Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Lockheed C-130E Hercules C-130E Hercules

Historia

Pierwszy Lockheed C-130 Hercules został zaprojektowany w 1950 jako samolot transportowy, ale został dostosowany do różnych zadań, w tym: operacje specjalne (o niskim poziomie i ataku, ryzyka), wykorzystywany we wsparciu powietrznym, często wykorzystywany do ratownictwa (SAR), tankowania śmigłowców, badania pogody i gaszenia pożarów, oprysków, niwelowania klęsk żywiołowych.

Obecnie misją Herculesa jest dostarczanie i wykonywanie kompleksowych misji lotniczych Ten średniej wielkości samolot jest zdolny do pracy w niezbadanych obszarach. Jest podstawowym środkiem transportu dla spadochroniarzy i sprzętu na wrogich obszarach.


Wcześniejsze modele

23 sierpnia 1954 roku, pierwszy z dwóch YC-130A badanych samolotów odbył swój pierwszy lot. Lot odbywał się z Burbank w Kalifornii, do bazy Edwards Air Force Base. Pilotami uczestniczącym w tym locie byli Stanley Beltz (pilot) oraz Roy Wimmera (pilot).

Początkowa produkcja modelu C-130A odbywała się z ostrzem Allison T56-A-9 .Wszystkie modele z 219 zostały zamówione i sprzedane . Pierwsza produkcja C-130A była przewidywana na 7 kwietnia 1955 a rzeczywiście rozpoczęła się w grudniu 1956. Wszystkie ze specjalnych, dodatkowych urządzeń zostały podłączone, co pozwoliło używać te samoloty, jako specjalne tzn. transportowe, karetki pogotowia.

Upłynęło ponad 5 lat zanim od Air Force wydał oryginalne wzornictwo specyfikacji. W tym czasie produkcja tegoż modelu nie została w żaden sposób zaprzestana Hercules pozostaje Czcigodny "Herk" jak go zwykło się nazywać okazał się najbardziej udanym samolotem transportowym , lepszym od Douglas C-47. W ciągu ostatnich 30 lat około 900 sztuk modelu c-130 s zostało zakupionych przez Air Force. Samoloty tego typu służą w ponad 60 krajach , a ich użytkownicy liczą na utrzymanie produkcji Herculesa

W latach 1961-62 powstała wersja C-130E. Pierwszy C-130E oblatano 25 sierpnia 1961, a pierwsze dostawy samolotów seryjnych rozpoczęto w kwietniu 1962 r.

Model C-130E jest rozszerzony w swej budowie w stosunku do C-130b. Ogółem 369 sztuk C-130 E zostało zamówionych i dostarczanych od kwietnia 1962. Maksymalna masa E-modelu wzrosła do 155.000 funtów (70307 kilogramów), o 20000 funtów (9072 kilogramów) więcej niż w modelu B. Pojemność silnika została zwiększona o ponad 17000 funtów (7711 kg).

Podobnie jak w przypadku modelu E-, C-130H posiada zmodernizowane turbiny T56-A-T5 oraz przeprojektowane zewnętrzne skrzydła . Dostawy tegoż modelu rozpoczęły się w lipcu 1974 [z innych źródeł państwowych- kwiecień 1975]. Ponad 350 sztuk C-130Hs zostało zamówione przez aktywne służby amerykańskie. Model H został się najczęściej produkowanym ze wszystkich modeli C-130, z ogólna liczba zamówień -565 sztuk na koniec 1979 roku.



Marynarka Powietrzna

Hercules C-130 został jako pierwszy wprowadzony przez wojskowe służby w 1960 roku, wówczas wysłano cztery LC-130F' na wsparcie misji na Antarktydę. Został wówczas zaopatrzony z specjalne narty. To narciarskie wyposażenie "Herks"a zostały szybko wykorzystywane przez Marine Corps od 1962. W tym samym roku marynarka wojenna uzyskała siedem C-130F.


Ponad 145 Herculesów było wykorzystywanych było przez grupy wsparcia operacji Pustynna Tarcza i Pustynna Burza. Samoloty te służyły i wspierały Air Force od 10 sierpnia 1990 do zawieszenia broni, Air Force model C-130s uczestniczył w 46500 startach i przewiózł ponad 209000 osób oraz 300000 ton zaopatrzenia w obszarze działań (AOR). Samoloty Hercules są idealne pod względem wsparcia logistycznego, ewakuacji rannych , walki. Podczas "100-godzinej " kampanii C-130s wylatywał ponad 500 dziennie!


Funkcje

C-130 zaprojektowane jest na bazie podłogi ciężarówki. Posiada opcje zwijania się podłogi co ułatwia załadunek. Podwozie może był bardzo szybko przekształcone do celów wojskowych , przewozu noszy lub pasażerów.

W samolocie możliwe są szybkie zmiany wysokości lotu, tak bardzo potrzebne podczas skoków spadochronowych.

Przedział ładunkowy - C-130 może przewozić więcej niż 42000 funtów (19.051 kilogramów) ładunku. Walce w podłodze umożliwiają szybki i łatwy dostęp w obsłudze ładunków i palet. Pięć palet o pojemności 463L palet może być załadowane na statek powietrzny dzięki podnośnikom sterowanym hydraulicznie znajdującym w tylnej części samolotu.

C-130 może pomieścić 92 uzbrojonych żołnierzy lub 64 w pełni wyposażonych spadochroniarzy . W razie ewakuacji, może pomieścić 74 ściółki medyczne/ nosze pacjentów oraz dwóch opiekunów.
Skrzydła i zbiorniki paliwa są integralną częścią skrzydeł , składają się z czterech głównych zbiorników paliwa i dwóch pęcherzy pomocniczych w postaci zbiorników. Dwa zewnętrzne zbiorniki zamontowane są pod skrzydłami. Daje to C-130 około 9530 galonów łącznej pojemności użytkowej.

Podwozie - Zmieniony typu podwozia składa się z podwójnego nosa, wzmocnionych kół, co pozwala na łatwiejsze starty z niemal każdego punktu na ziemi.

Elektryka - Energia elektryczna dla modelu C-130H jest dostarczana przez pięć 40 KVA generatory, 4 z nich napędzane są przez silniki a jeden napędzany przez pomocniczy/ awaryjny zespół napędowy (APU). Zasilanie modelu E, jest dostarczane przez cztery 40 KVA generatory napędzane silnikiem, oraz 20 KVA generator napędzany przez turbinę powietrzną (ATM).

Układy hydrauliczne – Cztery pompy napędzane silnikiem dostarczają 3000 atmosfer ciśnienia na użyteczność wszystkich systemów. Elektryczna pompa napędzana jest silnikiem dostarczającym ciśnienie do dodatkowego systemu. System hydrauliczny utrzymuje stałe ciśnienie.


Rola

C-130 Hercules jest jednym z najbardziej wszechstronnych taktycznie samolotów transportowych jaki kiedykolwiek powstał. Jego zastosowanie wydaje się prawie nieograniczone: budowa mostów, nadzór, poszukiwania ofiar i ratownictwo, badania kosmicznych kapsuł, tankowanie śmigłowców, lądowanie na śniegu i lodzie.

Podstawowe funkcje Rodzaj Specyfikacja modelu
Misje taktyczne Wszystkiemodele w tym nowe C-130J
Śmigłowce szturmowe AC-130
Zdalnie sterowany śmigłowiec DC-130
Komunikacja C-130b
Wojenne WE-130H
Patrole marynarki wojennej HC-130H, WE-130V
Arktyka / Wsparcie Antarktyki LC-130 (dawniej C-130d)
Operacje specjalne MC-130E MC-130E
Tankowce HC-130 N / P, MC-130E, MC-130P, KC-130
Ratownictwo HC-130 N / P, HC-130H, WE-130V
Meteorologia WC-130


Średni samolot transportowy C-130 Hercules

Podstawowe dane taktyczno-techniczne
rozpiętość: 40,25 m;
długość: 20,78 m;
masa samolotu pustego: 32 936 kg;
masa startowa maksymalna: 70 310 kg;
prędkość maksymalna: 618 km/h;
pułap: 10 060 m;
zasięg: 7675 km.


Oprac. Anna Grzegorek

na podst. www.theaviationzone.com