Miasiszczew VM-T Atlant Miasiszczew VM-T Atlant

Miasiszczew VM-T Atlant
- W końcu lat siedemdziesiątych rosyjski program kosmiczny złożył zapotrzebowanie na ciężki samolot transportowy, zdolny do transportu na grzbiecie budowanego samolotu kosmicznego Buran. Przy okazji samolot miał mieć możliwość przenoszenia zamiennie na grzbiecie potężnego zbiornika paliwowego lub elementów rakiety Energia. Skonstruowanie tak wielkiego samolotu transportowego wymaga czasu i docelowo powstał samolot zdolny do sprostaniu zadaniu czyli oblatany kilka lat później An-225 Mrija tymczasem do transportu lotniczego elementów wielkogabarytowych przebudowano dwa samoloty Miasiszczew M-4 pod nowym oznaczeniem WM-T Atlant. Główną zmianą w nowej konstrukcji było przebudowanie usterzenia. W miejsce klasycznego statecznika poziomego i pionowego zastosowano usterzenie w układzie „H” tak by przewożone na kadłubie elementy nie zaburzały przepływu wokół usterzenia. Na kadłubie zabudowano węzły cumownicze po 9odpowiednim wzmocnieniu żeber kadłuba. Prace nad modyfikacją rozpoczęto w 1978 roku i w 1981 wykonano pierwszy lot. Samolot prezentowano publicznie na płycie postojowej podczas pokazów MAKS

Samoloty miały spełniać swoje zadanie tylko kilka lat i tak też było. Docelowo zadanie miał spełniać samolot Mija który oblatano w 1988 roku. W następnym 1989 roku oba samoloty Atlant wycofano z użycia ich rolę przejął Antonow. Pozostający w użyciu do dziś.

KONSTRUKCJA - analogicznie jak w M-4 konstrukcja półskorupowa, kryta blachą duralową. Podwozie dwie golenie po dwa koła chowane w kadłubie oraz dwa pojedyncze koła pod końcówkami skrzydeł. Na skrzydłach lotki i klapy. Hamowanie wspomagane systemem spadochronów

NAPĘD - cztery silniki odrzutowe WD-7 zmodyfikowane przez Koliesowa o zwiększonym ciągu po 105 kN


DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 53,6
Długość m 51,2
Wysokość m 10,6
Powierzchnia nośna m2
Masa własna kg 75 700
Ładowność kg 50 000
Masa całkowita kg 192 000
Prędkość maksymalna km/h 500
Pułap m 9000
Zasięg km 1500


Oprac. Jacek Waszczuk