Producent / Kraj: BAC / Wielka Brytania

 

Model: VC-10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot cysterna i samolot transportowy, dolnopłat z usterzeniem w układzie T. Skonstruowany na podstawie samolotu pasażerskiego, wersja samolotu cysterny była bardziej udana i używana od typu wyjściowego. Maszynę przekazano do użytku w 1982 r. VC-10 mógł tankować dwa samoloty jednocześnie. Jeszcze w 1994 r. wiele wówczas cywilnych VC-10 przebudowano na tankowce.

 

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 silniki dwuprzepływowe Rolls-Royce Conway Rco 43D Mk.550
Maksymalna moc  4 x 100,1 kN
Zastosowanie  Samolot cysterna i samolot transportowy
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 44,55 m
Długość  52,32 m
Wysokość  12,04 m
Masy  
Masa własna
 71 975 kg
Maksymalna masa startowa  151 953 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  940 km/h
Pułap  11 580 m
Zasięg  11 600 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}