Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego sięga historią swego powstania roku 1963. Jego powstanie jest związane ze zorganizowaną w 1964 roku przez Aeroklub Krakowski wielką Wystawą Lotniczą. Eksponaty lotnicze, zwożone do Krakowa, były tu gromadzone już od momentu zakończenia II wojny światowej. W zamysłach już wcześniej było bowiem utworzenie muzeum.

Fot. Gabriel Giemza, wszelkie prawa zastrzeżone

Tak stworzone w Krakowie warunki pozwoliły na realizację tego zamierzenia. Jednak eksponaty wymagały renowacji technicznej. Właściwa historia Muzeum Lotnictwa Polskiego rozpoczyna się po zakończeniu wystawy lotniczej w 1964 roku. Dzięki zgromadzonym wówczas zbiorom, zorganizowany zostaje Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego przy Aeroklubie Krakowskim. W roku 1971 wzrasta ranga Muzeum. Ówczesne Ministerstwo Komunikacji nadaje mu nową osobowość prawną.




Muzeum zajmuje mały fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych w Europie i w Polsce. W 1912 roku dowództwo austriackie utworzyło na tym terenie Flugpark 7 razem z całym zapleczem technicznym. W 1917 roku lotnisko na Rakowicach stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą. W dniach 30 i 31 października baza lotnicza przechodzi pod komendę polskich władz wojskowych, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski.
W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj "I Niższa Szkoła Pilotów", której zadaniem było szkolenie pilotów dla szybko rozbudowającego się lotnictwa wojskowego. W połowie lat 20-tych polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska. W efekcie powstało drugie co do wielkości lotnisko w Polsce, zbombardowane w 1939 roku i w czasie wojny wykorzystywane przez niemiecką Luftwaffe.

Fot. Gabriel Giemza, wszelkie prawa zastrzeżone

Lotnisko Rakowice-Czyżyny zostaje zlikwidowane w 1963 roku. Jego część jest obecnie używana przez Muzeum. W jego skład wchodzą: hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe.
Do zbiorow Muzeum zgromadzonych na ekspozycji należy obecnie: 176 samolotów, 7 śmigłowców, 22 szybowce, ponad 100 silników lotniczych. Niewątpliwą atrakcją muzeum są unikatowe na skalę światową, jedyne zachowane na świecie samoloty z okresu I wojny światowej: angielski Sopwith Camel, niemieckie LVG B.II i DFW C. V czy też rosyjską łódź latającą Grigorowicz M-15. Wśród cenniejszych eksponatów nalezy wymienić jedyne zachowane na świecie egzemplarze sławnego przedwojennego myśliwca PZL P. 11c, który we wrześniu 1939 bronił polskiego nieba.

Prócz samolotów można tu podziwiać szybowce, czy śmiglowce np. polskie eksperymentalne wiropłaty Gil i Trzmiel, czy SM-2 - modyfikacja licencyjnego Mi-1.
Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego posiada jedyną w kraju, oraz jedną z najciekawszych na świecie, kolekcję silników lotniczych. Pozwala to na prześledzenie jak zmieniał się napęd lotniczy na przestrzeni lat. Muzeum Lotnictwa Polskiego posiada pokaźną także bibliotekę, w której zgromadzono dotychczas ponad 7000 książek, 2500 instrukcji i 25000 czasopism o tematyce lotniczej.

Oprac. JW na podstawie informacji ze strony www.muzeumlotnictwa.pl




 


Gabriel Giemza,
wszelkie prawa zastrzeżone