Flugmuseum Aviaticum

Muzeum lotnictwa „Flugmuseum Aviaticum” założono w 1983 roku, gdy doradca techniczny Toni Kahlbacher znany od lat trzydziestych jako pionier lotnictwa wraz z Di Reinhardem Keimelem założył związek ,,Szwajcarskich Lotników Szybowcowych w okręgu Hundsheim-Spitzerberg” z dalszym nastawieniem na otwarcie tam muzeum szybowców.

Historia łączy się z wyczynem pomysłodawcy oraz przewodniczącego związku oraz współzałożyciela muzeum Aviaticum, Toniego Kahlbachera, który wraz innym pilotem Tausheggiem pobił rekord światowy w długości lotu, lecąc samolotem dwusuwowym. Lot trwał 23 godziny i 41 minut. W 1933 w tym miejscu założono weekendowe obozy lotnicze w Spitzergerg, a w 1936 szkołę latania.


Źródło: aviaticum.at

Po II wojnie światowej, dokładnie w 1951 pierwsze grupy lotnicze rozpoczęły swoją działalność. Projekt ustanowienia muzeum na terenie federalnej szkoły „Hudsheim-Spitzerberg” nie powiódł się wtedy mimo wielkich starań. W poszukiwaniach nowej lokalizacji pomogło miasto Neustadt, które w 1993 zaproponowało założenie muzeum lotnictwa.

Przy współpracy miasta, władz federalnych i przy wsparciu przedsiębiorstwa Diamond Aircraft Industries oraz prywatnych darczyńców organizacji „Muzeum Aviaticum” zostało wybudowane w 1999 roku. 3 czerwca 1999 roku, dokładnie 90 lat po otwarciu pierwszego hangaru oraz warsztatu, nastąpiło otwarcie muzeum.

Historia konstrukcji lotniczych w wiedeńskim Neustadt

W 1872 Paul Heanlein zbudował hangar dla swojego samolotu. Tam testował swój pierwszy silnik, wykorzystując pompę ssącą. Po tym jak hangar zawalił się podczas burzy w sierpniu tegoż roku Heanlein musiał przenieść się do Bruenn. W 1909 utworzył małe lotnisko w wiedeńskim Neustadt wraz z hangarami i warsztatami. W 1909 Igo Erich testował swój samolot Etri1 (8 sierpień pierwsze próby lotnicze). Po zmianie starych płatów w swoim samolocie mógł cieszyć się pierwszym lotem.

W talach 1909-1912 liczni producenci samolotów przywozili swoje projekty na ,,lotnisko Neustadt”. Wówczas zaprojektowano i zbudowano wiele nowych typów samolotów (Pischof, Warchalowski, Schmiedl itd.).

W sierpniu 1910 w Neustadt porucznik Ludwig Schmiedl rozpoczął pracę nad swoim aeroplanem. W 1910 inżynier Ferdinand Porsche udoskonalił pierwszy silnik samolotowy w austriackim przedsiębiorstwie Daimler Engines AG. Te silniki miały początkowo 45 koni mechanicznych, a po wojnie osiągnęły moc 360 koni mechanicznych. Silniki te były produkowane głównie za granicą pod nadzorem, przy odpowiedniej licencji.

6 kwietnia 1910 Karlowi Illnerowi udał się lot prototypem samolotu Etricha, tzw. Gołębiem (Etrich-11), pierwszy lot silnika dynamicznego. Stabilność ,,Gołębia” podczas lotu spowodowało skopiowanie pomysłu na ten rodzaj silnika. Zaczęto wtedy używać małych alternatorów w niemal wszystkich przedsiębiorstwach, co stało się standardem dla produkcji wszelkich samolotów produkowanych w Austrii i Niemczech.

W 1915 miało miejsce otwarcie austriackiej fabryki lotniczej - OEFFAG. Tam udoskonalano prototypy i budowano niektóre serie samolotów wojskowych. Produkowano tam osprzęt i samoloty dla sił powietrznych. Aż do końca 1918 wyprodukowano dla lotnictwa morskiego (Oeffag C1, Oeffag C11, Albatros D11, Albatros D111). Dla marynarski wojennej łodzie podwodne typów K, R oraz łódź podwodną olbrzymich rozmiarów typu G.

Ponad to OEFAG udoskonaliło pierwsze konstrukcje helikopterów PKZ-1 oraz PKZ-2. W latach 1935-1938 wiedeński zakład lotniczy rozszerzył swoją działalność warsztatową, zbudował kilka samolotów. W zakładach tych konstruowali: Banhidi, Lampich, Meindl. Powstawały modele samolotów: Banhidi,, Gerle”, Lampich L-9 ,,Spatz”, Lampich NL XXI,Lampich NL XXII, Meindl ,,Kadett’’. Zakład produkował również elementy dla fabryki samolotów ,,thalerhof” w Graz do Udet U 12 typ ,,Flamingo”.

W latach 1938-45 po przyłączeniu fabryki samolotów do zakładów produkcyjnych Messerschmitta, zakład przemysłowy (teraz znany jako ,,Warsztaty samolotowe w Neustadt”) był zmodernizowany, poprzez dołączenie jednego z największych jak na tamte czasy działu naprawczego. Poza tym udoskonalono tam pierwsze śmigło dziobowe Meindla, co doprowadziło do dalszych rozlicznych, nowych pomysłów projektów. Ponadto w tych zakładach ulepszonio pierwszy helikopter z silnikiem odrzutowym typu Doblhoff WNF WN 342.

W latach 1957-64 nastąpiło ulepszenie i początek produkcji Simmeringa Graz Paukera, co spowodowało otwarcie fabryki Rax produkującej dwusilnikowy samolot pasażerski Meindl 222. Pierwszy jego lot miał miejsce 29 kwietnia 1959 roku. 3 marca 1964 czwarty prototyp tego samolotu otrzymał licencję FAA.

W 1989 powstał samolot ,,Dimona” odmiana samolotu projektu Hoffmana, wyprodukowany przez SGP Wiedeń. Kilka lat później przedsiębiorstwo lotnicze HOAC utworzyło w tych zakładach przedsiębiorstwo ,,Motorseglertype” produkujące komponenty plastikowe. ,,Motorseglertype” było wspierane przez ,, Rotax” – austriackie silniki. Tam również zaczęto produkcje samolotów ,,Super Dimona” oraz samolotów ,,Katana”. Oba samoloty były produkowane masowo, sprzedawane na całym świecie. Miedzy 1998 i 1999 powstał samolot pasażerski 4 miejscowy – DA40 ,,Diamond Start” produkowany przez Diamond Aircraft.

Lądowisko dzisiaj

Nuestadt muzeum lotnictwaWarsztat w Neustadt reprezentuje kolebkę lotnictwa austriackiego, tam w 1909 powstało i rozwinęło pierwsze lądowisko w Austrii. Od tamtego czasu warsztat w Neustadt a co za tym idzie całe miasto przeżywało rozwój ekonomiczny, sportowy przynoszący jego mieszkańcom wiele rozrywki.

Wielokrotnie na tym terenie odbywały się i nadal odbywają światowe mistrzostwa lotnicze oraz rozliczne krajowe i regionalne spotkania lotnicze.

Obecnie z lądowiska korzysta średnio 20 ośrodków z mniej więcej 1000 członkami. Dzięki takiemu nasileniu fanów latania Zakład lotniczy i Lądowisko w Neustadt jest centrum lotniczym Austrii.

Od wielu lat, od pierwszego lotu oraz pierwszego pokazu lotniczego myśli się by na tym terenie rozpocząć targi lotnicze w sąsiedztwie lądowiska.

W pobliskim sąsiedztwie od muzeum znajduje się punkt obserwacyjny wraz ze stacją meteorologiczną. Obok stacji na stałe można zobaczyć tam 2-3 nowoczesne helikoptery będące atrakcją turystyczną, które o dowolnej porze dnia lub nocy niosą pomoc turystom.

Źródło: www.aviaticum.at , tłumaczenie Anna Grzegorek