Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


8 Pułk Lotnictwa Szturmowego, 53 Pułk Lotnictwa Szturmowego, 8 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego,
8 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu
1944r. - 1946r., 1952r. - 1999r.


Historia
8 Pułk Lotnictwa Szturmowego 1944-1946r.
Formowanie Pułku rozpoczęto w dniu 12.10.1944r. w okolicach Charkowa, na lotnisku Wołczańsk. Baza stał się 384 Pułk Nocnych Bombowców ze składu 9 Brygady Zapasowej Armii Sowieckiej. Podstawą do formowania jednostki była dyrektywa Sztabu Generalnego Nr 10/9954 z dnia 7.09.1944r.
Pułk posiadał według etatu; 30 szturmowych Ił-2, 1 szkolno-bojowy Uił-2, 1 łącznikowy Po-2. Podobnie jak w przypadku pozostałych Polskich jednostek tworzonych na terenie ZSRS przebazowanie nastąpiło dopiero po ruszeniu ofensywy wiosennej, po to, aby Polski Żołnierz nie walczył na byłych Ziemiach Wschodnich. W dniu 11.04.1945r. 31 samolotów Pułku wylądowało na lotnisku Łudź – Lublinek, a w dniu 23.04.1945r. rozpoczęto przebazowywanie na lotnisko przyfrontowe, Baranówko. Już następnego dnia ( 24.04.1945r. ) na nowym lotnisku było 29 samolotów i niezwłocznie przystąpiły one do działań bojowych.

53 Pułk Lotnictwa Szturmowego 1952-1967r.
Z początkiem 50-tych lat z powodu wojny w Korei, następują istotne zmiany w strukturach lotnictwa. Lotnictwo rozrasta się organizacyjnie. Powstają nowe związki taktyczne, między innymi 16 Dywizja Lotnictwa Szturmowego. Stało się to na mocy Rozkazu Nr 070/Org. MON z dnia 11.07.1950r. oraz Rozkazu Dowódcy Wojsk Lotniczych Nr 0160/Org. z dnia 1.09.1950r.
Podstawowym Pułkiem w Dywizji jest 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego, który od października 1952r. stacjonuje na lotnisku w Pile. Na jego bazie rozpoczęło się formowanie 51 PLSz i 53 PLSz. Było to zgodne z Rozkazem Nr 096/Org. Z dnia 11.12.1951r. 53 PLSz zaczął być organizowany na lotnisku w Bednarach pod Poznaniem.
Ostatecznie 16 DLSz w Pile ma w swoim składzie trzy pułki;
· 6 PLSz w Pile,
· 53 PLSz w Mirosławcu,
· 51 PLSz w Pile.
W listopadzie 1952r. Pułk przeniesiono do Mirosławca.
Pierwsza połowa 50-tych lat to okres burzliwego rozwoju lotnictwa, ale sprzęt lotnictwa szturmowego pozostawał w cieniu. Dopiero w 1955r. pierwsze samoloty z napędem turboodrzutowym pojawiają się w pułkach lotnictwa szturmowego. Są to przede wszystkim wycofywane z pułków lotnictwa myśliwskiego samoloty MiG-15 / Lim-1. Jednocześnie tłokowe Ił-10 ( B-33 ) pozostawały na uzbrojeniu do 1959r.. W 53 PLSz całkowite przezbrojenie w samoloty z napędem turboodrzutowym następuje właśnie w 1959r. W Pułku podstawowym samolotem stał się Lim-2.
W zasadzie brak jest typowych samolotów szturmowych, dlatego Pułk zmienia charakter na myśliwsko-szturmowy. Ponieważ dotyczy to wszystkich pułków szturmowych to i dywizje stają się myśliwsko-szturmowe.
W 1957r. nastąpiły poważne zmiany strukturalne Polskiego Lotnictwa Wojskowego. Ich początkiem było powołanie do życia Układu Warszawskiego. W efekcie powołano między innymi Lotnictwo Operacyjne, które w czasie „W” stałoby się Armią Lotniczą. Nie wdając się w zawiły okres przemian powiedzmy tylko, że wszystkie Dywizje Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego znalazły się pod kierownictwem Lotnictwa Operacyjnego, także 16 DLM-Sz w Pile z podległymi pułkami, a wśród nich naszym bohaterem 53 PLM-Sz.
Druga połowa 50-tych lat to czas intensywnego szkolenia personelu pułku. Wyraźnie odczuwa się brak wyspecjalizowanego samolotu szturmowego z napędem turboodrzutowym. Z końcem 1960r. znacznie wzrosła gotowość bojowa pułku i wyszkolenie poszczególnych oficerów. Większość żołnierzy z personelu latającego dysponowała już I lub II Klasę pilota.
Z końcem 1960r. 53 PLM-Sz jako jeden z dwóch ostatnich pułków w Polsce zakończył eksploatację samolotów bojowych z napędem tłokowym, czyli Ił-10 ( B-33 ). Tym drugim Pułkiem był 48 PLM-Sz.
W dniu 2.12.1960r. do 16 DLM-Sz na lotnisko w Pile docierają pierwsze upragnione samoloty szturmowe Lim-5 M. Były to prawdopodobnie 2 maszyny, a ich eksploatacja miała być próbna. Do maja 1961r. w Dywizji było już około 30 maszyn Lim-5 M. Nie ma dowodów na to, że samoloty Lim-5 M bazowały na terenie lotniska Mirosławiec. Pewne jest natomiast, że piloci z 53 PLM-Sz brali udział w przeszkalaniu na nowy typ samolotu.
Pierwszy okres użytkowania Lim-5 M zwany okresem próbnym, wykazał wiele wad konstrukcyjnych i doszło do kilku katastrof. Podjęto, więc słuszną decyzję o wycofaniu ich z jednostek bojowych i poddaniu modyfikacjom.
Dopiero Lim-6 bis odniósł sukces i jak się okazało na długie lata zagościł na Polskim niebie. Poprzednio zbudowane samoloty Lim-5 M i Lim-6 w łącznej liczbie 100 maszyn zostały doprowadzone do standardu Lim-6 bis i wprowadzone na uzbrojenie. W kolejnych latach około 60 maszyn Lim-5 P zostało zaadoptowanych do celów szturmowych i otrzymały oznaczenie Lim-6 M.
W 1963r. do 53 PLM-Sz w Mirosławcu zaczynają docierać pierwsze egzemplarze Lim-6 bis.

Dostawy samolotów Lim-6 bis do 53 PLM-Sz w Mirosławcu.
Lp / Lp Nr / Nb Data produkcji, data dostawy Uwagi
1-40 Lim-6 bis 1J 04-01 do 1J 04-40 Marzec – maj 1963r. Pierwsza seria produkcyjna liczyła 40 maszyn powstałych z przebudowy Lim-6. Numery seryjne pozostawiono bez zmian.
Samoloty, które trafiły do Mirosławca.
1 Lim-6 bis 1J 04-05 / 405 28.03.1963r.
2 Lim-6 bis 1J 04-07 / 407 28.03.1963r.
3 Lim-6 bis 1J 04-08 / 408 28.03.1963r.
4 Lim-6 bis 1J 04-09 / 409 28.03.1963r.
5 Lim-6 bis 1J 04-11 / 411 28.03.1963r.
6 Lim-6 bis 1J 04-12 / 412 28.03.1963r.
7 Lim-6 bis 1J 04-13 / 413 28.03.1963r.
8 Lim-6 bis 1J 04-14 / 414 28.03.1963r.
9 Lim-6 bis 1J 04-15 / 415 28.03.1963r.
10 Lim-6 bis 1J 04-17 / 417 28.03.1963r.
11 Lim-6 bis 1J 04-25 / 425 29.04.1963r.
12 Lim-6 bis 1J 04-27 / 427 29.04.1963r. W 2004r. samolot był eksponatem na lotnisko Łódź-Lublinek.
13 Lim-6 bis 1J 04-29 / 429 29.04.1963r.
14 Lim-6 bis 1J 04-30 / 430 25.05.1963r.
15 Lim-6 bis 1J 04-31 / 431 25.05.1963r.
16 Lim-6 bis 1J 04-36 / 436 29.04.1963r.
17 Lim-6 bis 1J 04-37 / 437 29.04.1963r.
18 Lim-6 bis 1J 04-38 / 438 29.04.1963r.
Lim-6 bis 1J 04-... 12.06.1963r. podczas wykonywania lotu przez ppor. pil. Cieśluka utracono pierwszego Lim-6 bis w wyniku usterki układu sterowania silnika, pilot się katapultował. ( 53 PLM-Sz ).
Lim-6 bis 1J 04-... W dniu 21.06.1963r. wydarzył się pierwszy śmiertelny wypadek, Lim-6 bis z 53 PLMSZ pilotowany przez kpt. pil. Kozaka rozbił się w pobliżu Mirosławca.
Lim-6 bis 1J ... W dniu 11.09.1963r. kolejna katastrofa z ofiarą śmiertelną w 53 PLM-Sz, ppor. pil. Błahut uderzył w las podczas lotów na bombardowanie na poligonie w Nadarzycach.

41-70 Lim-6 bis 1J 05-01 do 1J 05-30 Sierpień – listopad 1963r. Druga seria Lim-6 bis zbudowane od podstaw. 30 sztuk
Samoloty które trafiły do Mirosławca.
19 Lim-6 bis 1J 05-01 / 501 16.08.1963r.
20 Lim-6 bis 1J 05-02 / 502 16.08.1963r.
21 Lim-6 bis 1J 05-03 / 503 16.08.1963r.
22 Lim-6 bis 1J 05-05 / 505 16.08.1963r.
23 Lim-6 bis 1J 05-06 / 506 14.11.1963r.
24 Lim-6 bis 1J 05-07 / 507 14.11.1963r.
25 Lim-6 bis 1J 05-08 / 508 14.11.1963r.
26 Lim-6 bis 1J 05-09 / 509 14.11.1963r.
27 Lim-6 bis 1J 05-10 / 510 14.11.1963r.
28 Lim-6 bis 1J 05-16 / 516 14.11.1963r.
29 Lim-6 bis 1J 05-17 / 517 14.11.1963r.

71-110 Lim-6 bis 1J 06-01 do 1J 06-40 Styczeń – marzec 1964r. Trzecia seria Lim-6 bis także zbudowane od podstaw. 40 sztuk. Łącznie postał 110 sztuk.
Samoloty które trafiły do Mirosławca.
30 Lim-6 bis 1J 06-10 / 610 16.01.1964r.
31 Lim-6 bis 1J 06-13 / 613 16.01.1964r. W 1979r. był pomalowany w kamuflaż.

1-60 Lim-6 bis Wszystkie Lim-5 M przebudowano do standardu Lim-6 bis. Łącznie 60 sztuk.

32 Lim-6 bis 1J 16-01 / 1601 15.06.1965r. 1J 16-01, będący poprzednio eksperymentalnym CM 16-01 . 15.06.1965r. trafił do 53 PLMSZ. W 1984r. był pomalowany w kamuflażu.
1963 – 1965r. Łącznie zbudowano 3 + 170 Lim-6 bis
1972 - 1978r. Przebudowano około 60 sztuk Lim-5 P do standardu Lim-6 M / MR.
1959-1978r. Łącznie zbudowano 233 Lim-6 bis / M / MR

Do Mirosławca w latach 1963 – 1965r., dostarczono na pewno 32 sztuki nowych Lim-6 bis, w kolejnych latach straty uzupełniano przebudowanymi Lim-6 M.
Systematycznie podnoszona jest wartość bojowa Pułku. Jednostkę, za doskonałe przygotowanie bojowe i wyniki szkoleniowe wielokrotnie wyróżniano. Jednostka też miała wkład w liczne pokazy lotnicze. Podczas defilady z okazji 1000-Lecia Państwa Polskiego w 1966r. piloci Pułku zademonstrowali figurę „Miecz Chrobrego”.

8 PLM-Sz 1967-1971r.
Kolejna duża reorganizacja w Lotnictwie Polskim następuje około 1967r. Piszę „około”, ponieważ takie procesy trwają zwykle kilkanaście miesięcy. Jedną z podstaw przeprowadzanych zmian był powrót do tradycji lotniczych jednostek Wojska Polskiego utworzonych na terenie ZSRS i biorących udział w II wojnie światowej.
W dniu 30.06.1967r. ( inne źródła podają 30.09.1967r. ) 53 PLM-Sz w Mirosławcu Rozkazem MON nr 025/Org. w uznaniu zasług staje się spadkobiercą tradycji 8 PLSz ( 1944-1946r. ) i otrzymuje nazwę 8 Brandenburski Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego. Jednocześnie ( w 1969r. ) 16 DLM-Sz zmienia nazwę na 2 Brandenburską Dywizję Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego.


Samoloty z Pułku miały wziąć udział w defiladzie powietrznej z okazji 25-lecia PRL ( Polski Ludowej ), jak miała się odbyć nad warszawskim lotniskiem Bemowo ( Babice ) w dniu 22.07.1969r. Samoloty Lim-6 bis w liczbie 54 maszyn z 8 PLM-Sz w Mirosławcu i 6 PLM-Sz w Pile miały utworzyć szyk „dwóch mieczy Grunwaldzkich”. Zgrywanie załóg rozpoczęto z końcem kwietnia 1969r. na lotniskach w Pile i Mirosławcu. Około 2.07.1969r. przebazowano na lotnisko w Sochaczewie 60 samolotów, aby piloci trenowali już w rzeczywistych warunkach. Niestety w dniu defilady nad Warszawą były bardzo złe warunki atmosferyczne i przelot nie odbył się.

8 PLSz 1971r.
W 1971r. dla Pułku następują kolejne zmiany. Po pierwsze Pułk zostaje organizacyjnie przeniesiony z 2 Brandenburskiej Dywizji Szturmowo-Rozpoznawczej do 3 Brandenburskiej Dywizji Szturmowo-Rozpoznawczej w której funkcjonuje obok; 40 PLSz ze Świdwina, 32 Pułku Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego i Artylerii w Sochaczewie oraz 48 Eskadry Lotnictwa Łącznościowego ze Świdwina.
Po drugie Pułk staje się tylko Pułkiem Szturmowym, a nie jak dotychczas Myśliwsko-Szturmowym. Zadania pułku koncentrują się na wsparciu wojsk lądowych, poprzez niszczenie celów naziemnych. Nie ma zadań myśliwskich, których i tak poddźwiękowe samoloty nie byłyby w stanie wykonać. Na nowy sprzęt przyjdzie jeszcze poczekać.


8 PLM-B 1982r. - 2000r.
Na podstawie Zarządzenia DWL Nr 06 z dnia 23.02.1982r. 3 Brandenburska Dywizja Lotnictwa Szturmowo-Rozpoznawczego zostaje przemianowana na 3 Dywizję Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Jednocześnie Dywizja przyjmuje pod swoje skrzydła 3 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego z Bydgoszczy użytkujący samoloty Su-7. Dla Pułku w Mirosławcu oznaczało to czas rewolucyjnych przemian. Od dnia 8.10.1982r. 8 PLM-Sz jest nazywany 8 PLM-B.
Z początkiem 80-tych lat Pułk zostaje wytypowany do przezbrojenia w nowoczesne samoloty myśliwsko-bombowe typu Su-22. Na lotnisku w Mirosławcu rozpoczął się proces przygotowawczy dla przyjęcia nowej techniki. Przeprowadzono generalny remont pasa startowego. Wybudowano nową centralną płaszczyznę postojową. Zbudowano około 30 schronohangarów.
W 1985r. następuje zmiana nazwy z 8 PLSz na 8 PLM-B ( Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego ).
Pułk zaczyna przyjmować na uzbrojenie samoloty Su-22, równocześnie systematycznie pozbywa się Lim-6 bis.
Lp Typ Nb / Nr Data Uwagi

1 U 001 / 69001 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nadal używany w 8 ELT.
2 U 304 / 66304 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a następnie w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. trafił do muzeum w Czyżynach.
3 U 305 / 66305 Październik 1984r Pierwsza dostawa. Użytkowany w 6 PLM-B w Pile, do 2000r. do rozformowania, a później 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nadal czynny.
4 U 508 / 66508 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B w Mirosławcu. Około 2005r. nieczynny.
5 U 509 / 66509 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Użytkowany w 6 PLM-B w Pile, do rozformowania. A później w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. w 40 ELT w Świdwinie nadal czynny.
6 U 605 / 69605 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B w Mirosławcu. W 2007r. w 40 ELT w Świdwinie nadal czynny.

1 M 3005 / 23005 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Pierwszy samolot Su-22 otrzymany przez Polskę. Pierwszy lot z Powidza do Piły wykonał ppłk Bogdan Likus. Użytkowany 6 PLM-B w Pile, do rozformowania w 2000r., a później w 8 ELT w Mirosławcu. W 1994r. przeszedł remont główny. W 2007r. trafił do muzeum w Czyżynach.
2 M 3202 / 33202 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000 r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1996r. remont główny. W 2006r. nieczynny.
3 M 3203 / 30203 1988r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.
4 M 3212 / 23212 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Użytkowany 6 PLM-B w Pile, do rozformowania w 2000r., a później w 8 ELT w Mirosławcu. Po zakończeniu służby ( 2005r. ) trafił do muzeum w Estonii.
5 M 3213 / 23213 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Użytkowany 6 PLM-B w Pile, do rozformowania w 2000r., a później w 8 ELT w Mirosławcu. W 1992r. remont główny. W 2002r. nieczynny.
6 M 3214 / 23214 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B w Mirosławcu. W 1997r. remont główny. W 2005r. nieczynny.
7 M 3215 / 23215 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, następnie w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nadal czynny.
8 M 3216 / 23216 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B w Mirosławcu. W 2005r. nieczynny.
9 M 3508 / 30508 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B, następnie w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nadal czynny.
10 M 3509 / 30509 1987r. Użytkowany w 7 PLB-R w Powidzu, a następnie w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nadal czynny. Nosił numer żółty, a potem czerwony.
11 M 3618 / 23618 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1997r. remont główny. W 2007r. nieczynny.
12 M 3714 / 37714 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B w Mirosławcu. W dniu 30.01.1990r. o godzinie 1201 . Pilot ppłk Andrzej Wyciślik – zginął.Zadanie: Lot na oblot techniczny samolotu.Okoliczności katastrofy: Pilot wykonywał oblot techniczny samolotu w dzień w zwykłych warunkach atmosferycznych. Na wysokości 10 000 m, wskutek zamarznięcia kropelek wody w głównej instalacji odbiorników ciśnień powietrznych wystąpiły błędne wskazania przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych. Niewłaściwe działanie pilota, wynikające z odczytania błędnych wskazań przyrządów, doprowadziło do wyłączenia silnika w powietrzu. Pilot nie katapultował się, lecz podjął próbę wylądowania w terenie przygodnym, w okolicach Czaplinka. W czasie lądowania samolot rozbił się, pilot poniósł śmierć.Przyczyna: Przyczyną katastrofy było podjęcie przez pilota nieprawidłowego działania na skutek niewłaściwego zinterpretowania błędnych wskazań przyrządów aneroidowo-membranowych.
13 M 3811 / 23811 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2005r. nieczynny.
14 M 3812 / 23812 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1996r. remont główny. W 2006r. nieczynny.
15 M 3908 / 23908 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Użytkowany 6 PLM-B w Pile. Potem w 8 PLM-B w Mirosławcu. W 1997r. remont główny. W 2007r. nieczynny.
16 M 3911 / 23911 Październik 1984r. Pierwsza dostawa. Użytkowany 6 PLM-B w Pile, a potem 8 ELT w Mirosławcu. W 1993r. remont główny. W 2005r. nieczynny.
17 M 4603 / 24603 1985r. Użytkowany w 6 PLM-B w Pile, a po jej rozwiązaniu w 8 ELT w Mirosławcu. W 2005r. nieczynny.
18 M 4604 / 24604 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.
19 M 4605 / 24605 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r.nieczynny.
20 M 4606 / 24606 1985r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1994r. remont główny. W 2007r. czynny.
21 M 7206 / 27206 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1996r. remont główny. W 2006r. nieczynny.
22 M 7307 / 27307 1986r. Użytkowany w 6 PLM-B w Pile, a po jej rozwiązaniu w 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1994r. remont główny. W 2006r. nieczynny.
23 M 8103 / 28103 1986r. Użytkowany 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nieczynny.
24 M 8207 / 28207 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1995r. remont główny. W 2005r. nieczynny.
25 M 8308 / 28308 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu W 2007r. czynny.
26 M 8512 / 28512 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 1995r. remont główny. W 2007r. czynny.
27 M 8818 / 2818 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.
28 M 8819 / 28819 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nieczynny.
29 M 8919 / 28919 1986r. Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.
30 M 9307 / 29307 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu.W dniu 19.08.2003r. około godziny 15 45 podczas ćwiczeń przeciwlotniczych na poligonie Ustka doszło do wypadku lotniczego Su-22 M 4 nb 9307 z 8 ELT z Mirosławca. Pilot ppłk Andrzej Andrzejewski wskutek poczucia zagrożenia, katapultował się. Po 1 1 godzinnej akcji ratunkowej został podjęty przez śmigłowiec Mi-14 PS z bazy w Darłowie. Pilota przetransportowano do szpitala polowego w Wicku Morskim. Komisja ustaliła, że na skutek nieporozumienia w procesie decyzyjnym podczas strzelań bojowych nastąpiło odpalenie dwóch rakiet przeciwlotniczych systemu Kub w czasie, gdy samolot-nosiciel imitatora celu powietrznego SRCP-WR nie opuścił jeszcze strefy rażenia. W rezultacie w pobliżu samolotu eksplodowała głowica bojowa rakiety Kub. Pilot podjął słuszną decyzję o opuszczeniu samolotu.
31 M 9308 / 29308 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. Samolot maj Zdzisława Cieślika. W grudniu 1999r. remont główny. W 2007r. czynny.
32 M 9311 / 29311 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. nieczynny.
33 M 9411 / 29411 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 1998 remont główny.
34 M 9615 / 29615 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. czynny.
35 M 9616 / 2916 1987r. Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. czynny.

88 sztuk Su-22 M 4 K20 sztuk Su-22 UM 3 K
2007r. Na stanie 48 maszyn jedno i dwumiejscowych. Koszt jednej godziny lotu wynosił 44 952 zł. ( dane za oficjalną stroną SP )

W 1991r. 8 PLM-B ma na stanie; 26 Su-22 M4K, 5 Su-22 U3M. W ciągu swojego istnienia Pułk przyjął na stan co najmniej 35 Su-22 M4K nowych oraz z rozformowanego 6 PLM-B w Pile i co najmniej 6 Su-22 U3M.
Jednostka wyspecjalizowała się w zabezpieczaniu i wykonywaniu lotów doświadczalnych, między innymi na rzecz ITWL, testując nowe rozwiązania techniczne dotyczące uzbrojenia oraz sprawdzając jego partie kontrolne.
Pułk tradycyjnie zabezpiecza również większość ćwiczeń Sił Powietrznych oraz wojsk obrony przeciwlotniczej ( Polskich i zagranicznych ) zrzucając i odpalając cele powietrzne dla zestawów rakietowych ziemia-powietrze oraz rakiet typu powietrze-powietrze.

Przemiany w 2000r
W związku z przyjęciem Polski do Paktu NATO następują kolejne bardzo istotne przemiany w organizacji Polskiego Lotnictwa Wojskowego.
W dniu 1.01.2000r. Pułk zostaje przeformowany w dwie oddzielne jednostki; 8 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego i 12 Bazę Lotnicza.

Dowódcy Pułku w latach 1944-1946r. i 1952-2000r.
· ppłk pilot Ruszka,
· kpt pilot Zimin,
· mjr pilot P. Litwin,
· ppłk pilot T. Giętkowski,
· mjr pilot M. Kamiński,
· płk pilot J. Ławniczak,
· ppłk pilot Z. Bieniaś,
· ppłk pilot R. Rychłowski,
· mjr pilot J Wojtowicz,
· ppłk pilot M Jagusiak,
· ppłk pilot Andrzej Wyciślik ... – 1990r.,
· ppłk pilot L. Budzisz 1990r. - ...,
· ppłk pilot J Niedźwiedź,
· ppłk pilot R Hać.

Lotnisko w Mirosławcu
Posiada współrzędne geograficzne – 53,23 N 16,04 E i leży na wysokości 151 m npm. Wyposażone w pas startowy o wymiarach 2 500 m x 50 m z nawierzchnią betonową, o orientacji 12/30.
Zostało wybudowane w odległości około 5 km na północ od niewielkiej miejscowości Mirosławiec, pośród lasów. W połowie drogi pomiędzy lotniskiem, a miasteczkiem wybudowano osiedle oficerskie. Sam Mirosławiec leży przy drodze krajowej Nr 10 pomiędzy Stargardem Szczecińskim, a Wałczem, w odległości 26 km od Wałcza na zachód.

Opracował Karol Placha-Hetman