Za nami trzy miesiące ( czerwiec, lipiec i sierpień ) do nie tak dawna wolne miesiące od pracy i od szkoły. Było planowanie rok wcześniej, ba nawet na początku roku. Czego ? Gdzie spędzimy wakacje i urlop. Nikt się nie spodziewał że przyjdzie nam weryfikować plany wypoczynku w czerwcu, lipcu i sierpniu. Może miesiąc krócej albo dłużej ? Wszystkiemu winny stał COVID – 19. Przedstawianie w tym miejscu sobie daruję. Każdy o nim słyszał i… różnie go ocenia. Gdy chodzi o mnie, spojrzę na niego z fotela pasażera. Zapragnąłem spędzić urlop z dala od Polski. Nie, nie była to ucieczka jak uważa jedna z moich przyjaciółek. Była to nieodparta chęć zobaczenia ( o ile to możliwe ) co słychać u znajomych zagranicą.

Najbardziej znany jest udział polskich pilotów w powietrznej Bitwie o Anglię. Zasłynął w niej 303 Dywizjon Myśliwski im. Tadeusza Kościuszki. Ale miało być o Polkach w służbie RAF i USAAF. Jerzy Pawlak w książce „Pamięci lotników polskich 1918 – 1945” podaje 89 pilotów służących w RAF. Nasi lotnicy będący w służbie RAF musieli zrezygnować z tego czego nauczyli się w obronie nieba nad Polską. Kontynuowali w walkach nad Francją. Gospodarze z Wyspy Ostatniej Nadziei stosowali inną technikę. Ta naszym rodakom nie odpowiadała. Dlaczego ? Z prostego powody Brytyjczycy wcześniej nie mieli wcześniej „przyjemności” spotkać przeciwnika spod znaku czarnych krzyży. Powtórzę, nasi rodacy przewidywali i wiedzieli czego można się spodziewać ze strony przeciwnika.

Nie będzie to rzecz o stanie bezpieczeństwa nieba nad Polską tego po 1945 i 1989 roku. Będzie moje spojrzenie na to które mieli nad głową moi dziadkowie i rodzice w pamiętnym roku 1939. Tak, tak należę do tego pokolenia których dziadek z babcią i mama z tatą poznali lepiej czy gorzej to. To czym była II wojna światowa.

Obroną przeciwlotniczą i przeciwgazową Polski która po 123 latach odzyskała niepodległość miała się zająć… Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Została ona utworzona w 1923 roku. Czy to było nie za późno ? Z całą pewnością nie. Odrodzone państwo przez swoje pierwsze lata istnienia miało inne równie ważne cele.

Tego roku było niezbyt głośno ( może się mylę ) o najbardziej znanej powietrznej bitwie II wojny światowej. Tak. Była nią „Bitwa o Anglię”. Rzecz jasna nie ma wśród nas takich. Wszyscy z całą pewnością wiedzą o udziale Polaków. Chcę tylko przypomnieć o naszych rodakach w służbie RAF i USAAF. Jak się w nich znaleźli ?

Czas mi zakończyć „spacer” po bazach lotniczych II RP. Poznajmy historię ostatnich trzech. Będzie więc o Bazie Lotniczej Dęblin – Irena, Bazie Lotniczej Krosno i Bazie Małaszewicze. Jeżeli tym co napisałem przybliżyłem Czytelnikom jedną z kart nieznanej im historii polskich skrzydeł z biało – czerwoną szachownicą to. To będzie mi miło.

Do prac nad zorganizowaniem Bazy Lotniczej Dęblin – Irena przystąpiono w 1937 roku. Zagrożenie wybuchem wojny stawało się bardzo aktualne. Zachodni sąsiedzi Polski nie próżnowali. Tu nad Wisłą wybrani politycy i wojskowi zdawali sobie jasno sprawę z niebezpieczeństwa. Hitler i jego ludzie nie będą akceptowali narzuconego im porządku w Wersalu. 

Baza Lotnicza Nr 4, Toruń. Prawie wszystkie eskadry opuściły lotnisko między 28 a 30 sierpnia 1939 roku. Co to znaczy prawie ? Znaczy to że na lotnisko operacyjne nie dotarła jedna z eskadr. Nie została przydzielona do żadnej z armii mających bronić Polski. Uzyskała go ostatniego dnia pokoju. Do ewakuacji przystąpiono o zgrozo w dniu 1 września 1939 r. Część magazynów i wyposażenia została ulokowana w fortach miejskich. Nie było to zadanie łatwe. Miasto było położone blisko granicy państwa z III Rzeszą. Samoloty bombowe i myśliwskie miały do celu niedaleki dystans do pokonania. W 3 dniu dowodzący bazą otrzymał rozkaz ewakuacji bazy dalej od granicy, a dokładnie do Kowla. Do wykonania użył transportu kolejowego i kołowego. No a kto się „nie załapał” musiał liczyć na… własne nogi żeby udać się do pociągu.

Do napisania o samolotach sanitarnych w Polsce zachęcił mnie lecący przed domowymi oknami śmigłowiec LPR. Ci którzy mnie znają są innego zdania. Inspiracją było poznanie sympatycznej Pani rzecznik wspomnianej firmy. To tak na marginesie tytułem wstępu od autora. 

Sześć lat po tym jak umilkły działa I wojny światowej i Polska odzyskała niepodległość generał brygady Felicjan Sławoj – Składkowski powołał do działania „instytucję”. Która miała się zająć stworzeniem Lotnictwa Sanitarnego.

W 1924 r. w Poznaniu na Ławicy ( tu stacjonował 3. Pułk Lotniczy ) postanowiono że przebudować jeden z wielu zdobytych na Niemcach samolotów na polski płatowiec sanitarny. Wybór padł na Albatrosa C – X. Jeszcze tego samego roku przeszedł test swoich możliwości w warunkach bojowych. Trafił na akurat przeprowadzone manewry.  Nie poprzestano na tym. Porównano go z konstrukcjami pochodzącymi z Francji. Albatros C - X był maszyną dwumiejscową. Francuski Breguet XIVT zabierał trzech pacjentów a Hanriot 14S jednego. Te ostatnie pojawiły się w Polsce na jesieni 1925 r. Trafiły na lotniska wojskowe 1.Pułku Lotniczego to jest do Warszawy i do Lidy gdzie stacjonował 5.Pułk Lotniczy. 

aviation 467x100 pl

 

Miłośnicy lotnictwa od kilku lat obierają kurs na Targi Kielce. Nowoczesne samoloty ultralekkie, śmigłowce, wiatrakowce to tylko fragment ekspozycji, która na stałe zagościła w kalendarzu ośrodka. Targi Lotnictwa Lekkiego od 2019 roku zmieniają swoją formułę i podążają w stronę targów wyspecjalizowanych w nowoczesnych technologiach stosowanych w szeroko pojętym lotnictwie. Zmieniona nazwa wydarzenia – AVIATION EXPO to znak, że awioniki podczas targów w Kielcach będzie jeszcze więcej. Zapraszamy 19-20 września.

Ukazało się nowe rozporządzenie dotyczące przepisów ruchu lotniczego

Dz.U. 2020, pozycja 1305. 

zapraszamy do lektury.

 

Kosakowowieza                                                               fot.airport.gdynia.pl

AP aeropact nielatamypomagamy

 
 
 
 

lot do domu 2

 
 
 
 

 

                                                                                                                            APTECH1

Clear AirSpace® to aplikacja mobilna polskiej firmy AP-Tech, która integruje wszystkie niezbędne dane i funkcje w czasie operacji lotniczych. Dzięki zastosowaniu C-AS, w oparciu o wiele źródeł jednocześnie,na jednej mapie wyświetlane się dane nawigacyjne, pogodowe i topograficzne,. Pomoc nawigacyjna C-AS służy do planowania i monitorowania lotów zarówno w trybie IFR jak i VFR. Aplikacja dostępna jest na tabletach oraz komputerach wyposażonych w system iOS lub Windows. Posiada możliwość pracy w trybie off-line.

Fundacja Polskie Niebo                                                                                                          Warszawa, 16 marca 2020 r.

ul. I. Krasickiego 124 lok. 1, 05-500 Nowa Wola
sekretariat@fundacjapolskieniebo.pl tel. +48 726 730 004
 
 
 
LIST OTWARTY
 
w związku z sytuacją w polskiej branży lotniczej spowodowanej pandemią COVID-19
 
 
Szanowni Państwo,
 
Od zeszłego tygodnia Polacy w związku z pandemią wirusa COVID-19 znaleźli się w całkowicie nowej dla siebie sytuacji. Ograniczenia wprowadzone przez rząd polski oraz sytuacja na świecie w szczególnie niekorzystny sposób odbija się na branży lotniczej. Niestety słuchując się w trwająca od kilku dni na polskiej scenie politycznej dyskusję o koniecznych działaniach mających zapobiec negatywnemu wpływowi pandemii na sytuację polskiej gospodarki nie znajdujemy w niej wyrazów troski o branżę lotniczą i osoby w niej zatrudnione.

 Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października i listopada (poprzedniego roku) oraz stycznia, lutego, maja, lipca i października (roku bieżącego) i stanowi ósmą część cyklu publikacji.

Dzisiejszy artykuł zacznę nietypowo,

 

DSC 8697

 

 

                        Cumulusy 2019 - głosy policzone, nagrody rozdane - znamy zdobywców “lotniczych oskarów”!

Już po raz piąty przyznano najważniejsze nagrody środowiska lotniczego. Podczas uroczystej Gali w wyjątkowej scenerii hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront wręczono statuetki dla najlepszych lotniczych sportowców, pilotów i grup pokazowych oraz fotografów.

Załoga

 

                       Siedzący za sterami samolotów piloci pierwszych powstających w Polsce linii lotniczych mieli wspólny rodowód. Wcześniej służyli w lotnictwie wojskowym. Nie mieli doświadczenia w pracy ( postępowaniu ) w lotnictwie cywilnym. Zdobywali je teraz. Co pewne umiejętności stawały się teraz zbędne inne przydatne. Takimi była między innymi ta najważniejsza jaką jest pilotowanie samolotu i odporność na stres. Pierwsza wzbudzała podziw nie tylko u rodaków. Tam gdzie inni się wahali ze startem, lecieli Polacy. Lecieli co najważniejsze bezpiecznie gdy panowały trudne warunki atmosferyczne. Francuz czy Niemiec odmawiał wykonania lotu ale nie Polak.

Skrzydła we krwi INSTA 002 

KOLEJNA POZYCJA WYDAWNICTWA REPLIKA POD PATRONATEM MEDIALNYM SAMOLOTY.PL

 

 

„Jeszcze nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym” – powiedział Winston Churchill o lotnikach po bitwie o Anglię. Wśród tych nielicznych najlepsi byli Polacy.

Skrzydła we krwi to owoc czterdziestoletniej pracy autorki. Jako rdzenna mieszkanka Northolt Nina Britton Boyle od lat osiemdziesiątych zbierała materiały i kultywowała pamięć o polskich lotnikach walczących za Wielką Brytanię. Gdy była dzieckiem, słuchała opowieści o przeżyciach ojca z czasów II wojny światowej. Jej rodzina mieszkała mniej niż milę od bazy RAF-u w Northolt, zaś historie ojca wypełniały jej wyobraźnię ryczącymi Hurricane’ami i Spitfire’ami, które wylatywały z tej bazy podczas wojny.

Opowieści ojca wywarły na niej głębokie wrażenie i zostawiły długotrwały ślad. Podczas jednej z rozlicznych wizyt pod Polish War Memorial, które odbywała z mężem i dziećmi, Nina postanowiła, że napisze książkę o losach polskich lotników, będącą hołdem dla ich służby i poświęcenia.

Drogi

 

Statki powietrzne ( samoloty ) poruszają się pod niebem po odpowiednio wytyczonych drogach powietrznych. Te noszą nazwę korytarzy powietrznych. Mają swoją szerokość i przebiegają na odpowiedniej wysokości. Najkrótsza encyklopedyczna i słownikowa definicja to - droga lotnicza,  wydzielony z przestrzeni powietrznej obszar przeznaczony do lotu statków powietrznych, łączący dwa rejony lub strefy kontrolowane lotnisk. Korytarz ma szerokość 10 lub 20 mil morskich. W odróżnieniu od znanym na ziemi autostrad, czy też tak modnych w Polsce dróg szybkiego ruchu, samoloty poruszają się najczęściej wewnątrz korytarza jego środkiem. Obowiązuje zasada zachowania odpowiedniej odległości i wysokości lotu.

Wojska Balonowe

   Chyba nie wielu z nas współczesnych pamięta, że w Polsce przedwojennej ( 1918 - 1939 ) istniały wojska balonowe. Trzeba mi zacząć wszystko od początku. Wszystko zaczęło się na jesieni 1917 roku w wojennej zawierusze I wojny światowej. W Rosji dwóch polskich oficerów ( podpułkownik Hipolit Łosowski i pułkownik Aleksander Wańkowicz ) niezależnie od siebie sformowali oddział aeronautyczny. Aeronautami tak wtedy nazywano baloniarzy.

KERMIT_CZ_7.jpg