Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: Ju 290

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot transportowy, wolnonośny dolnopłat z podwójnym usterzeniem pionowym (oblatany 16.07.1942 r.). Pierwsze wyprodukowane maszyny wykorzystano już podczas operacji zaopatrzenia Stalingradu obecnie Wołgogrodu. Maszyny serii A-5 służyły jako morskie samoloty rozpoznawcze oraz samoloty rozpoznawcze dalekiego zasięgu.

 

1.1. Konstrukcja

  • czterosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej,
  • kabina zakryta,
  • podwozie chowane w locie
 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4x BMW 801D
Maksymalna moc  4x 1700 KM
Uzbrojenie  sześć działek MG 151 kalibru 20 mm (umieszczone w dwóch wieżyczkach na grzbiecie kadłuba, w bocznych okienkach kadłuba, w przedniej części podkadłubowej gondoli i w ogonie samolotu), jeden karabin maszynowy MG 131 kalibru 13 mm (umieszczony w tylnej części podkadłubowej gondoli)
Załoga  9
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 42,00 m
Długość  28,64 m
Wysokość  6,83 m
Masy  
Masa własna
 33 000 kg
Maksymalna masa startowa  45 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  440 km/h
Prędkość podróżna  360 km/h
Pułap  6000 m
Zasięg  6150 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}