Antonow An-70T

Antonow An-70T - prace nad samolotem transportowym An-70T, przeznaczonym początkowo dla lotnictwa Wspólnoty Niepodległych Państw, rozpoczęto na początku lat 90. Projekt początkowo finansował całkowicie rząd ukraiński, później w prace włączyły się także firmy rosyjskie. Pierwszy lot doszedł do skutku 16 XII 1994r. Samolot w swoim czwartym locie został rozbity po kolizji z samolotem An-72, zginęło 7 członków załogi. Drugi prototyp został oblatany 27 IV 1997r. Publicznie został zaprezentowany po raz pierwszy w październiku tego samego roku w Moskwie. Prototyp po raz pierwszy w krajach Europy Zachodniej został zaprezentowany na salonie lotniczym w Berlinie w 1998r., a następnie w czerwcu 1999r. na salonie lotniczym w Paryżu, gdzie zrobił duże wrażenie. Rząd rosyjski zamówił 164, a rząd ukraiński 65 samolotów An-70, które mają zastąpić przestarzałe transportowce An-12. Planowana jest również sprzedaż na rynki zachodnie.

Powiększoną wersją An-70 ma być projektowany obecnie samolot An-171.

Konstrukcja: całkowicie metalowy, czterosilnikowy górnopłat o ciśnieniowej kabinie ładunkowej o wymiarach 18,6 m x 4 m x 4,1 m. An-70T zabiera na pokład 75 ton ładunku lub 110 spadochroniarzy. Podwozie wielokołowe wciągane w locie. Napęd stanowią 4 turbinowe silniki śmigłowe ze śmigłami przeciwbieżnymi Progress D-27 o mocy 10 290 kW (13 980 KM). Samolot spełnia wymagania krótkiego startu i lądowania, może korzystać z lotnisk trawiastych.

Dane techniczne:

Rozpiętość

44.06 m

Długość

40.73 m

Wysokość

16.38 m

Masa własna

75 000 kg

Masa całkowita

135 000 kg

Prędkość maksymalna

750 km/h

Pułap

9600 m


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec