Dnia 9 stycznia 1919r na lotnisku Rakowice koło Krakowa rozpoczęto formowanie 9 Eskadry Wywiadowczej. Zostały wydzielone dwie załogi, które miały wykonywać zadania lotnicze w rejonie Śląska Cieszyńskiego
Dowódcy:
- styczeń 1919r - por.obs. Franciszek Trenkwal
- czerwiec 1919r - por.pil. Władysław Matula
- lipiec 1920r - kpt.pil. Julian Słoniewski
- wrzesień 1920r - por.pil. Bolesław Narkowicz
Wyposażenie:
- styczeń 1919r - różne samoloty produkcji niemieckiej i austriackiej
- lipiec 1920r - Bristol F2
Miejsce stacjonowania i działania:
- 1919r - zostały wydzielone dwie załogi, które miały wykonywać zadania lotnicze w rejonie Śląska Cieszyńskiego
- kwiecien 1919r - przerzucona na lotnisko Radymno koło Przemyśla. Weszła tam w skład II Grupy Lotniczej, działała w rejonach Sambor i Stryj na korzyść sztabu Grupy "WSCHÓD"
- czerwiec 1919r - po oswobodzoniu Małopolski została przeniesiona na lotnisko Lewandówka koło Lwowa. Wcielono tam do eskadry 12 Eskadrę Lotniczą pozostawiając nazwę 9 Eskadra. Następnie przeniosła się na lotniska Kniaże koło Złoczewa oraz Brody
- 1919r/1920r - stacjonowała na lotnisku Dubno
- wiosna 1920r - rozpoczęła z lądowiska Połonnem, wspomagała wojska w zajęciu m.in. Berdyczowa
- czerwiec 1920r - w wyniku utraty sprzętu, została wycofana do Bubna, następnie do Lublina, skąd część eskadry skierowano do Szefa Lotnictwa Naczelnego Dowództwa w Warszawie
- lipiec 1920r - z eskadry sformowano jednostkę fotogrametryczną
- sierpień 1920r - przydzielona do sztabu Frontu Północnego, brała udział w licznych akcjach bojowych m.in. pod Rydzynmiem
- wrzesień 1920r - operowała z lotnisk w Lublinie, Chełmnie i Łucku, działała na korzyść 6 Armii
- 1920r - koniec wojny zastał ją w Łucku
Rozkazem z dnia 18 I 1921r 9 Eskadra Wywiadowcza została wcielona do 10 Eskadry Wywiadowczej.