Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


U.S. Air Force Lockheed C-141A-10-LM Starlifter

Lockheed C-141 Starlifter (Starlifter – gwiezdny transportowiec) - ciężki samolot transportowy dalekiego zasięgu. Prace nad samolotem rozpoczęto w końcu lat pięćdziesiątych. Według założeń zasięg samolotu ma umożliwić przerzucanie ładunków na duże odległości bez zbędnych międzylądowań. Ciekawostką jest to iż wytwórnia zrezygnowała z budowy prototypów i pierwszym latającym samolotem była gotowa wersja seryjna C-141A. Podczas wojny wietnamskiej każdy żołnierz który trafił do Wietnamu, transportowany był samolotem C-141. Dla wielu żołnierzy samolot był kojarzony z aniołem pokoju, gdyż Starlifterem powracali do kraju. Tymi samymi samolotami do kraju powracali ranni i zabici. Kariera samolotu nie skończyła się na wojnie wietnamskiej. Nawet po wprowadzeniu do użytkowania większych LOCKHEED C-5 GALAXY C-141 pozostały w użyciu pełniąc rolę typowych koni roboczych. Podczas użytkowania okazało się iż pojemność kadłuba jest zbyt mała w stosunku do możliwości udźwigu i w 1982 roku wszystkie wyprodukowane samoloty (267 egzemplarzy) powróciły do wytwórni. Otrzymały dodatkowe elementy kadłuba przed i za skrzydłami. Zwiększona objętość kadłuba pozwoliła na zabranie między innymi większej liczby żołnierzy. Dodatkowo powiększono zbiorniki paliwa. Do końca wieku Starliftery latały do baz amerykańskich na całym świecie dostarczając zaopatrzenie i przerzucając wojsko. Uczestniczyły we wszystkich większych ćwiczeniach i operacjach bojowych. Wykorzystywane były także podczas ćwiczeń . Na przełomie wieków samoloty były systematycznie wypierane przez nowe transportowce C-17 Globemaster III. Ostatni samolot wycofano z 305 Dywizjonu transportowego 16 września 2004 roku, trafił do rezerwy, został zakonserwowany z możliwością użycia w następnych latach

KONSTRUKCJA Metalowa, kryta blachą, na skrzydłach lotki, klapy i przerywacze wychylane hydraulicznie, podwozie trójpodporowe chowane hydraulicznie w tyle kadłuba rampa umożliwiająca wjazd pojazdów lub desant z powietrza

NAPĘD cztery silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe Pratt & Whitney TF33-P-7 o ciągu po 9525 kG.

DANE wersja C-141A / C-141B

Rozpiętość m 48,74 / 48,74
Długość m 44,2 / 51,29
Wysokość m 11,8 / 11,96
Powierzchnia nośna m˛ 300 / 300
Masa własna kg 59 796 / 67 186
Masa ładunku kg 40 432/ ----
Masa całkowita kg 144 000 / 156 444
Prędkość maksymalna km/h 919 / 916
Pułap m 12 680 / 12 000
Zasięg (z ładunkiem) km 6565 / 4726
Zasięg maksymalny km 9720 / 10 278


Oprac. Jacek Waszczuk