Article Index

 

Do procedury TAXI musimy włączyć światła kołowania. Ustawiamy kurs na autopilocie okienko Course Heading na Altitiude na prędkość na klapy na 5. Gdy już poustawialiśmy wstępne informacje, które uzyskaliśmy z wieży, łączymy się ponownie z Okecie Ground, które nas informuje, że mamy kołować do pasa i zatrzymania się przed nim. Jak w realnym świecie, samoloty nie posiadają biegu wstecznego, więc muszą zostać wypchane (pushback). Wykonujemy to klikając razem klawisz shift + p. Wycofujemy samolot i zatrzymujemy wypychanie ponownie klikając na klawisz shift + p.

No tak, ale skąd mamy wiedzieć, gdzie znajdują się te drogi kołowania? Jeżeli nie chcemy szukać map lotniska, możemy poprosić o Progressive Taxi, czyli linię kołowania, po której wystarczy tylko jechać do celu.

 

10

 

Szczególnie na dużych lotniskach, gdzie ruch lotniczy jest spory, wieża może nam zgłosić coś takiego jak Hold short, czyli komendę, że musimy czekać, bo inny samolot będzie przecinał naszą drogę kołowania. Tą samą informację możemy usłyszeć, jak dojedziemy do naszego pasa, że dany samolot będzie lądował. Pozwolenia na kontynuację kołowania lub startu dostaniemy z wieży. Po dojechaniu przed pas, wyłączamy światła kołowania, a włączamy światła lądowania oraz tzw strobe lights. Włączamy na pulpicie f/d czyli flight director oraz A/t czyli automatyczna regulacja przepustnic. Musimy pamiętać również o probe Heat (ogrzewanie rurki Pitota oraz anti ice - bez ogrzewania może dojść do zamarzniecia). Przyciski te znajdują się na górnym pulpicie.

 

Również możemy włączyć znak żeby pasażerowie nie palili i zapieli pasy bezpieczeństwa. Na autopilocie mamy ustawiony już kurs podany przez wieżę. Ustawiamy jeszcze dozwoloną prędkość, czyli 250 wezłów. Jest to prędkość maksymalna dla samolotu, który znajduje się poniżej pułapu 10 000 J, mimo że program nie zwraca na to uwagi, można to stosować jako regułę. Łączymy się z Okęcie Tower i gdy otrzymamy pozwolenie na start, (wspomniany czasem hold short), zajmujemy wyznaczony pas. Do startu otwieramy całkowicie przepustnice.

 

11

 

12

 

13

 

Kiedy osiągniemy prędkość 145 kts, unosimy dziób samolotu i po chwili znajdujemy się już w powietrzu. Chowamy klapy i podwozie, włączamy autopilota przyciskiem CMD, przy okazji aktywując wybrane funkcje czyli HDG, prędkość SPD oraz wysokość ALT, a pokrętłem Vert speed ustawiamy + 1800.

Po chwili łączymy się z kontrolą odlotów w Warszawie, która nakazuje nam skręt na nowy kurs (kurs wprowadzamy korzystając z pokrętła HDG). Jeżeli chcemy by samolot był prowadzony automatycznie przez system GPS, to musimy przełączyć przycisk NAV/GPS pozycja GPS.

 

Kiedy już zbliżymy się do pułapu, kontrola poda nam nowy pułap. Ustawiamy to w panelu wysokości i wznosimy się dalej. Po minięciu 10 tys. możemy przyspieszyć do około 310 kts, wyłączamy światła lądowania oraz znak ze pasażerowie mogą już rozpiąć pasy bezpieczeństwa. Otrzymujemy npo chwili kolejne polecenia wznoszenia die do pułapu. Musimy pamiętać, żeby nie ustawić Vert speed za wysokiej (1000-2500 - gdybyśmy ustawili więcej, samolot może tracić prędkość. Po osiągnięciu pułapu przelotowego czyli FL320 możemy się trochę zrelaksować gdyż system GPS sam będzie prowadził za nas nawigacje, ale jeśli chcemy dalej samodzielnie zmieniać kurs, pozostajemy w trybie HDG.

 

14

 

Gdy znajdziemy się około 51 mil od VOR ROE, dostaniemy polecenie zniżenia się do poziomu FL240. Ustawiamy więc wysokość 24 000 i od razu też pojawi się ujemna liczba w okienku Vert speed. Zbliżając się na odległość około 21 mil do VOR ROE otrzymamy polecenie, żeby się skontaktować z Malmo Center (otrzymamy polecenie, żeby zniżyć się do FL oraz polecenie skrętu na kurs kierujący nas na podejście ILS na pas w Malmo - ESMS). Jeżeli mieliśmy włączone automatyczne prowadzenie, musimy teraz to wyłączyć i przejść w tryb HDG oraz ustawić zgodnie z zaleceniami kurs.

 

W Panelu Map możemy zobaczyć widok na lotnisko ESMS robiąc zbliżenie kurs pasa. W tym momencie możemy sobie te wartości ustawić (kurs pasa ustawiamy w okienku course, a częstotliwość ILS ustawiamy w panelu radia w sekcji NAV1 i przełączamy na pozycję active).

 

Każdy lot może wyglądać inaczej. Musimy pamietać o systematycznym zmnieszaniu predkości i na wysokości poniżej 10000 tys. włączyć światła lądowania. Na środkowym wyświetlaczu klikamy włacznik APP (będziemy widzieć jakie jest położenie naszego samolotu względem pasa).

Otrzymane informacje z wieży powinny nas nakierować bezpośrednio na pas.

 

Cały czas dokonujemy redukcji prędkości wysuwając stopniowo klapy prędkość (nasza około 145 kts) oraz oczywiście wypuszczone podwozie (G).

 

16

 

17

 

Proszę się nie zrażać, gdy nie wyjdzie nam podejście do lądowania i samo lądowanie. Możemy przed lotem skorzystać z różnych misji treningowych. Wracając do naszego lądowania przed progiem poczatkiem (progiem) pasa wyłączamy autopilota, odłaczamy tryb A/T. Musimy pilnować żeby prędkość utrzymała się w okolicach 145 KTS. Gdy już szczęśliwie wylądujemy, zamykamy całkowicie przepustnicę i właczamy kalwiszem F2 tzw. ciąg wsteczny. Gdy odpowiednio zwolnimy, zjeżdżamy z pasa i łączymy się z wieżą, gdzie otrzymamy instrukcje jakimi drogami kołowania mamy pod terminal podjechać, właczamy dla ułatwienia procedurę Progressive Taxi w czasie kołowania włączamy swiatła kołowania i kiedy już znajdziemy się pod terminalem, wyłaczamy całą awionikę, wyłączamy silniki i światła (poza nawigacyjnymi). Następnie otwieramy drzwi do wyjścia dla pasażerów (shift + e), a sami udajemy się na zasłużoną kawę.

 18

 

Mam nadzieje, że ten poradnik pomoże początkującym pilotom i zapewni na przyszłość odpowiedni nalot, którym będziecie mogli się pochwalic wśród znajomych. Pozdrawiam serdecznie życząc tyle samo startów, co lądowań.

 

 

Oprac. Jakub Markowski

Screen: Jakub Markowski