Article Index

303 DYWIZJON MYŚLIWSKI "Warszawski im. Tadeusza Kościuszki"

Dywizjon powstał 2 sierpnia 1940 roku, większość pilotów wywodziła się ze składu 111 i 112 eskadr myśliwskich 1 Pułku Lotniczego z Warszawy. Brytyjczycy nie dowierzając lotnikom polskim początkowo zdublowali stanowiska dowódcze. Dowódcą dywizjonu został mjr Zdzisław Krasnodębski oraz brytyjski S/Ldr Ronald Kellet dowódcą eskadry „A” został kpt. Tadeusz Opulski oraz Brytyjczyk F/Lt Jon Kent. Dowódcą eskadry „B” został por. Witold Urbanowicz oraz Brytyjczyk F/Lt Athol Forbes. 30 sierpnia 1940 roku podczas lotu szkolnego por. PASZKIEIWCZ dojrzał w oddali formację samolotów niemieckich, odłączył się od szyku i zestrzelił samolot bombowy Do-17. W wyniku zestrzelenia uznano iż dywizjon osiągnął gotowość bojową i następnego dnia wykonano pierwsze loty bojowe. Pierwszego dnia walk piloci zestrzelili 6 samolotów niemieckich. W następnych dniach piloci latali codziennie odnosząc wiele sukcesów. 5 września zestrzelono 8 samolotów oraz jeden zaliczono jako zestrzelenie prawdopodobne. 7 września dywizjon wystartował w składzie 11 pilotów, około godziny 17 napotkano w rejonie Essex ugrupowanie około 40 bombowców Do-215 w osłonie 50 myśliwców Bf-109. Polacy zaatakowali w efekcie zestrzelono 14 samolotów oraz 4 zakwalifikowano jako zwycięstwa prawdopodobne. 11 września dywizjon w składzie 12 samolotów około godziny 16 nad Horsham zaatakował grupę 200 samolotów, w efekcie zestrzelono 16 samolotów oraz jedno zwycięstwo zaliczono jako prawdopodobne. 15 września piloci dywizjonu wzięli udział w walce około godziny 12, po lądowaniu 9 sprawnych samolotów ponownie wystartowało do walki by o godzinie 15 zaatakować kolejną wyprawę bombową. W efekcie tego dnia zestrzelono 16 samolotów na pewno i jeden prawdopodobnie. 26 września był kolejnym dniem seryjnych zwycięstw, zestrzelono 13 maszyn oraz uszkodzono jedną. Następnego dnia w dwóch lotach bojowych zestrzelono 14 samolotów oraz jeden uszkodzono. Łącznie do zakończenia BITWY O WIELKĄ BRYTANIĘ piloci dywizjonu zestrzelili 126 samolotów, 13 zaliczono jako zestrzelenia prawdopodobne oraz 9 uszkodzono. Dzięki czemu 303 dywizjon uplasował się na pierwszym miejscu wśród najlepszych dywizjonów RAF. Za udział w BITWIE O WIELKĄ BRYTANIĘ 303 dywizjon odznaczony został Złotym Krzyżem Virtuti Militari. W tym czasie najlepsze wyniki osiągnęli

J. FRANTIŠEK 17 - 1 - 0
W. URBANOWICZ 13 - 1 - 0
Z. Henneberg 8 - 1 - 1
J. ZUMBACH 8 - 1 - 0
S. Szaposznikow 8 - 0 - 1
M. Ferić 7 - 1 - 0
A. Forbes 7 - 1 - 0
S. Karubin 6 - 0 - 0
L. Paszkiewicz 6 - 0 - 0
R. Kellet 5 - 2 - 1

18 grudnia 1940 roku odeszli z dywizjonu Anglicy dublujący stanowiska dowódcze. 1940 rok dywizjon zamknął liczbą 126 zestrzeleń.


15 kwietnia 1941 roku dywizjon wszedł w skład 1 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego, 22 czerwca dywizjon wystartował na operację CIRCUS 18 w efekcie zestrzelono 6 samolotów jeden zaliczono jako zwycięstwo prawdopodobne oraz jeden jako uszkodzenie. Następnego dnia dywizjon wykonał dwa loty na operację CIRCUS 19 i 20 w efekcie zestrzelono 7 samolotów na pewno oraz dwa zaliczone jako prawdopodobne. 19 lipca 1941 roku podczas operacji JUBILEE dywizjon wykonał trzy loty bojowe podczas których zestrzelił 8 1/6 samolotów oraz 5 zaliczono jako prawdopodobne. Łącznie w 1941 roku piloci dywizjonu zestrzelili 41 samolotów, 12 zaliczono jako zwycięstwa prawdopodobne oraz 6 uszkodzili, zatopiono jeden statek o wyporności 5000 ton. W walkach poległo 13 pilotów. Rok 1941 zamknięto zestrzeleniem 21 1/6 samolotów, 10 zaliczonych jako prawdopodobne oraz 3 uszkodzonych. W tym czasie poległo 8 lotników oraz 4 dostało się do niewoli. W 1943 roku znacznie zmniejszyła się aktywność LUFTWAFFE nad Zachodnią Europą. Piloci 303 dywizjonu mimo wykonania dużej ilości lotów bojowych mieli mało okazji do walki powietrznej w efekcie w 1943 roku zestrzelono „tylko” 15 samolotów, 4 zaliczono jako prawdopodobne oraz 6 jako uszkodzenia. 23 września 1943 roku F/sgt A. Chudek zestrzelił samolot FOCKE WULF Fw-190 było to ostatnie zwycięstwo dywizjonu w tym roku oraz ostatnie zwycięstwo w II wojnie światowej. Mimo iż dywizjon wykonywał loty bojowe do końca II wojny, między innymi 24 kwietnia 1945 roku osłaniano wyprawę 255 bombowców bombardujących siedzibę Hitlera w Berchtesgaden, nie napotykano samolotów przeciwnika. Dywizjon rozwiązano 9 grudnia 1946 roku


Łącznie podczas wojny piloci 303 dywizjonu wykonali około 9900 lotów bojowych w czasie 15 866 godzin, zgłosili zestrzelenie 203 1/6 samolotów, 39 zaliczono jako prawdopodobne i 24 uszkodzono, zrzucono 250 ton bomb zatapiając między innymi statek o wyporności 5000 t. W walkach poległo 36 lotników, kolejnych 8 zginęło w wypadkach, 10 dostało się do niewoli.

Najwięcej zwycięstw w dywizjonie odnieśli

17 - 0 - 1 F/sgt FRANTIŚEK J. (Czech)
13 - 1 - 0 W/Cdr URBANOWICZ
12 1/3 - 4 - 1 W/Cdr ZUMBACH
8 - 1 - 0 F/Lt M. Ferić
8 - 1 - 1 S/Ldr Z. Henneberg
8 - 0 - 1 F/Lt E. Szaposznikow
7 - 1 1/3 - 0 S/Ldr B. Drobiński
7 - 3 - 0 F/Lt W. Łokuciewski
7 - 1 - 0 W/Cdr A. Forbes (Anglik)
6 - 0 - 0 P/O M. Bełc
6 - 0 - 0 sgt S Karubin
6 - 0 - 0 F/O L. Paszkiewicz
5 - 2 - 1 W/Cdr R. Kellet (Anglik)
5 - 1 - 0 F/O M. Adamek
5 - 1 - 0,5 F/Lt B. Gładych
5 - 0 - 1 S/Ldr W. Łapkowski

Ważne Daty

2.08.1940 Sformowano dywizjon

31.08.1940 Dywizjon osiągnął gotowość bojową

1.09 obchodzono święto dywizjonu na pamiątkę pierwszych lotów bojowych.

RF kod dywizjonu malowany na kadłubach samolotów, stosowany do początku 1945 roku

PD kod dywizjonu używany do rozwiązania dywizjonu

Lotnicy dywizjonu do munduru mieli prawo nosić jedwabne szaliki koloru szkarłatnego

ODZNAKA amarantowa czapka krakowska z czarnym otokiem i wielobarwnym piórkiem spinająca dwie srebrne skrzyżowane kosy na tle siedmiu pionowych pasów amarantowych otoczona 13 gwiazdami pięcioramiennymi granatowymi na białym tle (godło przedwojennej 111 eskadry myśliwskiej) u dołu liczba 303. Odznaka zatwierdzona Dz. Rozk. NW nr 3 z 22.03.1943 poz. 31, Anglia nadawana 1 września

alt
odznaka