AERO Vodochody a.s. to firma, która skupia się głównie na opracowaniu, produkcji, sprzedaży oraz wsparcia samolotów i konstrukcji powietrznych w obszarach zarówno cywilnej jak i wojskowej technologii lotniczej. Spółka kontynuuje tradycję AERO – továrna létadel (Fabryki Samolotów AERO) utworzonej w roku 1919, a tym samym jest jednym z najstarszych producentów technologii lotniczej na świecie. AERO Vodochody a.s. jest obecnie największym producentem technologii lotniczej w Republice Czeskiej, a historycznie największym na świecie producentem odrzutowców szkoleniowych. Spółka posiada certyfikat zarządzania jakością AS 9100 / ISO 9001 i uzyskała wszystkie niezbędne certyfikaty jako sama spółka a także dla wszystkich procesów składowych, zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi standardami.

(Źródło: aero.cz)

HISTORIA
AERO rozpoczęło działalność tuż po pierwszej wojnie światowej, kiedy to w roku 1919 utworzona została spółka AERO – tovarna letedel (Fabryka Samolotów AERO). Najpierw zajmowała się ona naprawami szeregu importowanych samolotów, a następnie zbudowany został pierwszy prototyp własnej konstrukcji, Aero A-1. Następnie opracowano nowy typ samolotu do szkolenia pilotów – produkt, który stał się standardem w bardzo odległej jeszcze przyszłości! Wprowadzano nowe konstrukcje – samolot szkoleniowy o większej mocy, nową rodzinę dwupłatowców zwiadowczych, szkoleniowych i bombowców.
W okresie międzywojennym, AERO było w awangardzie czechosłowackiego przemysłu lotniczego: spółka zbudowała prototyp pierwszego krajowego myśliwca, zaprojektowała pierwszy samolot transportu kabinowego, pierwszy samolot dwusilnikowy, pierwszy hydroplan z krajowym projektem pływaków, wprowadziła górnopłat z płatem podpartym zastrzałami, przygotowała także pionierski projekt drewnianej konstrukcji skrzydła wolnonośnego.
W latach pięćdziesiątych XX wieku zbudowano nowe obiekty, przeznaczone do produkcji samolotów odrzutowych. Spółka AERO zaczęła koncentrować się na masowej, licencyjnej produkcji samolotów MiG-15, MiG-19 oraz MiG-21. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych, pojawiło się coraz pilniejsze zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty szkoleniowe. Intensywne prace czechosłowackiego sektora lotniczego nad budową optymalnego płatowca oraz krajowego silnika odrzutowego przyniosły efekt w postaci pierwszego lotu L-29 w roku 1959. Produkcja i dostawy ponad 3 600 jednostek kontynuowana była bez przeszkód przez dziesięć kolejnych lat, kiedy to opracowana została druga generacja mocniejszych i bardziej efektywnych L-39. W miarę upływu czasu, rodzina L-39 Albatros rozrastała się, tworząc największą na świecie flotę samolotów szkoleniowych jednego typu.

 (Źródło: aero.cz)

Rosnące potrzeby szkoleniowe w latach osiemdziesiątych, związane z wprowadzaniem „szklanych kokpitów”, zintegrowanej awioniki oraz wielozadaniowości myśliwców, postawiły nowe wymagania wobec samolotów szkoleniowych. Odpowiedzią AERO Vodochody był L-59, wyposażony w wyświetlacz przezierny (HUD), zintegrowaną awionikę, szeroki wybór systemów uzbrojenia oraz mocniejszy silnik.
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku, bazując na doświadczeniu wynikającym z produkcji ok. 6 500 odrzutowych samolotów szkoleniowych dla ponad 30 klientów w Europie, Azji i Afryce, AERO podjęło analizę rynku na nową generację zaawansowanego odrzutowego samolotu szkoleniowego. Idąc w ślady samolotów L-29, L-39 oraz L-59, na przełomie tysiącleci powstała nowa generacja zaawansowanych odrzutowych samolotów szkoleniowych zgodnych z wymaganiami NATO – L-159.

  (Źródło: aero.cz)


OBECNIE
AERO Vodochody jest spółką akcyjną zarejestrowaną w 1991 roku. Do końca roku 2006, była własnością skarbu państwa. Od 4 stycznia 2007 r., jedynym akcjonariuszem AERO Vodochody została prywatna grupa inwestycyjna Penta. W tym samym roku z powodzeniem został zakończony proces restrukturyzacji spółki, którego głównym efektem był zysk w wysokości 236 mln CZK (14 mln USD) osiągnięty przez AERO Vodochody za rok 2007. W ten sposób, spółka AERO Vodochody weszła w rok 2008 jako stabilne i rentowne przedsiębiorstwo z ambicjami rozwoju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej poprzez budowę silnego holdingu lotniczego.


KAMIENIE MILOWE
1919 W Pradze utworzona zostaje spółka Fabryka Samolotów AERO
1919 A-1, pierwszy własny samolot
1953 Przeprowadzka spółki z Pragi do nowego obiektu w miejscowości Vodochody
1953 Rozpoczęcie produkcji myśliwca odrzutowego MiG-15 na licencji radzieckiej
1954 Pierwszy lot MiG-15 zbudowanego przez AERO; w latach 1954-1962 zbudowano łącznie 3405 maszyn
1958 Pierwszy lot MiG-19 „Farmer”, naddzwiękowego myśliwca budowanego na radzieckiej licencji; w latach 1958-1962 zbudowano łącznie 103 maszyn
1959 Pierwszy lot samolotu L-29 Delfin, pierwszego odrzutowego samolotu szkoleniowego zaprojektowanego w Czechosłowacji; ogółem wyprodukowano 1943 sztuki L-29
1962 Pierwszy lot MiG-21 „Fishbed”, naddźwiękowego myśliwca budowanego na radzieckiej licencji; w latach 1962-1972 zbudowano łącznie 194 maszyn tego typu
1968 Pierwszy lot L-39 Albatros, pierwszego samolotu ze słynnej rodziny L-39, w latach 1971-1999 wyprodukowano ponad 2 900 sztuk tego modelu
1993 Dostawa pierwszej partii Zaawansowanego Samolotu Szkoleniowego L-59 bazującego na L-39 lecz wyposażonego w silniejszy silnik i zaawansowaną awionikę. W latach 1992-1996 wyprodukowano łącznie 60 samolotów L-59.
1997 Pierwszy lot L-159 ALCA; Czeskie Siły Powietrzne zamówiły 72 maszyn
1998 Boeing zostaje Strategicznym Partnerem firmy
2000 Uruchomienie produkcji śmigłowca S-76 dla Sikorsky Aircraft Corporation
2001 Uruchomienie montażu klapy do wnęki karabinu maszynowego F-18 Hornet dla Boeinga
2002 Pierwszy lot zaawansowanego odrzutowego samolotu szkoleniowego L-159B
2004 Zakończenie realizacji dostaw L-159 dla Czeskich Sił Powietrznych
2004 Zakończenie strategicznej współpracy AERO z Boeingiem
2005 AERO podpisuje długoterminowy kontrakt na usługi serwisowe dla floty L-159 Czeskich Sił Powietrznych
2005/2006 AERO uzyskuje certyfikaty EASA oraz FAA dla samolotu cywilnego Ae 270 z silnikiem turbośmigłowym
2006/2007 W przetargu prywatyzacyjnym prywatna grupa inwestycyjna Penta staje się jedynym akcjonariuszem AERO
2006 AERO podpisuje kontrakt z Alenia Aeronautica w sprawie dostawy centralnej części skrzydła do samolotu C-27J Spartan
2007 Aero podpisuje kontrakt z Latecoere w sprawie dostawy podzespołów do samolotu Embraer 170/190
2007 Penta realizuje przejęcie Rotortech Composites Ltd.
2008 Zakończenie długiego okresu nierentownej działalności AERO. AERO wykazuje zysk za rok 2007 (236 mln CZK – 14 mln USD)
2008 AERO uczestniczy w 3 przetargach – Avioane Craiova, IAR Ghimbav w Rumunii, PZL Świdnik w Polsce
2008 AERO wybrane jako jedyny partner do negocjacji z państwem rumuńskim w procesie prywatyzacji Avioane Craiova

AV