Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Rozkazem Szefa Dep. Aeronautyki MSWojsk. i dowódcy 2 Pułku Lotniczego z dnia 20 X 1934r rospoczęto formowanie 26 Eskadry Towarzyszącej. Eskadra powstała na bazie plutonu towarzyszącego, dzialającegoprzy I Dywizjonie Liniowym. Przewidywano powstanie 3 plutonów po 3 samoloty każdy. 26 Eskadra wraz z 24 Eskadrą Liniową utworzyła II Dywizjon Liniowy.

 

Dowódcy:

  • październik 1934r - kpt.obs. Władysław Bohuszewicz
  • 6 XI 1934r - plut.pil. Stanisław Glimka
  • 20 IX 1935r -kpt.pil Kazimierz Jarzębiński
  • 24 X 1936r - kpt.pil. Jan Biały
  • październik 1937r - por.pil.  Stanisław Krzystyniak
  • 29 XI 1938r - por.obs. Stanisław Rzepa

 

Dowódcy Plutonu I/26:

  • październik 1934r - por.obs.Stanisław Hermanowski
  • październik 1937r - por.obs. Jerzy Kranc

Dowódcy Plutonu II/26:

  • październik 1934r- por.obs.Józef Kukuła
  • październik 1937r - ppor.obs. Stanisław Król

Dowódcy Plutonu III/26:

  • październik 1934r - por.obs. Henryk Łepkowski

Wyposażenie:

 

Miejsce stacjonowania i działania:

  • luty 1935r - I/26 ćwiczenia zimowe w Katowicach, II/26 w Częstocowie, III/26 w Rakowice
  • lato 1935r- III/26 uczestniczył w szkole ognia artyleri na lotnisku Tarnobrzeg, II/26 działał w rejonach Lubaczów,Bełżec,SokalRadziechów oraz w rejonie Hrubieszowa z Grupą "HRUBIESZÓW", I/26 przydzielony do 5 SBK w rejonie Kielc
  • październik 1935r - pracowały na korzyść Wielkich Jednostek piechoty: I/26 i II/26 w rejonach Bielska, Żar, Mikołowa, Pszczyna, Oświęcimia, Chrzanowa, a III/26 działała rejonie Kraków-Krzeszowice-Chrzanów-Oświęcim.
  • luty 1936r - II/26 ćwiczenia zimowe "Podkarpackie" z  22 DP Górskiej w ustianowej
  • lato 1936r - I/26 odlwciał z 5 SBK w rejon Żywca, II/26 ćwiczenia z 23 DP operując z lotnisk Katowice, Paniowa, Przegenza, Wodzisław, Pszczyna
  • pażdziernik 1936r - II/26 dziłał z lotniska w Frydrycowicac, III/26 ćwiczenia z lotnisk Pułtłusk, Wyszków i Łochów
  • 1937r - plutony sziałały z: I/26 z lotniska Częstocowa, II/26 z lotniska Aleksandrowice, III/26 lotnisko Katowice
  • sierpień 1937r - współpraca z Wielkimi Jednistkami: I/26 z 5 Sam. Bryg. Kaw. z Gorlic i Nowy Sącz, II/26 z 21 DP z lotniska Niegowić, III/26 z 5 Gr. Arty. z lotniska Tarnobrzeg
  • październik 1937r - współpraca z Wielkimi Jednostkami : I/26 z 6 DP z lotnisk Łąkno, Niegowić, Brzezie, II/26 z 23 DP z lotniska Katowice-Świerczków, III/26  z 7 DP z lotnisk Makówiska i Przymiechy
  • październik 1937r - reorganizacja eskadry. Z istniejącyc 3 Plutonów utworzono 3 eskadry towarzyszące ( 23, 26, 29) w skladzie dwóch plutonów
  • maj - kwiecień 1938r - ćwiczenia szkieletowe Wielkich Jednstek w rejoni Siewierza. I/26 z lotnisk Kronisław koło Zawiercia i folwark Sulików koło Siewierza, a II/26 z m. Będusz.
  • kwiecień 1938r - pod dowództwem Sam.Grupy Opera. działając z lotnska Sulików
  • sierpień - listopad 19 38r - II/26 działał z Krakowską Brygadą Kawalerii z lotnisk Spytkowice, Kimontów, Złota, a następnie z 2 DP Leg. Natomiast I/26 pracował z lotniska Nowy Targ na korzyść 21 DP
  • 13-20 IX 1938r - została przesnięta na wschód. Uczestniczyła w manewrach "Wołyńskich", działając z lotniska Łuck
  • 1938r - w związku z akcją "Zaolzie", Pluton II/26 zostal w trybie alarmowym przesunięty na lotnisko Aleksandrowice, działając na korzyść SGO "ŚLĄSK". Pluton wykonał wtedy specjalny lot nad terenem Czechosłowacji
  • październik 1938r- II/26 przesunięty na lotnisko Ochaby, ermanowice koło Skoczkowa
  • 21 IX 1938r - Akcja "Zaolzie" Pluton I/26 przebywalna lotnisku Lipowa
  • 4 X 1938r - koncentracja eskadry na lotnisku hermanowice, a następnie odleciała do majątku Mosty
  • październik - listopad 1938r -- Pluton I/26 powrócił do Krakowa, Pluton II/26 zostal przesunięty do Aleksandrowic, gdzie służył d-cy SGO "ŚlĄSK"
  • luty 1939r - kondycyjny obóz zimowy w Zwardoniu
  • 10 vI 1939r - szkoła ognia w Tarnobrzegu
  • 24 - 26 VIII 1939r - mobilizacja przebiegła pomyślnie
  • 26/27 VIII 1939r - rzut kołowy eskadry na lotnisko Bieżanów pod dowództwem ppor.obs. M. Łapy
  • 29 VIII 1939r - nowe dyspozycje: I/26 i drużyna dowódcy eskadry została przeniesiona na lotnisko Zrębice-Przyrów do dyspozycji dowództwa 7 Dywizjonu Piechoty, natomiast Pluton II/26 miał bazować na lotnisku Klimontów k. Sosnowca, pod dowództwem GO "ŚLĄSK"
  • 31 VIII 1939r - odlot do Krakowa rzutów powietrznych