Messerschmitt Me 323 Gigant Messerschmitt Me 323 Gigant

Messerschmitt Me 323 Gigant - niemiecki wojskowy samolot transportowy zaprojektowany i budowany od 1942 roku w wytwórni Messerschmitt A.G. W zakładach w Leipheim i Obertraubling.

Historia:
W 1941 roku w dowództwie Luftwaffe zaczęto rozważać zwiększenie możliwości transportowych. Z uwagi jednak na trudności z dostępem do materiałów potrzebnych do budowy szybowców transportowych tak powstał szybowiec oznaczony Messerschmitt Me 321 Gigant. Spełniał on wymogi transportowe, lecz okazało się, że brak jest dostatecznej ilości samolotów mogących je holować.
Wtedy to w wytwórni Messerschmitta na podstawie szybowca Messerschmitt Me 321 zaprojektowano samolot transportowy oznaczony Messerschmitt 323 Gigant (czasami jest on określany jako motoszybowiec). Konstrukcja tego samolotu była identyczna z szybowcem, a jedynie zamontowano na nim 6 silników na skrzydle, po trzy z każdej stronie kadłuba. Prototyp tego samolotu oblatano w 1941 roku.
Samolot ten stał się największym samolotem transportowym, jakiego używano w II wojnie światowej, miał on pięciokrotnie większy udzwig od standardowego samolotu transportowego Luftwaffe Junkers Ju 52.
Produkcję seryjną rozpoczęto w maju 1942, produkowany był w kilku odmianach. Odmiany różniły się mocš silników oraz zastosowaniem uzbrojenia.obronnego. Produkcję zakończono w marcu 1944, zbudowano łącznie 209 samolotów tego typu wszystkich odmian.

Użycie w lotnictwie:
Samoloty transportowy Messerschmitt Me 323 Gigant był stosowany przez Luftwaffe na wszystkich frontach II wojny światowej, zarówno do transportu materiałów i żołnierzy na linie frontu, jak również do ewakuacji rannych czy wojsk z okrążenia.
Samoloty tego typu latały także do wojsk niemieckich w oblężonym Stalingradzie. Samoloty te były często zestrzeliwane oraz wracały z dużymi uszkodzeniami. Wtedy to z uwagi na łatwość łatania przestrzelin nazwano je Leukoplast-Bomber.
"Samoloty tego typu dostarczały zaopatrzenie i posiłki dla niemieckiego Afrika Korps. Wtedy to z tymi samolotami spotkali się polscy piloci z Polskiego Zespołu Myśliwskiego, którzy w dniu 22 kwietnia 1943 stoczyli walkę z osłoną około 20 myśliwców włoskich i niemieckich nad wyspą Pantelleriš. Gdy Polacy rozbijali eskortę, nadleciały brytyjskie samoloty i zaczęły jeden po drugim niszczyć "giganty".

Bibliografia:
Kempski B., (1994), Szybowiec/samolot transportowy Me 321/323 Gigant, Warszawa, ISBN 83-11-08302-9.

Dane techniczne:
-państwo Niemcy
-producent Messerschmitt A.G., zakłady w Leipheim i Obertraubling
-typ ciężki samolot transportowy
-konstrukcja górnopłat, konstrukcja z rur stalowych, drewna, pokryty płótnem, podwozie stałe
-załoga 5 (2 pilotów, 2 inżynierów pokładowych, 1 mechanik)
Historia
-lata produkcji 1942-1944

Dane techniczne:
-napęd sześć 14-cylindrowych silników w układzie podwójnej gwiazdy Gnôme Rhône 14N
-moc 962 KM (740 kW) każdy z silników
Wymiary
-rozpiętość 55,24 m
-długość 28,50 m
-wysokość 10,15 m -powierzchnia nośna 300,50 m?
Masa
-własna 27 000 kg
-startowa 43 000 kg
-do lądowania 11 000 kg

Osiągi:
-prędkość maksymalna 235 km/h (na poziomie morza); 195 km/h (na pułapie 3000 m)
-prędkość przelotowa 210 km/h
-prędkość wznoszenia 3,6 m/s
-pułap 4700 m
-Zasięg 1000 km

Dane operacyjne:
-uzbrojenie 2 działka MG 151 kal. 20 mm
2 karabiny maszynowe MG 131 kal. 13 mm (stałe, w nosie samolotu)
Przestrzeń ładunkowa 10 ton.


Opracował Sebastian Rozwandowski (
www.sebalot2008.bloog.pl)
źródło wikipedia.pl