Antonow An-74

Antonow An-74 - samolot transportowy został oblatany w 1984r. Jest on udoskonaloną wersją Antonowa An-72 przystosowaną do eksploatacji w warunkach arktycznych. W wystającym nosie kadłuba znajduje się radar pogodowy, samolot wyposażony jest w specjalny układ przeciwoblodzeniowy. Nowo zaprojektowany płat ma rozpiętość większą w stosunku do An-72. Istnieje możliwość zastosowania podwozia nartowego. Samolot odznacza się krótką drogą startu i lądowania. W 1998r. na salonie lotniczym w Berlinie została zaprezentowana jego ulepszona wersja oznaczona An-74 TK200. Istnieje również wersja służąca do prowadzenia walki elektronicznej wyposażona w zamontowany na stateczniku pionowym radar horyzontalny. W kodzie NATO odmiana ta nosi oznaczenie "Madcap".
20 IV 2001r. pierwszy lot odbył prototyp najnowszej wersji oznaczonej An-74 TK300. Samolot ma zabierać 52 pasażerów lub 10 ton ładunku. Seryjną produkcję podjęły zakłady w Charkowie. Zainteresowanie samolotem wykazały oprócz Ukrainy, także Rosja i Chiny.

Konstrukcja:
metalowa, dwusilnikowy górnopłat z silnikami osadzonymi przed skrzydłami, podwozie trójpodporowe wciągane w locie, rampa załadunkowa w tyle kabiny. Turbinowe silniki odrzutowe D-36 o ciągu 6406 daN (6530 kG) każdy.


Dane techniczne:

Rozpiętość
31,89 m
Długość
28,07 m
Wysokość
7,88 m
Masa całkowita
34 500 kg
Prędkość maksymalna
720 km/h
Pułap
11 000 m
Zasięg
4200 km

                                                                                       Opracował: Paweł Szczepaniec