Dornier-Do-31-1

Dornier Do 31 – niemiecki eksperymentalny samolot transportowy pionowego startu i lądowania.
W połowie lat 60. w niemieckiej wytwórni lotniczej Dornier Flugzeugwerke GmbH opracowano eksperymentalny wojskowy samolot transportowy pionowego startu i lądowania. Pierwszy lot samolotu oznaczonego jako Dornier Do 31E odbył się w dniu 10 lutego 1967 roku, przy czym był to normalny start z lotniska. Dopiero drugi prototyp posłużył do prób statycznych. Zbudowano jeszcze trzeci prototyp który posłużył do prób pionowego startu i lądowania. Po serii prób ostatecznie wycofano się z tego projektu w 1970 roku, rezygnując z dalszych prób i rozwiania tego projektu.

Konstrukcja: Samolot Dornier Do 31 był to górnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowym. Skrzydło klasyczne pokryte laminatem. Do lotu poziomego służyły mu dwa silniki odrzutowe, a do lotu pionowego dodatkowo cztery silniki nośne.

Kadłub ma przekrój kołowy o średnicy 3,2 m, do wnętrza kadłuba prowadzi tylna rampa otwierana hydraulicznie. Wewnątrz kadłuba może przebywać 36 żołnierzy z pełnym uzbrojeniem lub 3 samochody terenowe lub 24 pary noszy z rannymi.

Podwozie trzypodporowe z kołem przednim, chowane w locie.

Samolot był wyposażony w 2 silniki odrzutowe o ciągu 68,95 kN każdy do lotu poziomego z możliwością zmiany położenia dusz. Ponadto do lotu pionowego wyposażony w 4 silniki odrzutowe o ciągu 19,57 kN w dwóch zespołach.

 

Dane techniczne:

Napęd     2 dwuprzepływowe silniki odrzutowe Rolls Royce Pegasus S-2
4 silniki nośne Rolls Royce RB 162-4D
Ciąg     68,95 kN (7030 kG)
19,57 kN (1995 kG)
Wymiary

Rozpiętość 18,06m
Długość 20,88m
Wysokość 8,53m
Powierzchnia nośna 57,00m2
Masa własna 22500kg
Masa startowa 27500kg
Prędkość maksymalna 730km/h
Pułap 10 500m
Zasięg 1 800km


Dane operacyjne
Liczba miejsc
36 żołnierzy lub 3 samochody lub 24 pary noszy z rannymi

 

Źródło: wikipedia.org