305 Dywizjin Bobowy ZIEMI WIELKOPOLSKIEJ


305 Dywizjon Bombowy imienia Marszałka Józefa Piłsudzkiego zorganizowany został 29 sierpnia 1940 roku z personelu 3 Poznańskiego i 5 Lidzkiego Pułku Lotniczego na lotnisku Bramcote. Szkolenie odbywało się wspólnie z personelem 304 Dywizjonu Bombowego, analogicznie jak w poprzedniej jednostce przed ukończeniem szkolenia na samolotach Battle przyszła decyzja o przezbrojeniu na samoloty Wellington. W związku z czym minęło blisko osiem miesięcy do uzyskania gotowości bojowej. 24 kwietnia 1941 roku dywizjon zakończył szkolenie, następnego dnia w składzie 1 Grupy Bombowej trzy samoloty Wellington wykonały pierwsze loty bojowe na bombardowanie portu w Rotterdamie. Nocą 2/3 maja 1941 roku podczas bombardowania portu w Emden (Niemcy) utracono pierwszy samolot, zginęła cała sześcioosobowa załoga. Nocą 7/8 listopada 1941 roku wykonano pierwsze bombardowanie Berlina. 1941 roku zamknięto wykonaniem 284 lotów bojowych w czasie 1479 godzin w tym czasie poległo 64 lotników a 12 dostało się do niewoli. 25 kwietnia 1942 roku dywizjon wizytowany był przez gen. Władysława Sikorskiego w towarzystwie wyższych oficerów, pierwsi lotnicy dywizjonu udekorowani zostali Krzyżami Virtuti Militari. Nocą 30/31 maja 1942 roku dywizjon uczestniczył w pierwszym 1000 samolotowym nalocie na Niemcy (Kolonia), nocą 1/2 maja uczestniczono w kolejnym 1000 samolotowym nalocie, tym razem na Essen. Nocą 25/26 maja 1942 roku załogi uczestniczyły w trzecim mamucim nalocie na Niemcy, jeden z samolotów został uszkodzony przez artylerię przeciwlotniczą musiał wodować na Morzu Północnym, w składzie załogi leciał dowódca bazy płk pil. Stanisław SKARŻYŃSKI, załoga zdołała uratować się po 8 godzinach została wyłowiona, płk Skarżyński nie zdołał dotrzeć do pontonu utonął w lodowatej wodzie. 22 lipca 1942 roku dywizjon przenosi się na lotnisko Hamswell na którym bazują już polskie dywizjony bombowe 300 i 301. Ew 1942 roku poza lotami na bombardowanie rozpoczęto także loty na minowanie wód przybrzeżnych. Podczas bombardowanie Essen nocą 5/6 marca 1943 roku jeden z Wellingtonów został zaatakowany przez nocny myśliwiec MESSERSCHMITT Me-110, celnym ogniem strzelca Pisarka został zestrzelony, po powrocie na lotnisko w trybie natychmiastowym zostali udekorowani DFM sierż. strz. Z. Piserek i sierż. pil. K. Artymiuk. Nocą 24/25 czerwca 1943 roku podczas lotu bojowego kpt. strz. Olgierd Łuczkowski zastrzelił nocnego myśliwca za co został udekorowany DFC. Nocą 2/3 sierpnia 1943 roku wykonano ostatnie loty bojowe w składzie Bomber Command.

Analogicznie jak w 304 Dywizjonie wysokie straty w ludziach spowodowały, iż wystąpił problem z uzupełnieniami. Dla ratowania sytuacji przesunięto dywizjon do lotnictwa taktycznego do 2 TAF (Second Tactical Air Force), załogi przesiadły się na bombowce Mitchell, wkrótce nastąpiło kolejne przezbrojenie na "drewniane cudeńka" DE HAVILLAND MOSQUITO. Pierwszy lot bojowy na nowych maszynach wykonano 25 stycznia 1944 roku. Na samolotach wykonywano loty bojowe innego rodzaju głównie RAMROD, między innymi 2 sierpnia 1944 roku zbombardowano zamek Chateau nad Loarą (tajny niemiecki ośrodek szkolenia sabotażystów). 31 sierpnia 1944 roku zniszczono 4 zbiorniki paliwa w Nomexy (Francja), spłonęło 13 mln litrów paliwa. Atakowano wyrzutnie pocisków latających V-1. Wciąż wysokie straty w personelu latającym wymusiły szerszy napływ Brytyjczyków do dywizjonu. Od maja 1944 roku do zakończenia wojny jedna z eskadr była eskadrą brytyjską. Nocą 2/3 maja 1945 roku dywizjon wykonał ostatnie loty bojowe

W składzie Bomber Command dywizjon wykonał 1117 lotów bojowych w czasie 6056 godzin, zrzucono 1555 ton bomb i min morskich. Straty wyniosły 136 poległych 10 zaginionych i 33 trafiło do niewoli. W lotnictwie taktycznym wykonano 2468 lotów bojowych w czasie 6971 godzin zrzucono 1213 ton bomb, poległo 60 lotników, 3 zaginęło jeden dostał się do niewoli.

29.08.1940 utworzono dywizjon

24.04.1941 dywizjon osiągnął gotowość bojową

25.04.1941 wykonano pierwsze loty bojowe

6.01.1947 rozwiązano dywizjon

SM oznaczenie kodowe malowane na samolotach dywizjonu przez cały okres istnienia.

ODZNAKA skrzydło husarskie skierowane w lewą stronę i oparte na literach JP (od Józef Piłsudzki). W dolnej prawej części skrzydła był umieszczony pionowo numer 305 zaś z lewej strony część polskiej szachownicy lotniczy, niżej część trójkolorowego znaku RAF z nałożonymi złotymi elementami buławą marszałkowską. Odznaka zatwierdzona przez gen. Sosnkowskiego w Dz. Rozk. N. W. nr 3 poz 31 z 2.07.1943 Anglia

KOLEJNI DOWÓDCY

Brytyjski

W/Cdr J. Drysdale

Polscy

ppłk naw. Jan Jankowski 29.08.1940 - 3.04.1941
ppłk pil. Bohdan Kleczyński 4.04.1941 - 8.08.1941
mjr pil. Robert Beill 10.08.1941 - 20.06.1942
mjr pil. Kazimierz Śniegula 21.06.1942 - 17.01.1943
mjr pil. Tadeusz Czołowski 18.01.1943 - 27.06.1943
mjr pil. Kazimierz Konopasek 28.06.1943 - 30.07.1944
mjr pil. Bolesław ORLIŃSKI 1.08.1944 - 31.01.1945
mjr pil. Stanisław Grodzicki 1.02.1945 - 30.10.1945
mjr pil Ryszard Referowski 1.11.1945 - 6.01.1947

KOLEJNE LOTNISKA BAZOWANIA

Bramcote Anglia 29.08.1940 - 2.12.1940
Syerston Anglia 2.12.1940 - 20.07.1941
Lindholm Anglia 20.07.1941 - 22.07.1942
Hamswell Anglia 22.07.1942 - 22.06.1943
Ingham Anglia 22.06.1943 - 5.09.1943
Swanton Morley Anglia 5.09.1943 - 18.11.1943
Lasham Anglia 18.11.1943 - 30.01.1944
Hart Ford Bridge Anglia 30.01.1944 - 19.11.1944
Epinoy (B-75) Francja 19.11.1944 - 5.07.1945
Volkel 5.07.1945 - 1.11.1945
Bruksela Belgia 1.11.1945 - 15.03.1946
Wahn Niemcy 15.03.1946 - 1.10.1946
Faldingworth Anglia 1.10.1946 - 3.01.1947

UŻYWANE SAMOLOTY

Fairey Battle Mk-I 09.1940 - 11.1940
VICKERS WELLINGTON Mk-I 11.1940 - 07.1941
VICKERS WELLINGTON Mk-II 07.1941 - 08.1942
VICKERS WELLINGTON Mk-III 03.1943 - 04.1943
VICKERS WELLINGTON Mk-IV 07.1942 - 04.1943
VICKERS WELLINGTON Mk-X 04.1943 - 08.1943
North American Mitchell Mk-II 09.1943 - 01.1944
DE HAVILLAND MOSQUITO Mk-III 08.1943 - 09.1943
DE HAVILLAND MOSQUITO Mk-VI 12.1943 - 12.1946
DE HAVILLAND MOSQUITO Mk-VIII 03.1944 - 04.1944


Vickers Wellington Mk-I


W serii wydawniczej Dywizjony Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie 1940-1946 ukazała się książka Józefa Zielińskiego „305 Dywizjon Bombowy Ziemi Wielkopolskiej i Lidzkiej im Marszałka Józefa Piłsudzkiego”

Oprac. Jacek Waszczuk