Antonov An-124 Antonov An-124

An-124 Rusłan (kod NATO- Condor) - samolot An-124 pomyślany został jako następca An-22. Prototyp został oblatany 26 XII 1982r., był to wtedy największy samolot świata. Do 1985r. wykonano 3 egzemplarze serii informacyjnej. Wprowadzony do służby w 1986r., przeznaczony został do długodystansowego transportu. W lipcu 1985r. ustanowiono na An-124 rekord świata wznosząc się na wysokość 10 750 m z ładunkiem 171 219 kg.

Konstrukcja: ciężki samolot transportowy, czterosilnikowy, całkowicie metalowy górnopłat. Ładownia ma 36 m długości, 6.40 m szerokości i 4.40 m wysokości, mieści się w niej system rakietowy SS-20 wraz z całym wyposażeniem wspomagającym lub 50 samochodów Łada. Dostęp do ładowni prowadzi przez rampę załadowczą z tyłu samolotu i podnoszony nos kadłuba. Do rozmieszczenia ładunku służą 2 suwnice o udźwigu 10 000 kg i 2 o udźwigu 5 000 kg pracujące w poprzek kadłuba. Samolot zabiera 88 pasażerów lub 150 000 kg ładunku. Podwozie wielokołowe składa się z 12 podwójnych zespołów pracujących niezależnie - 2 koła zdwojone w dziobie samolotu i 10 zdwojonych kół podwozia głównego po bokach kadłuba. Napęd stanowią 4 silniki turbinowe Łotariew D-18T Turbofan o ciągu 239.6 kN każdy.

 

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

73,3 m

Długość

69,5 m

Wysokość

22,57 m

Powierzchnia nośna

628 m2

Masa własna

175 000 kg

Masa całkowita

405 000 kg

Prędkość maksymalna

850 km/h

Pułap

11 850 m

Zasięg maksymalny

16 500 km

Zasięg z maksymalnym ładunkiem

4500 km

 

 

Opracował: Paweł Szczepaniec