Rekonstrukcyjna Grupa Historyczna Lotnictwa Polskiego

Dlaczego więc Polacy, posiadający tak wspaniałą lotniczą historię mieliby się czegoś takiego nie podjąć?...
Ostatecznym impulsem do podjęcia intensywniejszych działań była tegoroczna rekonstrukcja Wielkiej Ucieczki w Żaganiu, gdzie w obozie jenieckim było więcej niemieckich strażników niż jeńców alianckich i to jeszcze... przed ucieczką. W dodatku okazało się, że większość „lotników” to sąsiedzi przybyli na gościnne występy zza południowej granicy. Powodem takiego stanu rzeczy było powszechne przeświadczenie wśród polskich rekonstruktorów, że zorganizowanie lotniczej grupy rekonstrukcyjnej w Polsce to zadanie bezcelowe, bo z braku większej liczby zabytkowych samolotów z okresu II wojny światowej nie mieliby oni wielkiego pola do popisu, a w związku z tym zdobycie umundurowania i wyposażenia byłoby sztuką dla sztuki. Jako entuzjaści lotnictwa uznaliśmy, że nie są to przeszkody nie do pokonania.

GHLP, foto własne - archiwum GHLP
Zaczęło się rozglądanie za tym, co jest do dyspozycji w kraju i za granicą. Pierwsze efekty było już widać na Pikniku Lotniczym w Góraszce, gdzie jeden z ojców-założycieli pokazał się w stroju polskiego mechanika stanowiąc tło dla celebry wystawy fotografii Dywizjonu 303 autorstwa Arkadego Fiedlera. Na VI Małopolskim Pikniku Lotniczym w Krakowie Robert Gretzyngier wraz z dwójką dzieci stanowił najmniejszą grupę rekonstrukcyjną w Polsce. I znów umundurowani lotnicy Polskich Sił Powietrznych z okresu II wojny światowej stali się ruchomym uzupełnieniem wystawy poświęconej 90-leciu odznaki kościuszkowskiej. Wśród grona przyjaciół przekonanych do działania w grupie historii ożywionej znalazł się i właściciel jedynego oryginalnego wojennego samolotu brytyjskiego w kraju – Jacek Mainka.
Wokół jego samolotu ozdobionego zarówno znakami Royal Air Force, jak i polskimi symbolami lotniczymi – biało-czerwoną szachownicą i „gapą” pilota – koncentruje się teraz życie grupki entuzjastów historii polskich lotników w Wielkiej Brytanii. Efekty ich działań będzie można oglądać już jutro na pokazach lotniczych w Radomiu.
RH, PH, WM, PT
Zobacz także:
www.lotnictwopolskie.org.pl
Ostatecznym impulsem do podjęcia intensywniejszych działań była tegoroczna rekonstrukcja Wielkiej Ucieczki w Żaganiu, gdzie w obozie jenieckim było więcej niemieckich strażników niż jeńców alianckich i to jeszcze... przed ucieczką. W dodatku okazało się, że większość „lotników” to sąsiedzi przybyli na gościnne występy zza południowej granicy. Powodem takiego stanu rzeczy było powszechne przeświadczenie wśród polskich rekonstruktorów, że zorganizowanie lotniczej grupy rekonstrukcyjnej w Polsce to zadanie bezcelowe, bo z braku większej liczby zabytkowych samolotów z okresu II wojny światowej nie mieliby oni wielkiego pola do popisu, a w związku z tym zdobycie umundurowania i wyposażenia byłoby sztuką dla sztuki. Jako entuzjaści lotnictwa uznaliśmy, że nie są to przeszkody nie do pokonania.

GHLP, foto własne - archiwum GHLP
Zaczęło się rozglądanie za tym, co jest do dyspozycji w kraju i za granicą. Pierwsze efekty było już widać na Pikniku Lotniczym w Góraszce, gdzie jeden z ojców-założycieli pokazał się w stroju polskiego mechanika stanowiąc tło dla celebry wystawy fotografii Dywizjonu 303 autorstwa Arkadego Fiedlera. Na VI Małopolskim Pikniku Lotniczym w Krakowie Robert Gretzyngier wraz z dwójką dzieci stanowił najmniejszą grupę rekonstrukcyjną w Polsce. I znów umundurowani lotnicy Polskich Sił Powietrznych z okresu II wojny światowej stali się ruchomym uzupełnieniem wystawy poświęconej 90-leciu odznaki kościuszkowskiej. Wśród grona przyjaciół przekonanych do działania w grupie historii ożywionej znalazł się i właściciel jedynego oryginalnego wojennego samolotu brytyjskiego w kraju – Jacek Mainka.
Wokół jego samolotu ozdobionego zarówno znakami Royal Air Force, jak i polskimi symbolami lotniczymi – biało-czerwoną szachownicą i „gapą” pilota – koncentruje się teraz życie grupki entuzjastów historii polskich lotników w Wielkiej Brytanii. Efekty ich działań będzie można oglądać już jutro na pokazach lotniczych w Radomiu.
RH, PH, WM, PT
Zobacz także:
www.lotnictwopolskie.org.pl