Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 Boeing C-135C

Boeing C-135 Stratolifter – amerykański, czterosilnikowy samolot transportowy opracowany na bazie Boeing 367-80 we wczesnych latach 50. XX wieku. Samolot opracowano na zlecenie USAF Strategic Air Command (SAC) jako latająca cysterna dla zwiększenia zasiegu bombowców, USAF Military Air Transport Service (MATS) zamówiło 48 transportowych C-135 (dostarczono 45) jako rozwiązanie przejściowe do czasu dostaw Lockheed C-141 Starlifter. Samoloty wyposażono potem w specjalistyczną aparaturę do prowadzenia misji rozpoznania elektronicznego, pomiaru skażeń i dowodzenia. Powstało też wiele wersji na bazie komercyjnego Boeing 707 oznaczanych: C-18, C-137 (posiadające okna i duże drzwi) oraz Boeing E-3 Sentry, Boeing E-6 Mercury. Ogółem na bazie modelu 367-80 powstało ponad 60 wojskowych wersji.

Wersje

Seryjne:

    C-135A – samolot transportowo-pasażerski z silnikami J-57-P-59W, bez instalacji do tankowania, wyprodukowane w 1961, zbudowano 15 sztuk.
    C-135B T/RIA – cztery C-135B do telemetrii, duży kolisty nos, identyczny jak w EC-135N.
    C-135B – samolot transportowo-pasażerski z silnikami TF-33-P-56, wyprodukowane 1961-1962, zbudowano 30 sztuk.
    C-135F – powietrzny tankowiec i transportowiec, wersja eksportowa dla Francji, wyprodukowane 1963-1964, zbudowano 12 sztuk.
    KC-135A Stratotanker – powietrzne tankowiec i transportowiec z silnikami Pratt & Whitney J57, wyprodukowane 1955-1964, dostarczone 1957-1965, zbudowano 732 sztuki.
    KC-135B – samolot dowodzenia i powietrzny tankowiec, zbudowano 17 sztuk.
    RC-135A – samolot rozpoznania fotograficznego, wyprodukowane w 1965, zbudowano 4 sztuki.
    RC-135B – samolot zwiadu radioelektronicznego, wyprodukowane 1964-1965, zbudowano 10 sztuk.

Konwersje

    Information icon.svg Osobny artykuł: Boeing RC-135.

    C-135FR – 11 C-135F po wymianie silników na CFM56/F-108.
    EC-135A – 11 KC-135A przebudowano w 1965 na punkty dowodzenia i jako retranslator (przekaźnik radiowy).
    EC-135B – dwa C-135B T/RIA, do telemetrii i wsparcia programu kosmicznego, 1978.
    EC-135C Looking Glass – 14 KC-135B służących jako punkt dowodzenia SAC po zmianie oznaczenia.
    EC-135G – cztery KC-135A jako retranslatory i Airborne Launch Control System (ALCS) - do odpalania i kierowania ICBM.
    EC-135H – pięć KC-135A przebudowanych na punkt dowodzenia.
    EC-135H – trzy KC-135B, punkt dowodzenia SAC dla obszaru Pacyfiku.
    EC-135K – trzy KC-135A, punkt dowodzenia dla myśliwców.
    EC-135L – osiem KC-135A, punkty i dozoru po ataku (PACCS).
    EC-135N – osiem C-135A jako Apollo Range Instrumentation Aircraft (ARIA) dla programu Apollo, śledzenie i telemetria, 1967, od 1975 jako Advanced/RIA.
        EC-135E – dwa EC-135N przebudowano w 1981 do celów testowych.
    EC-135P – pięć KC-135A, konwersja na latający punkt dowodzenia.
    EC-135Y – jeden NKC-135A przebudowany w 1984 na punkt dowodzenia.
    KC-135A Relay – siedem KC-135A doposażono w aparaturę do retranslacji sygnałów.
    KC-135D – cztery RC-135A przebudowane na tankowce, zmodernizowane jak KC-135E, silniki Pratt & Whitney JT3D.
    KC-135E – 161 KC-135A po wymianie silników od 1981 na JT3D-3B (w wojsku TF33-P-102) z komercyjnych B707.
    KC-135R – 432 KC-135A/E po wymianie silników na GE/Snecma CFM-56-2B (w wojsku F108-CF-100), przebudowane w latach 1984-2010, cześć wyeksportowano do Francji, Turcji i Singapuru.
        RC-135W Air Seekers – Wielka Brytania zamówiła trzy KC-135R przebudowane na samoloty rozpoznawcze, zastąpiły Nimrod R1.
    KC-135R(RT) – osiem samolotów mogących pobierać paliwo od innych cystern przez przednie gniazdo do tankowania.
    KC-135Q – 56 KC-135A z rozdzielonymi zbiornikami przystosowano do przenoszenia paliwa JP-7 dla Lockheed SR-71 Blackbird.
        KC-135T – KC-135Q po wymianie silników na CF-M56, zmodernizowana awionika.
            RC-135T – jeden KC-135T przebudowano na wersję rozpoznawczą, używany do szkolenia załóg, utracony w 1985.
    NC-135A – trzy C-135A do monitorowaniu prób broni nuklearnej.
    NKC-135A – 21 KC-135A do testowania walki elektronicznej, NKC-135E po unowocześnieniu silników.
    RC-135C Big Team – 10 RC-135B zmodernizowano w 1967 do wersji rozpoznania elektronicznego ELINT.
        RC-135U Combat Sent – trzy RC-135C przebudowane w 1971 do ELINT.
        RC-135V Rivet Joint – 7 RC-135C i 1 RC-135U zmodernizowano w latach 1973-1977.
    RC-135D Rivet Brass – 1 KC-135A i 3 C-135A wyposażone w radar boczny SLAR, do zadań patrolowych, 1962.
    RC-135E Rivet Amber – jeden C-135B z radarem matrycowo-fazowanym, utracony w 1969.
    RC-135M Rivet Card – sześć C-135B przystosowanych do zadań ELINT i rozpoznania komunikacji radiowej COMINT, 1967.
        RC-135W Rivet Joint – 6 RC-135M i 2 inne, analogiczne do V.
    RC-135S Rivet Ball – 1 KC-135A i 3 C-135B do śledzenia testów radzieckich pocisków balistycznych.
    RC-135X Cobra Eye – jeden C-135B do monitorowania końcowej fazy lotu ICBM, do wersji S w 1993.
    TC-135S – EC-135B przebudowany do szkolenia załóg.
    VC-135B – cztery KC-135A i jeden C-135B dostosowane do transportu VIP.
    WC-135B – 10 C-135B zmodyfikowanych na samoloty rozpoznania pogody i wykrywania skażeń, silniki TF33-P-9.
        C-135C – WC-135B po powrocie do Military Airlift Command (MAC) jako transportowce zachowały gniazdo do tankowania.
        OC-135B Open Skies – trzy WC-135B zmodyfikowane na samoloty obserwacyjne w ramach traktatu Open Skies o kontroli poziomu zbrojeń.
        TC-135B – jeden WC-135B do celów treningowych załóg OC-135B.
    WC-135C Constant Phoenix – jeden przebudowany EC-135C, odpowiednik WC-135W, silniki TF33-P9.
    WC-135W Constant Phoenix – dwa C-135B do zbierania informacji o promieniowaniu radioaktywnym w czasie rzeczywistym, wprowadzone w związku z traktatem z 1963 o ograniczeniu prób atomowych, operacyjne od grudnia 1965, silniki TF33-P-5.

 

Dane techniczne

Napęd     4 x Pratt & Whitney TF-33-PW-102
Ciąg     80 kN każdy
Wymiary

Rozpiętość 39,88 m
Długość 41,53m
Wysokość 12,7m
Powierzchnia nośna 227m2
Masa własna 44663kg
Masa całkowita 146000kg
Prędkość maksymalna 933km/h
Zasięg 5500km

 

Źródło: Wikipedia.org