5% kupił państwowy bank KfW) i SEPI (5,45%; rząd Hiszpanii). Pod koniec 2012 EADS planował wprowadzić bardziej biznesową strukturę własności, w której Francja i Niemcy będą posiadały po 12% akcji, Hiszpania 4%, Daimler i Lagardère pozostałe 2%, a 70% trafi na sześć europejskich giełd.

W październiku 2012 niemiecki rząd zawetował negocje ws. fuzji EADS z koncernem zbrojeniowym BAE Systems.
ATV Jules Verne
Działalność

Na rok 2012 spółka prowadzi działalność w czterech działach:

  •     budowa samolotów cywilnych w ramach spółki Airbus    -    budowa wojskowych samolotów transportowych w ramach działu Airbus Military (także EADS CASA)
  •     budowa helikopterów cywilnych i wojskowych w ramach spółki Eurocopter
  •     budowa statków kosmicznych, satelitów telekomunikacyjnych i obserwacyjnych w ramach EADS Astrium
  •     produkcja systemów bezzałogowych, awionicznych, ostrzegawczych, radarowych, innych systemów elektroniczncyh w ramach Cassidian

Ariane 5

European Aeronautic and Space Company jest właścicielem, udziałowcem lub kontraktorem w ramach:

  •     EADS North America – filia koncernu zarejestrowana w USA -         American Eurocopter – producent AS350 A-Star i UH-72A Lakota, sprzedawca śmigłowców Eurocoptera
  •     MBDA (EADS ma 37,5% udziałów w spółce) – producent wojskowych pocisków rakietowych
  •     Eurofighter GmbH (EADS Deutschland GmbH i CASA mają 46% udziałów) – producent myśliwca Eurofighter Typhoon
  •     NHIndustries (Eurocopter ma 62,5%) – producent śmigłowca NHI NH90
  •     Dassault Aviation (46,76% udziałów) – francuski producent samolotów biznesowych Falcon i wojskowych Rafale   -    Thales Group (Dassault ma 20,8% udziałów) – francuski koncern elektroniczny specjalizujący się w systemach wojskowych
  •     ATR (50% udziału, pozostałe 50% ma Alenia Aeronautica) – francuski producent turbośmigłowych samolotów pasażerskich
  •     Socata (30%) – francuski producent lekkich samolotów lotnictwa ogólnego
  •     Arianespace (28,59%) – komercyjny transport kosmiczny
  •     Patria (26,8%) – fińska firma zbrojeniowa
  •     naprowadzanie geosatelitarne systemu Galileo (satelity produkcji Astrium)[7]
  •     rakiety nośne Ariane 5 (Astrium) dla Europejskiej Agencji Kosmicznej

 

Źródło: wikipedia.pl