Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
1951r. – 1987r.

Historia 39 PLM 1951r.
Za datę powstania 39 PLM przyjmuje się dzień 17.04.1951r.
Od 1952r. 2 PLM z samolotami Jak-23 rozpoczyna swoją działalność na krakowskim lotnisku Czyżyny. Dowódcą jednostki w tym czasie był Jan Frej-Bielecki. Na bazie stanu osobowego 2 PLM zaczynają być organizowane kolejne dwa pułki myśliwskie, stanowiące wraz z nim 7 DLM OPL. Jest to 39 PLM i 40 PLM. Dla nowo tworzonych pułków powstaje lotnisko Mierzęcice, w pobliżu Katowic. Tak, więc październik 1951r. oraz Kraków są miejscem rozpoczęcia działalności 39 PLM. Już w lutym 1952r. Pułk jest w Mierzęcicach. JW. 4208.
W Mierzęcicach Pułk wykonuje loty na myśliwcach Jak-23, który jest podstawowym samolotem Pułku i oczekuje na przyjęcie pierwszych myśliwców MiG-15. W maju do Mierzęcic przybywają pierwsze MiG-15 razem ze szkolno-bojowymi UTI MiG-15, na których jako pierwsi zaczynają latać instruktorzy.
Poligonem dla pułków stacjonujących w Mierzęcicach był poligon Klucze na Pustyni Błędowskiej.
W dniu 17.01.1953r. współlokator lotniska w Mierzęcicach, 40 PLM zostaje rzutem powietrznym przebazowany aż do Świdwina, gdzie został włączony do 11 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego. 39 PLM pozostał z 2 PLM z Czyżyn w 7 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego.
Około 1955r. Pułk otrzymał na wyposażenie pierwsze myśliwce Polskiej produkcji Lim-2. W 1957r. Pułk otrzymał pierwsze myśliwce Lim-5, także Polskiej produkcji.

MiG-19 w 39 PLM. 1958r.
39 PLM jako jeden z trzech pułków WOPL OK. otrzymał na wyposażenie pierwsze w Polsce naddźwiękowe samoloty myśliwskie MiG-19 P / PM. Wyposażone w stacje radiolokacyjne ( celowniki radiolokacyjne ), a wersja PM w kierowane pociski rakietowe klasy p-p.
Samoloty MiG-19 P były na wyposażeniu 1 Eskadry pułku od 1958r. Ilość samolotów MiG-19 P / PM w Pułku ulega zmianie. Najwięcej maszyn ( max 16 sztuk ) było na stanie Pułku po przekazaniu części samolotów z pierwszej eskadry 62 PLM w Krzesinach.
Wiosną 1962r. kilkuosobowa grupa pilotów wyjechała do ZSRS na szkolenie w przechwytywaniu z użyciem kierowanych pocisków rakietowych RS-2 U, w które były na wyposażeniu MiG-19 PM. Cała grupa składała się z pilotów z dowództwa WOPL OK., 28 PLM i 39 PLM. W tej grupie znaleźli się; mjr Czesław Kantyka – dowódca grupy, kpt. Henryk Dańko, por Mieczysław Furmanek, kpt. Bogusław Jaromin, por Wojciech Matong, kpt. Zdzisław Szydłowski, por Władysław Waltoś oraz oficer służby uzbrojenia z WOPK.
W dniu 1.07.1965r. na stanie 39 PLM było;
· 5 MiG-19 PM,
· 9 MiG-19 P,
· 6 Lim-5,
· 13 Lim-2,
· 8 MiG-15 UTI,
· 2 TS-8 Bies,
· 1 An-2.

W dniu 2.08.1966r. w 39 PLM miała miejsce katastrofa lotnicza. Pułk był przebazowany na lotnisko zapasowe w Kamieniu Śląskim. Piloci przygotowywali się do nocnego wylotu. Jako pierwszy wykołował na start kpt. Eugeniusz Nasirowski, na samolocie MiG-19 P nb 727. Podczas startu, po 100 – 150 m, w samolocie nastąpiła asymetria ciągu. Prawy silnik pracował na maksymalnym ciągu – „forsaż”, a lewy wszedł tylko na „maksymał” lub „nominał” ( komisji powypadkowej nie udało się tego ustalić ). Samolot zboczył z pasa i sunął po trawiastej części lotniska wprost na stojankę wypełnioną samolotami. Pilot widząc zaistniałą sytuację, bojąc się zderzenia z samolotami poderwał maszynę. Zbyt mała prędkość spowodowała, że samolot przepadł z wysokości 5 – 10 m na skrzydło. W momencie upadku rozlało się paliwo i nastąpił wybuch. Cała tragiczną sytuację obserwowali inni piloci eskadry siedzący w swoich przygotowanych do startu samolotach. Natychmiast do walki z pożarem ruszyli strażacy, starając się ugasić płonący samolot, a także nie dopuścić rozprzestrzenienia się ognia na inne samoloty. Niestety kpt. Pilot Nasirowski zginął w płonącej maszynie.
W trakcie służby Pułk przekazał kilka samolotów MiG-19 P / PM do 28 PLM w Słupsku, który najdłużej użytkował ten typ myśliwca. Wycofywanie myśliwców z 39 PLM rozpoczęto już w 1965r. Ostatnie loty na samolotach MiG-19 przeprowadzono w maju 1967r. Także w maju 1967r. przekazano kilka ostatnich samolotów do 28 PLM.

MiG-21 w 39 PLM. 1969r.
Samoloty MiG-21 do 39 PLM trafiły stosunkowo późno. Pierwsze MiG-21 PFM trafiły do Pułku w 1969r. i służyły aż do rozformowania Pułku w 1987r. Sprawne samoloty przekazano do 10 PLM w Łasku.
 
Lotnisko nosi nazwę Mierzęcice, ale obecnie bardziej znany jest pod nazwą Pyrzowice.
Lotnisko ma współrzędne 50, 28 N 19,04 E i leży na wysokości 303 m npm. Wyposażony jest w stosunkowo długi pas startowy, o wymiarach 2 800 m x 60 m, o nawierzchni betonowej. Ma on orientację 09/29.
Lotnisko zostało zbudowane przez niemców podczas II wojny światowej. Lotnisko zostało zaprojektowane z wielkim rozmachem. Przewidziano wyposażenie go w trzy pasy startowe. Główny na kierunku wschód-zachód. Pozostałe dwa pod kątem 45 stopni do głównego pasa i krzyżujące się wzajemnie. Z powietrza jest to doskonale widoczne. Nie wiemy na ile lotnisko zostało wykończone, gdyż wycofujący się niemcy zniszczyli pasy startowe i urządzenia lotniskowe. Lotnisko przejęli sowieci. Z końcem 40-tych lat lotnisko przekazano Wojsku Polskiemu i w latach 1949r. – 1951r. zostało zmodernizowane i przebudowane z myślą o samolotach z napędem turboodrzutowym. Lotnisko na wiele lat zostało związane z 39 PLM. Pułk rozwiązano w 1987r., a lotnisko zostało przemianowane na Bazę Statków Powietrznych, w której kończyły swój żywot samoloty wojskowe. W latach 90-tych z lotniska korzystał 11 PLM ze Starachowic – Wrocław, do momentu rozformowania tego Pułku.
W dniu 8.06.2001r. podpisano Porozumienie w sprawie zachowania lotniczego charakteru lotniska Mierzecice ( Katowice – Pyrzowice ) przekazanemu Samorządowi Województwa Śląskiego. Wówczas to lotnisko zaczęło z powodzeniem pełnić funkcje komunikacyjne, głównie dla linii niskokosztowych, jak i dla lotnictwa prywatnego.

Samoloty używane w 39 PLM;
· Jak-17 W,
· Jak-23,
· MiG-15,
· UTI MiG-15,
· Lim-2,
· SB Lim-2,
· Lim-5,
· MiG-19 P / PM,
· MiG-21 PFM,
· TS-8 Bies,
· TS-11 Iskra,
· An-2.

Opracował Karol Placha