Antonow An-32

Antonow An-32 - samolot transportowy An-32 został zaprezentowany po raz pierwszy w 1976r. Jest on modyfikacją Antonowa An-26, używanego m.in. przez lotnictwo polskie, przeznaczoną do eksploatacji w klimacie tropikalnym. Został wyposażony w silniki AI-20M o większej mocy niż zastosowane w An-26 AI-24WT. Zabiera 52 osoby lub 30 spadochroniarzy bądź 24 rannych na noszach albo ładunek o masie 6000 kg.

W 1999r. Kijowskie Zakłady Lotnicze "Aviant" zaprezentowały po raz pierwszy, opracowany już w niepodległej Ukrainie, samolot będący modyfikacją An-32, oznaczony An-32B-200. Jest on dostosowany do wymagań NATO. Od wersji bazowej różni się przedłużoną żywotnością silników, masą całkowitą zwiększoną do 28 500 kg, dodatkowymi zbiornikami paliwa i bogatym wyposażeniem elektronicznym. Samolot zabiera 7500 kg ładunku. Został zgłoszony do przetargów na samolot transportowy lotnictwa Grecji (1999r., na razie nie rozstrzygnięty) i Polski (2001r., unieważniony).

Konstrukcja: metalowa, samolot transportowy w układzie dwusilnikowego grzbietopłata, rampa załadunkowa w tyle kadłuba. Turbinowe silniki śmigłowe AI-20M o mocy 3812 kW (5180 KM) każdy.

Dane techniczne:

Rozpiętość

29,2 m

Długość

23,8 m

Wysokość

8,58 m

Powierzchnia nośna

74,98 m2

Masa całkowita

26 000 kg

Prędkość maksymalna

540 km/h

Pułap

9500 m

Zasięg

2200 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec