Antonow An-22 Anteusz

Antonow An-22 "Anteusz" - samolot An-22 jest rozwinięciem konstrukcji samolotu transportowego An-12. Oblatany został w lutym 1965r. będąc wówczas największym samolotem świata. Przewidziany został do prowadzenia poszukiwań złóż minerałów na Syberii oraz do transportu wojska i ładunków. Zastąpiony miał zostać przez jeszcze większy samolot - An-124 "Rusłan", ale liczne An-22 służą wciąż w Aerofłocie i lotnictwie transportowym armii rosyjskiej. Łącznie zbudowano około 200 egzemplarzy tego samolotu.

Konstrukcja: metalowa, czterosilnikowy grzbietopłat o podwójnym usterzeniu kierunku. Rampa załadunkowa w tyle kadłuba, ładownia o długości 33 m i kwadratowym przekroju. Do usprawnienia załadunku służą 4 suwnice umieszczone pod sufitem i 2 dźwigi o obciążeniu 2500 kg.  Podwozie wielozespołowe: przednie dwukołowe, główne składa się z potrójnych zespołów dwukołowych zabudowanych po obu stronach kadłuba i wciąganych w locie do przykadłubowych osłon. Turbinowe silniki śmigłowe NK-12MA o mocy 11 187 kW (15 200 KM) każdy. Samolot zabiera 29 pasażerów i 80 000 kg ładunku.

Dane techniczne:

Rozpiętość

64,4 m

Długość

57,8 m

Wysokość

12,53 m

Powierzchnia nośna

480 m2

Masa własna

114 000 kg

Masa całkowita

250 000 kg

Prędkość maksymalna

740 km/h

Zasięg

10 950 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec