Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Na lotnisku w Lublinie z dniem 5 XI 1918r podjęto organizację Oddziału Lotniczego w Lublinie. Formowanie eskadry przebiegało w trudnych warunkach - braki w wyszkolonym personelu latającym oraz lądowym. Co więcej, brakowało również samolotów. Istniejący park lotniczy został wywieziony przez Austriaków. Część pozostawionego po okupacji sprzętu została przekazana do Krakowa.

 

Dowódcy:

  • listopad 1918r - mjr.pil. Jerzy Syrokomla-Syrokomski
  • maj 1919r - por.pil. Wiktor Robotycki

 

Wyposażenie:

  • 1919r - Albatros CI, Albatros CV, Rumpler

 

Miejsce stacjonowania i działania:

  • 1919r - Oddział Lotniczy w Lublinie został przemianowany na 2 Eskadrę Wywiadowczą
  • marzec 1919r - przesunięta w rejon Włodzimierza Wołyńskiego, następnie wyruszyła na Front Ukraiński
  • sierpień 1919r - przesunięta do miasta Równe, tam współpracowała ze sztabem d-cy Frontu Ukraińskiego
  • wiosna 1920r - przeniesiona na lądowisko Koziatyn (Podole), skąd po krótkim pobycie wróciła do Równe
  • lipiec 1920r - wcielono personel i sprzęt 9 Eskadry Wywiadowczej do 2 Eskadry Wywiadowczej. Następnie, została przesunięta na lotnisko Łuck, a później do Chełma Lubelskiego do dyspozycji frontu dowodzonego przez gen. E. Rydza-Śmigłego
  • lato 1920r - prowadziła ciężkie walki, była zmuszona do odejścia na lotnisko Lublin, skąd wycofano ją do Dęblina
  • 1920r - rozejm zastał eskadrę w Dęblinie

Rozkazem Naczelnego Dowództwa z dnia 18 I 1921r 2 Eskadra Wywiadowcza została rozwiązana. Personel i sprzęt wcielono do 1 Eskadry Wywiadowczej.