Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Hughes H-4 Hercules Hughes H-4 Hercules

Hughes H-4 - Latająca łódź H-4 „Herkules” ze względu na swoją drewnianą konstrukcję, została żartobliwie nazwana przez krytyków tego pomysłu drewnianą gęsią, (spruce goose). Została zaprojektowana w 1944 r. przez bogatego producenta filmowego, ale przede wszystkim przez wspaniałego lotnika, właściciela firmy lotniczej i konstruktora lotniczego Howarda Hughesa. Departament Wojny USA, wobec ogromnych strat jakie poniosła amerykańska flota handlowa, zadanych przez U-booty i lotnictwo hitlerowskich Niemiec, poszukiwał alternatywnych sposobów transportu wojska i sprzętu wojskowego na dalekodystansowych trasach, znacznie bezpieczniejszych niż transport morski. Takim rozwiązaniem miał być właśnie, H-4 Herkules.

 

Firma Hughes Aircraft otrzymała kontrakt rządowy, na budowę trzech prototypów tego giganta, ale prace konstrukcyjne przy budowie prototypu były na tyle trudne, że do końca II Wojny Światowej nie zbudowano żadnego z nich.

 

Hughes H-4 Herkules był największym statkiem powietrznym, jaki kiedykolwiek zamierzano zbudować. Stworzenie takiej konstrukcji, o tak kolosalnych rozmiarach, wymagało ogromnej wyobraźni, wiedzy, i budziło powszechne zainteresowanie. Ta niezwykła konstrukcja, ze względu na wojenny deficyt metali, została zaprojektowana i wykonana w większości z drewna brzozowego, a całe usterzenie pokryte było płótnem. Jak wielkie były to powierzchnie, niech świadczą wymiary steru wysokości, którego rozpiętość przekraczała rozpiętość skrzydeł Lancastera. Natomiast rozpiętość skrzydeł, H4 odpowiadała długości przeciętnego boiska piłkarskiego. Zbiorniki paliwa, umieszczone w dolnej części kadłuba mogły pomieścić 53.000 litrów paliwa. Ta niesamowita konstrukcja o wadze 90 ton, napędzana była przez osiem silników gwiaździstych, Pratt&Whitney R-4360 Wasp Major o mocy 2240 kW . Wzdłuż krawędzi natarcia skrzydeł, biegł tunel umożliwiający dostęp do gondoli silników w czasie lotu. Do momentu wodowania wprowadzano rożne poprawki i modyfikacje konstrukcyjne. Na pokładzie tej latającej łodzi można było pomieścić 750 żołnierzy w pełnym uzbrojeniu, dwa czołgi M4 Sherman, albo prawie 70 ton ładunku.

 

Latającą łódź wodowano 1 listopada 1947 w Long Beach Harbor, a swój jedyny lot odbyła 2 listopada w porcie Los Angeles . Ta gigantyczna maszyna oderwała się od lustra wody zaledwie na wysokość około 25 metrów lecąc z prędkością 150 km/h i pokonując odległość ok. 1.6 km. Ten próbny lot, oglądano z nabrzeży i licznej flotylli małych łódek zgromadzonych na wodach portu Los Angeles.

 

Po decyzji Kongresu USA o zaprzestaniu prac nad przestarzałą już konstrukcją i śmierci konstruktora w 1976 r, łódź została zakupiona przez Californian Aero Club i eksponowano ją w Long Beach dla publiczności. Następnie przeszła w posiadanie Walt Disney Company, aby w końcu znaleźć się w muzeum lotnictwa w McMinnville w stanie Oregon, gdzie jest wielką atrakcją dla zwiedzających.

 

 

Dane techniczne H-4 Herkules:

 

Napęd: osiem 28 cylindrowych silników gwiaździstych, Pratt&Whitney R-4360-4A o mocy 2240 kW każdy

Prędkość maks: 320 - 408 km/h.

Masa własna: 90.000 kg .

Masa startowa: 181.437 kg.

Wymiary: rozpiętość - 97.54 m, długość - 66.75 m, wysokość - 15.32 m, powierzchnia nośna -1029 m2

 

 

Źródło: polskieniebo.pl