DFS 230

DFS 230


Typ szybowiec transportowy.

Historia:
Kiedy w Luftwaffe zaczęto tworzyć oddziały powietrznodesantowe uświadomiono sobie, że jest potrzebny środek transportu umożliwiające lądowanie desantu bez dużego rozproszenia. W tym celu pod koniec 1937 r. skonstruowano lekki szybowiec DFS 230, mogący przewozić drużynę piechoty, ale nie wymagał dużego samolotu holującego. W zakładach DFS, Gotha, Hartig i Erla wyprodukowano 1022 szybowce, kolejne 496 powstało w Czechosłowacji. Kadłub DFS 230 posłużył do budowy eksperymentalnego holowanego wiatrakowca transportowego Focke-Achgelis Fa 225.

Prace konstrukcyjne:
Prace konstrukcyjne nad tym szybowcem oznaczonym DFS 230 prowadził inż. Hans Jakobs. Jako samolot holujący przewidywano Ju 52/3m, w trakcie wojny używano jednak do tego celu całej mozaiki różnych typów, np. Ju-87, He-46, Hs-126, Avia B-534, Do-17, a nawet przeprowadzono próbne holowanie całkowicie załadowanego DFS 230 za parą samolotów He-72 Kadet. Zazwyczaj używano do holowania liny, ale próbowano również holu sztywnego długości 1,2 m. Taki lot miał miejsce np. za Ju-52/3m po trasie Darmstadt-Hamburg-München (Monachium)-Darmstadt.

Użycie bojowe:
Maszyny te wykorzystywano od maja 1940 r. do końca wojny. Brały udział w operacjach nad Belgią, Bałkanami, Kretą i na froncie wschodnim. Z szybowców DFS 230 został 12 września 1943 r. wysadzony desant, który uwolnił Mussoliniego. Ostatnie loty na DFS 30 wykonywano wiosną 1945 r. do oblężonego Wrocławia, m.in. 23 marca doleciało tam 6 szybowców.

Dane podstawowe:
Państwo-Niemcy
Producent- zakłady DFS, Gotha, Hartig i Erla zakłady w Czechosłowacji
Typ- lekki szybowiec transportowy
Konstrukcja-mieszana
Załoga- 2 lotników + 8 ludzi desantu
Historia:Data oblotu  1937
Lata produkcji 1938-1941
Wycofanie ze służby-1945

Wymiary:
-Rozpiętość 21,98m
-Długość 11,24m
Wysokość 2,74m
-Powierzchnia nośna 41,30 m?
Masa:
-Własna 860kg
-startowa 2100kg
Prędkość dopuszczalna 290km/h
Prędkość holowania 180km/h

Opracował Sebastian Rozwandowski
źródło: samoloty.web
www.sebalot2008.bloog.pl