Suchoj Su-8 Suchoj Su-8

Suchoj Su-8 - na początku 1942r. dowództwo radzieckie, planujące po zwycięskiej bitwie pod Moskwą szeroko zakrojoną ofensywę mającą doprowadzić do wyzwolenia spod niemieckiej okupacji zachodniej Rosji i Białorusi, zgłosiło zapotrzebowanie na samolot szturmowy o dużym zasięgu, zdolny do atakowania linii zaopatrzeniowych nieprzyjaciela na zapleczu frontu. W biurze kierowanym przez Pawła Suchoja rozpoczęto prace nad dwoma prototypami. Konieczność ewakuacji fabryk w związku z kolejną niemiecką ofensywą opóźniła prace nad samolotem (który oznaczono Su-8) i pierwszy prototyp został oblatany dopiero w 1943r.

Samolot wykazywał dobre właściwości i osiągi, był dobrze uzbrojony i opancerzony. Uzbrojenie pozwalało na zwalczanie wszystkich typów niemieckich czołgów. Próby państwowe rozpoczęto pod koniec 1943r. Na nieszczęście dla Su-8 po bitwie pod Stalingradem wojna na froncie wschodnim była już właściwie rozstrzygnięta. Podjęto decyzję, że radziecki przemysł ma skoncentrować się na produkcji sprawdzonych typów samolotów. Prace ostatecznie przerwano w drugiej połowie 1944r. Planowana wersja z silnikami AM-42 pozostała tylko na deskach kreślarskich.

 

Konstrukcja: metalowa (ze wzglądu na braki surowcowe z elementami drewnianymi), dwusilnikowy, dwumiejscowy średniopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 18-cylindrowe ASz-71F o mocy 1619 kW (2200 KM) każdy.

 

Uzbrojenie: 4 działka NS-37 kal. 37 mm lub NS-45 kal. 45 mm, 8 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm obsługiwane przez pilota. Strzelec dysponował 1 k.m. UBT kal. 12.3 mm i 1 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm. Samolot mógł przenosić 4 bomby po 150 kg każda.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

20,5 m

Długość

13,5 m

Powierzchnia nośna

60,0 m2

Masa własna

9208 kg

Masa całkowita

12 413 kg

Prędkość maksymalna

550 km/h

Pułap

9000 m

Zasięg

1100 km



Opracował: Paweł Szczepaniec