CASA C-295M (fot. Mariusz Rams)
Źródło. www.sp.mil.pl (prawa zastrzeżone)


CASA C-295M
- samolot transportowy C-295M to najmłodszy model hiszpańskiej produkcji firmy CASA. Produkowany od ponad dziesięciu lat. Pierwsze informacje o projekcie można było uzyskać już w czasie "salonu lotniczego" w Paryżu w 1997 roku. W roku 1998 hiszpańskie siły powietrzne rozpoczęły poszukiwania maszyny transportowej, która miała charakteryzować się większymi możliwościami niż używany dotychczas CN-235. Zamówienie na dziewięć egzemplarzy złożono w 1999 roku.

Pierwszy prototyp samolotu C-295M wystartował 28 listopada 1997 roku.
Z maszyn tych tego typu korzystają m.in. siły powietrzne Polski oraz Hiszpanii, ale także marynarka wojenna Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Straż Wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

Wszystkie maszyny zakupione przez Polskę znajdują się na wyposażeniu 13 Krakowskiej Eskadry Lotnictwa Transportowego bazującej na krakowskim lotnisku Kraków-Balice. Kontrakt podpisany został w 2001. Polska otrzymała wówczas 8 maszyn z opcją na 4 następne. Pierwszą maszynę Polsce przekazano w Krakowie 15 sierpnia 2003 roku. W październiku 2006 roku dokupiono 2 kolejne maszyny. C-295M spędziły na poslkim niebie do końca 2006 roku ponad 6000 godzin.

23 stycznia 2008 około 800 m od lotniska wojskowego 12. Bazy Lotniczej‎ w Mirosławcu w trakcie podchodzenia do lądowania miała miejsce katastrofa lotnicza właśnie maszyny tego typu. CASA C-295 M o numerze bocznym 019, zakupiona w roku 2007 przez Siły Powietrzne RP, spłonęła całkowicie. Zginęło prawdopodobnie 20 osób, w większości oficerów wojsk powietrznych.
 
 
 
Historia
 
Pierwszy projekt CASA C-295M, oznaczony jako EC-295, powstał w wyniku przebudowy seryjnego CN-235. Pierwszy lot maszyny odbył 28 listopada 1997 roku. W ciągu ponad 800 godzin wykonano 379 lotów próbnych. Dzięki temu projekt uzyskał potzrebne certyfikaty, mi.in certyfikat hiszpański, francuski i amerykański (uzyskano w 1999 roku).

Seryjna produkcja maszyny ruszyła w roku 2000 w zakładach CASA w Sewilli i w zakładach ENAER w Chile.

Warto zaznaczyć, iż w wyniku nawiązania kontaktu i zdobycia kontarktu z Polską, hiszpańska Casa przejęła PZL Okęcie w Warszawie i tu przeniosła produkcję części elementów struktury samolotu.


Dane techniczne
 
 
opisywany CASA C-295M jest ulepszonym projektem CN-235, w stosunku do poprzedniej wersji kadłub jest przedłużony o 3 metry, w dwóch równych sekcjach umieszczonych przed i za płatem. Jest dwusilnikowym górnopłatem o konstrukcji kompozytowo-metalowej z pojedynczym usterzeniem. Załoga samolotu może liczyć dwie do trzech osób. Kadłub ma metalową, półskorupową konstrukcję, o owalnym przekroju ze spłaszczonym zakończeniem rampy ładunkowej. Jej wnętrze jest całkowicie ciśnieniowane. W przedniej części mieści kabinę pilotów z dwoma miejscami. Przestrzeń ładunkowa znajdująca się w tylnej części maszyny ma wymiary: 12,7 metra długości, 2,7 szerokości i 1,9 wysokości.

Skrzydła CASA C-295M posiadają trzyczęściową, metalową i dwudźwigarową konstrukcję. Centropłat o obrysie prostokątnym, części zewnętrzne trapezowe (profil płata NACA 65-218, o wznosie części zewnętrznych 3 stopnie, Instalacja przeciwoblodzeniowa w opcji, pod skrzydłami możliwość instalacji 6 węzłów podskrzydłowych, klapy zajmują 58% rozpiętości).

Samolot posiada klasyczne metalowe usterzenie. Ma chowane podwozie. Podwozie główne jednokołowe ułożone jest tandemowo, przednie bliźniacze, ogumienie niskociśnieniowe. Hamulce hydrauliczne, amortyzacja olejowo-gazowa.

CASA C-295M posiada zdwojone, linkowe ze wspomaganiem hydraulicznym, wychylane hydrauliczne klapy i klapki wyważające elektromechanicznie. Maszyna jest wyposażona całkowicie cyfrowo w dwa komputery pokładowe. System wykorzystuje cztery monitory. Do wyposażenia maszyny weszły także: systemy VOR/ILS, transponder IFF, autopilot, radar meteorologiczny, radiostacje, odbiorniki GPS, nadajnik awaryjny, TCAS. Całość pozwala na wykorzystanie gogli noktowizyjnych, czasem można także instalować wskaźniki HUD.

Samolot posiada dwa silniki turbinowe Pratt & Whitney of Canada PW127G o mocy normalnej 1927 kW i maksymalnej 2177 kW, sześciołopatkowe śmigła Hamilton Sundstrand o zmiennym skoku. W skrzydłach znajdują się cztery zbiorniki paliwa. W projekcie samolotu przewidziano możliwość montażu instalacji do pobierania paliwa w locie.

W ramach obrony przeciwlotniczej samolot posiada zintegrowany system AN/ALR-300 firmy Indra, składający się z odbiornika ostrzegającego przed opromieniowaniem radiolokacyjnym. Opcjonalnie można zainstalować opancerzenie kabiny pilotów, chroniące przed ostrzałem broni małokalibrowej i odłamkami.

Obecnie istnieją dwie wersje tej maszyny: pierwsza - transportowa, zdolna do przewożenia 9,5 tony ładunku. Drugą wersją, którą zamówiły na razie dwa państwa jest morska wersja patrolowa oznaczona C-295MPA Persuader, wyposażony w pięć stanowisk operatorów, którzy wykorzystują radar obserwacji celów morskich, głowicę elektrooptyczną oraz odbiornik sygnałów z boi hydroakustycznych.


Ilość: 64 sztuki na całym świecie.


Dane taktyczno-techniczne:

Długość

24,4 m

Wysokość kadłuba

8,6 m

Rozpiętość skrzydeł

25,8 m

Masa własna

10760 kg

Masa całkowita

23200 kg

Masa ładunku

9500 kg

Prędkość maksymalna

481 km/h

Pułap

9145 m

Zasięg

4537 km

Rozbieg

800 m

Dobieg

490 m

 

 

Oprac. na podst. książki T. Makowskiego Samolot transportowy EADS-CASA C-295, Warszawa 2004