Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Lockheed C-5 Galaxy Lockheed C-5 Galaxy

Lockheed C-5 Galaxy - w połowie lat sześćdziesiątych USAAF ogłosiło konkurs na budowę dużego samolotu transportowego, zdolnego przetransportować czołg z wyposażeniem przez ocean lub przewieźć odpowiedni ładunek z możliwością wykonywania zrzutów z powietrza. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowano projekty wytwórni Boeing (późniejszy BOEING B-747) oraz Lockheed. Ostatecznie wygrał projekt Lockheeda. Samolot zakwalifikowano do produkcji, rozmiary budowanego samoloty budziły respekt. Ładownia posiada wymiary 44,2*5,78*4,11 metra (objętość przeszło 850 m³ i jest dłuższa od pierwszego lotu braci WRIGHT. Od początku istnienia samolot wzbudzał kontrowersje. Początkowy termin zakończenia prac został przekroczony na skutek trudności konstrukcyjnych. Przekroczono też dość znacznie koszt programu. Początkowo planowano wyprodukowanie 110 egzemplarzy w związku ze wzrostem kosztów ostatecznie zamówiono serie liczącą 81 samolotów. Pierwsze lata eksploatacji przyniosły niepokojące wnioski pękała struktura nośna skrzydeł dyskwalifikując dalsze użytkowanie maszyn. Po dekadzie użytkowania wszystkie samoloty przewiozły łącznie 4 miliardy ton towarów. W 1980 roku samoloty wróciły do wytwórni, otrzymały nowe skrzydła dzięki czemu zwiększyła się żywotność samolotu o 30 000 godzin. W 1982 roku zamówiono kolejną serię 50 samolotów w nieco zmodyfikowanej wersji C-5B. Ładownia wyposażona jest w przedni i tylny trap załadowczy, wzmocniona podłoga umożliwia przewożenie dwóch czołgów typu M-1 Abrams (każdy po 63 tony) lub 16 samochodów lub sześciu śmigłowców APACHE lub dwóch rakiet międzykontynentalnych Minutmen z transporterami lub 36 palet przewozowych. Nad ładownią znajduje się kabina czteroosobowej załogi, za nią dwie kabiny dla 90 osób obsługi ładunku, kuchnia, stołówka oraz WC. Pierwsze samoloty weszły do użytku jeszcze podczas wojny wietnamskiej w 1971 roku, używane są do dziś. Podwozie samolotu umożliwia start i lądowanie na nawierzchni trawiastej, dzięki czemu samolot nie musi operować z betonowych pasów startowych. C-5 jest też największym samolotem który wylądował na Antarktydzie nieopodal amerykańskiej bazy badawczej Mc Murdo. Bogate wyposażenie ładowni umożliwia załadunek i rozmieszczenie dowolnych ładunków. Do dziś jest to największy amerykański samolot transportowy, na świecie ustępuje tylko rosyjskim samolotom An-124 i An-225. Na przełomie XX i XXI wieku opracowano kolejną modyfikację samolotów. Główną zmianą ma być wymiana silników na nowocześniejsze General Elektric CF6-80 o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Wymieniona ma być także APU. Tak przebudowana wersja otrzymała oznaczenie C-5M i systematyczni do tej odmiany maja być przebudowywane sukcesywnie następne samoloty

Nieoficjalnie samoloty otrzymały przydomek FRED (jest to skrót od Fucking Ridiculous Economic Disaster – pieprzona śmieszna ekonomicznie katastrofa) jest to nawiązanie do dużej liczby godzin obsługi jaką trzeba wykonać po godzinie lotu

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa kryta blachą, na skrzydłach lotki, klapy i przerywacze wychylane hydraulicznie. Podwozie 28 kołowe wzmocnione umożliwia start i lądowanie na trawie, chowane hydraulicznie.

NAPĘD - cztery silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe (opracowane specjalnie dla samolotu C-5) General Electric TF39-GE-1 o ciągu po 18 600 kG. W wersji C-5B silniki w wersji TF39-GE-1C o ciągu po 19 500 kG

DANE TECHNICZNE - wersja C-5A / C-5B

Rozpiętość m 67,88 / 67,88
Długość m 75,54 / 75,54
Wysokość m 19,85 / 19,85
Powierzchnia nośna m² 576 / 576
Masa własna kg 153 285/-
Masa ładunku kg 120 000/-
Masa całkowita kg 348 810 / 379 663
Prędkość maksymalna km/h 919 / 919
Pułap m 10 460/-
Zasięg km 6033 / 5450


Oprac. Jacek Waszczuk