Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Juz dzis premiera ksiązki "Na tropie niewyjasnionych katastrof lotniczych" Christine Negroni wydanej przez wydawnictwo MUZA SA !

 

Samoloty.pl , patron medialny wydania organizuje konkurs w którym nagrodami będą 2 ksiązki przekazane przez Wydawnictwo MUZA S.A.  dla  osób spośród tych, które prawidłowo odpowiedzą na pytanie:

 

DO JAKICH LINII LOTNICZYCH NALEZAŁ ZAGINIONY 8 MARCA 2014 SAMOLOT LECACY DO PEKINU ?

 

Odpowiedzi nalezy przesyłac na adres: redakcja@samoloty.pl do dnia 03.10.2021 

 

 

Aerobaltic 2021 07
21 i 22 sierpnia na lotnisku w Kosakowie odbyła się kolejna edycja pokazów lotniczych Lotos Gdynia Aerobaltic organizowanych przez firmę Aeropact. Rok temu z powodu pandemii koronawirusa impreza została odwołana,
ale teraz zapowiadano, że będzie to spektakularne widowisko i największe w tej części świata pokazy lotnicze.

 

 

Na LOTOS Gdynia Aerobaltic 2021 gościmy najlepsze zespoły lotnicze na świecie takie jak Red Arrows, Rafale Solo Display, Solo Turk, a także… prywatne samoloty!

 

a

W 2021 część dużych formatów festiwalowych wznawia swoją działalność. Wiemy jednak, że nie wszystkie cykliczne imprezy doczekają się tegorocznej edycji, dlatego warto zwrócić uwagę na te potwierdzone.

Jedną z najciekawszych propozycji są z pewnością planowane na 21-22 sierpnia 2021 – LOTOS Gdynia Aerobaltic – jedne z największych pokazów lotniczych organizowanych w Europie, na które zlecą się najwybitniejsze formacje lotnicze ze wszystkich stron świata.

Wędrując „Szlakiem Cumulusów” przelecieliśmy juz półmetek tej wyjątkowej podróży.

Wyprawa to nietypowa i oryginalna, bo stanowiąca niekonwencjonalny sposób wręczenia statuetek   i wyróżnień laureatom ogólnopolskiego wydarzenia CUMULUSY 2020.

Wśród dotychczasowych laureatów znaleźli się mistrzowie sportów lotniczych – Patrycja Pacak, Wojciech Bógdał i Łukasz Wójcik, a także Artur Kielak wraz z pilotami samolotów bojowych, którzy zostali docenieni za niebywały kunszt pilotażu prezentowany podczas pokazów lotniczych. Do grona wyróżnionych zawodników dołączyli też Krzysztof Michalak, Tomasz Walczak i Bartosz Nowicki, którzy jako pierwsi w sześcioletniej historii Cumulusów otrzymali statuetkę Cumulus Fair Play.

Listę firm, instytucji, organizacji i osób, które w tej wyjątkowej edycji Cumulusów zyskały uznanie przedstawicieli Kapituły uzupełniają: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z dyrektorem R. Gałązkowskim na czele, Michał Graczyk – organizator Antidotum Airshow w Lesznie, Magda Taczkowska i Dominik Motoła – pasjonaci budujący od podstaw własny samolot, Stefan Kraszewski – autorytet reprezentujący środowisko kontrolerów lotniczych, Wirtualne Biało-Czerwony Iskry – grupa pasjonatów wykonująca wirtualne pokazy lotnicze, Kacper „Kakadz” Kolibowski – fanatyk fotografii lotniczej oaz Milenka Bąk – brązowa medalistka światowego konkursu plastycznego o tematyce lotniczej.

Organizatorzy:

AIR SPORTS PROMOTION & FUNDACJA AVIATORNIA

 

 

CUMULUSY 2020 – informacja prasowa 02

Pozostał jeszcze niemalże miesiąc na zgłaszanie swoich faworytów do CUMULUSÓW, a na oficjalnej stronie wydarzenia www.cumulusy.pl jest już ponad 30 kandydatów do zdobycia tych prestiżowych statuetek! Dominują wśród nich sportowcy lotniczy, w tym wielokrotni mistrzowie Polski, mistrzowie Europy, a także rekordziści i mistrzowie świata, ale wśród zgłoszonych nie brakuje też pasjonatów lotnictwa, przedstawicieli fundacji i stowarzyszeń, fotografów lotniczych, pilotów i załóg występujących podczas pokazów lotniczych, reprezentantów instytucji branżowych i służb mundurowych, obecni są również organizatorzy airshow i autorzy ekstremalnych wyczynów lotniczych! A skoro mówimy o ekstremach, przełamywaniu barier i pionierskich dokonaniach, którym towarzyszy ogrom emocji oraz potężna dawka adrenaliny, to natychmiast łączymy to z jedyną, wyjątkową i niepowtarzalną statuetką CUMULUS EXTREME – kto zdobędzie ją w tym roku? Kto          z uśmiechem i radosnym wzruszeniem w geście zwycięstwa wzniesie pozostałe statuetki? Czas pokaże, a konkurencja będzie z pewnością rosła z dnia na dzień, bo formularz zgłoszeniowy na www.cumulusy.pl będzie aktywny do 10 lutego.

Warto podkreślić, że patronat honorowy nad Cumulusami objął Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Pan Andrzej Kraśnicki, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pan Piotr Samson i Prezes Aeroklubu Polskiego Pan Jerzy Makula, a redakcje TVP Sport oraz Przeglądu Lotniczego, dlapilota.pl, Samoloty.pl i aviation24.pl wspierają medialnie to wyjątkowe wydarzenie, które wśród sportowców, kibiców i fanów określane jest mianem „lotniczych Oscarów”.

Laureaci prócz statuetek i dyplomów otrzymają również niespodzianki od ICAO4.me oraz Skyline Aviators, a poznamy ich 20 lutego podczas gali, której gospodarzem jest Airport Hotel Okęcie.

Organizatorzy:

AIR SPORTS PROMOTION & FUNDACJA AVIATORNIA

 

 

CUMULUSY 2020 – informacja prasowa 01

Samoloty.pl patronem medialnym wydarzenia




Pięć poprzednich edycji Cumulusów miało formę ogólnopolskiego plebiscytu, w którym osiągnięcia sportowców lotniczych, głosy kibiców i członków Kapituły decydowały o tym, kto otrzymywał statuetki, wyróżnienia specjalne i nagrody.

 

SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA w WARSZAWIE

Kolegium Zarządzania i Finansów

 

ogłasza nabór na:

Podyplomowe Studia

Zarządzanie i finansowanie w sektorze

transportu lotniczego

 

Celem studiów jest dostarczenie nowoczesnej wiedzy i umiejętności z zakresu finansowania i zarządzania w sektorze lotniczym, dotyczącej zarówno przewoźników lotniczych jak i zarządców infrastruktury lotniczej i systemów zabezpieczania ruchu lotniczego.

                                                                

Kontroler ruchu lotniczego - jeden z 10 najbardziej stresujących zawodów 

 

Praca kontrolera ruchu lotniczego intryguje, niewielu wie, jak wygląda ona naprawdę. Nic dziwnego – w Polsce wykonuje ją jedynie około 600 osób. Wiele osób o niej marzy, ale czy na pewno wiedzą, na czym tak naprawdę polega? Pracę kontrolerów lotów można porównać do jazdy rollercoasterem – może być tak samo satysfakcjonująca, jak i stresogenna, ale zawsze powinna odbywać się w granicach przepisów bezpieczeństwa, a każda decyzja podejmowana jest z wielką odpowiedzialnością.

 

 "Aeroklub Nadwiślański wynajmie lub kupi samolot holujący na sezon 2021 (możliwa dłuższa współpraca).

Interesuje nas głównie holówka z przedziału Maule 7, duża Cessna 172/182, DR400 Robin lub UL Dynamic i pokrewne.

Miejscem wykorzystania samolotu będzie lotnisko Lisie Kąty EPGI. Będzie on eksploatowany 7 dni w tygodniu.

Oferty prosimy kierować na adres: dyrektor@lisie.pl"

 

 

 

 

Każda dziedzina naszego życia wymaga mniejszego lub większego zaplecza. Jest ono ważne w czasie pokoju a nabiera szczególnego znaczenia w czasie wojny. Dotyczy to życia cywilnego i tego podporządkowanemu wojsku. Nie może dziwić że po pamiętnym wrześniu 1939 r. i lekcji bolesnej lekcji pod niebem Francji…

Czas mi zakończyć „spacer” po bazach lotniczych II RP. Poznajmy historię ostatnich trzech. Będzie więc o Bazie Lotniczej Dęblin – Irena, Bazie Lotniczej Krosno i Bazie Małaszewicze. Jeżeli tym co napisałem przybliżyłem Czytelnikom jedną z kart nieznanej im historii polskich skrzydeł z biało – czerwoną szachownicą to. To będzie mi miło.

Do prac nad zorganizowaniem Bazy Lotniczej Dęblin – Irena przystąpiono w 1937 roku. Zagrożenie wybuchem wojny stawało się bardzo aktualne. Zachodni sąsiedzi Polski nie próżnowali. Tu nad Wisłą wybrani politycy i wojskowi zdawali sobie jasno sprawę z niebezpieczeństwa. Hitler i jego ludzie nie będą akceptowali narzuconego im porządku w Wersalu. 

Za nami trzy miesiące ( czerwiec, lipiec i sierpień ) do nie tak dawna wolne miesiące od pracy i od szkoły. Było planowanie rok wcześniej, ba nawet na początku roku. Czego ? Gdzie spędzimy wakacje i urlop. Nikt się nie spodziewał że przyjdzie nam weryfikować plany wypoczynku w czerwcu, lipcu i sierpniu. Może miesiąc krócej albo dłużej ? Wszystkiemu winny stał COVID – 19. Przedstawianie w tym miejscu sobie daruję. Każdy o nim słyszał i… różnie go ocenia. Gdy chodzi o mnie, spojrzę na niego z fotela pasażera. Zapragnąłem spędzić urlop z dala od Polski. Nie, nie była to ucieczka jak uważa jedna z moich przyjaciółek. Była to nieodparta chęć zobaczenia ( o ile to możliwe ) co słychać u znajomych zagranicą.

Baza Lotnicza Nr 4, Toruń. Prawie wszystkie eskadry opuściły lotnisko między 28 a 30 sierpnia 1939 roku. Co to znaczy prawie ? Znaczy to że na lotnisko operacyjne nie dotarła jedna z eskadr. Nie została przydzielona do żadnej z armii mających bronić Polski. Uzyskała go ostatniego dnia pokoju. Do ewakuacji przystąpiono o zgrozo w dniu 1 września 1939 r. Część magazynów i wyposażenia została ulokowana w fortach miejskich. Nie było to zadanie łatwe. Miasto było położone blisko granicy państwa z III Rzeszą. Samoloty bombowe i myśliwskie miały do celu niedaleki dystans do pokonania. W 3 dniu dowodzący bazą otrzymał rozkaz ewakuacji bazy dalej od granicy, a dokładnie do Kowla. Do wykonania użył transportu kolejowego i kołowego. No a kto się „nie załapał” musiał liczyć na… własne nogi żeby udać się do pociągu.

Najbardziej znany jest udział polskich pilotów w powietrznej Bitwie o Anglię. Zasłynął w niej 303 Dywizjon Myśliwski im. Tadeusza Kościuszki. Ale miało być o Polkach w służbie RAF i USAAF. Jerzy Pawlak w książce „Pamięci lotników polskich 1918 – 1945” podaje 89 pilotów służących w RAF. Nasi lotnicy będący w służbie RAF musieli zrezygnować z tego czego nauczyli się w obronie nieba nad Polską. Kontynuowali w walkach nad Francją. Gospodarze z Wyspy Ostatniej Nadziei stosowali inną technikę. Ta naszym rodakom nie odpowiadała. Dlaczego ? Z prostego powody Brytyjczycy wcześniej nie mieli wcześniej „przyjemności” spotkać przeciwnika spod znaku czarnych krzyży. Powtórzę, nasi rodacy przewidywali i wiedzieli czego można się spodziewać ze strony przeciwnika.

Do napisania o samolotach sanitarnych w Polsce zachęcił mnie lecący przed domowymi oknami śmigłowiec LPR. Ci którzy mnie znają są innego zdania. Inspiracją było poznanie sympatycznej Pani rzecznik wspomnianej firmy. To tak na marginesie tytułem wstępu od autora. 

Sześć lat po tym jak umilkły działa I wojny światowej i Polska odzyskała niepodległość generał brygady Felicjan Sławoj – Składkowski powołał do działania „instytucję”. Która miała się zająć stworzeniem Lotnictwa Sanitarnego.

W 1924 r. w Poznaniu na Ławicy ( tu stacjonował 3. Pułk Lotniczy ) postanowiono że przebudować jeden z wielu zdobytych na Niemcach samolotów na polski płatowiec sanitarny. Wybór padł na Albatrosa C – X. Jeszcze tego samego roku przeszedł test swoich możliwości w warunkach bojowych. Trafił na akurat przeprowadzone manewry.  Nie poprzestano na tym. Porównano go z konstrukcjami pochodzącymi z Francji. Albatros C - X był maszyną dwumiejscową. Francuski Breguet XIVT zabierał trzech pacjentów a Hanriot 14S jednego. Te ostatnie pojawiły się w Polsce na jesieni 1925 r. Trafiły na lotniska wojskowe 1.Pułku Lotniczego to jest do Warszawy i do Lidy gdzie stacjonował 5.Pułk Lotniczy. 

Nie będzie to rzecz o stanie bezpieczeństwa nieba nad Polską tego po 1945 i 1989 roku. Będzie moje spojrzenie na to które mieli nad głową moi dziadkowie i rodzice w pamiętnym roku 1939. Tak, tak należę do tego pokolenia których dziadek z babcią i mama z tatą poznali lepiej czy gorzej to. To czym była II wojna światowa.

Obroną przeciwlotniczą i przeciwgazową Polski która po 123 latach odzyskała niepodległość miała się zająć… Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Została ona utworzona w 1923 roku. Czy to było nie za późno ? Z całą pewnością nie. Odrodzone państwo przez swoje pierwsze lata istnienia miało inne równie ważne cele.

aviation 467x100 pl

 

Miłośnicy lotnictwa od kilku lat obierają kurs na Targi Kielce. Nowoczesne samoloty ultralekkie, śmigłowce, wiatrakowce to tylko fragment ekspozycji, która na stałe zagościła w kalendarzu ośrodka. Targi Lotnictwa Lekkiego od 2019 roku zmieniają swoją formułę i podążają w stronę targów wyspecjalizowanych w nowoczesnych technologiach stosowanych w szeroko pojętym lotnictwie. Zmieniona nazwa wydarzenia – AVIATION EXPO to znak, że awioniki podczas targów w Kielcach będzie jeszcze więcej. Zapraszamy 19-20 września.

Tego roku było niezbyt głośno ( może się mylę ) o najbardziej znanej powietrznej bitwie II wojny światowej. Tak. Była nią „Bitwa o Anglię”. Rzecz jasna nie ma wśród nas takich. Wszyscy z całą pewnością wiedzą o udziale Polaków. Chcę tylko przypomnieć o naszych rodakach w służbie RAF i USAAF. Jak się w nich znaleźli ?

Ukazało się nowe rozporządzenie dotyczące przepisów ruchu lotniczego

Dz.U. 2020, pozycja 1305. 

zapraszamy do lektury.

 

Kosakowowieza                                                               fot.airport.gdynia.pl