Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


C-17 Globemaster III - na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu 2007 C-17 Globemaster III - na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu 2007

Boeing C-17 Globemaster III - samolot ten łączy w sobie ładowność C-5 Galaxy oraz możliwość szybkiego startu i lądowania charakterystyczne dla C-130. Globemaster III jest bardzo nowoczesny, w znacznym stopniu zautomatyzowany co sprawia, że do jego obsługi wystarczy trzech ludzi (2 pilotów + oficer ładunkowy). Jeśli chodzi o nowinki techniczne zastosowane w C-17 można wymienić m.in. klapy hamujące umieszczone na przedłużeniu strumieni silników – umożliwiają szybką redukcje wysokości lotu oraz niewiarygodnie krótki dobieg samolotu podczas lądowania. Ponadto C-17A ma możliwość tankowania w locie, co daje mu praktycznie nieograniczony zasięg operacyjny. Globemaster III został wyposażony w system sterowania GEC z sygnalizacją elektryczną oraz skrzydełka/winglety NACA na końcach skrzydeł.

Ładowność Globemastera III przekracza 70 000kg, co daje mu możliwość zabrania na pokład m.in. ponad 100 skoczków spadochronowych, kilka śmigłowców lub czołgów, czy ciężarówek itp. C-17 można było wielokrotnie zobaczyć na polskich lotniskach, m.in.: w Gdańsku, Goleniowie, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie, a także podczas ostatnich pokazów Air Show 2009 w Radomiu.

Globemaster III jest bardzo dobrze oceniany przez światowych ekspertów lotniczych. Zdobywa uznanie jako niezawodna, wielozadaniowa maszyna, która choć dość skomplikowana w obsłudze świetnie spisuje się w służbie wielu państw świata. Warto dodać, że z każdym rokiem użytkowania jego ocena wciąż rośnie, ponieważ ma on możliwość sprawdzania się w różnorakich warunkach bojowych i pokojowych.

C-17 choć jest bardzo młodą maszyną miał już kilka incydentów - bo nie można ich nazwać wypadkami lotniczymi. Były to głównie przypadki zjechania z pasa spowodowane drobnymi awariami, które są normą w przypadku nowoczesnych maszyn. Lotniczy eksperci uważają, że Globemaster III jest już dopracowany w 100% i nie będzie sprawiał żadnych problemów eksploatacyjnych przez wiele najbliższych lat.


Wersje C-17:

- C-17 – podstawowa wersja wojskowa

- C-17A ‘ER’ – nieoficjalna nazwa C-17AS ze zwiększonym zasięgiem (po zamontowaniu dodatkowego, centralnego zbiornika paliwa)

- C-17B – proponowana zmodernizowana wersja wojskowa


Dane techniczne:

Wymiary:
- rozpiętość 51,76m; długość 53,04m; wysokość 16,79m; powierzchnia nośna 353,03m2

Napęd:
- cztery silniki turbinowe dwuprzepływowe Pratt & Whittney F117-PW-100 każdy o ciągu 18 900KG

Osiągi:
- Vmax 960km/h; zasięg 4 445km (z możliwością tankowania w locie); pułap praktyczny 13 715m

Masy:
- masa pustego samolotu 122 016kg; maksymalna masa startowa 263 083kg

Załoga:
- dwóch pilotów; jeden oficer ładunkowy

Kraje eksploatujące:
- Australia, Kanada, Katar, wojska NATO, Wielka Brytania, USA, ZEA


Źródło: wikipedia.org, Samoloty, Odrzutowe samoloty myśliwskie i wielozadaniowe
Oprac. Michał Kołomyjski