
Iljuszyn Ił-102 - W latach 70 trwały w biurze konstrukcyjnym S. Iljuszyna, kierowanym wówczas faktycznie przez G. Nowożyłowa, prace nad samolotem szturmowym Ił-42 (mimo że do produkcji seryjnej wszedł konkurencyjny Su-25) Pod koniec tej dekady szturmowiec otrzymał oznaczenie Ił-102 (oznaczenie nawiązywało do słynnego radzieckiego szturmowca z czasów II wojny światowej, oznaczonego Ił-2). Wtedy też uznano go za konkurenta starzejącego się Su-25, co pociągnęło za sobą większe zainteresowanie projektem władz radzieckich i umożliwiło zbudowanie prototypów.
Pierwszy prototyp został oblatany 25 IX 1982r. Próby fabryczne samolot odbył w 1984r., dały one wynik pozytywny, co otwierało drogę do produkcji seryjnej. Niestety, podstawowym wyposażeniem radzieckiego lotnictwa szturmowego był wtedy Su-25, do tego biuro konstrukcyjne już przedstawiło zmodernizowany wariant tego szturmowca oznaczony Su-25T (początkowo oznaczany Su-39). Władze radzieckie, kierując się zwyczajem budowania sprawdzonych typów samolotów, nie zdecydowały o rozpoczęciu produkcji seryjnej Iłów-102. Zbudowano jedynie 2 prototypy.
Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy dwumiejscowy dolnopłat, podwozie trójpodporowe z kołem przednim wciągane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki turboodrzutowe RD-33I o ciągu 5200 kG każdy.
Uzbrojenie: 1 działko NU-102 kal. 30 mm pod kadłubem, 1 ruchome działko GSz-23 kal. 23 mm. w ogonie samolotu. Na 6 węzłach uzbrojenia pod skrzydłami i 2 pod kadłubem istniała możliwość zainstalowania rakiet lub bomb lotniczych.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
16,98 m |
Długość |
17,75 m |
Wysokość |
5,08 m |
Powierzchnia nośna |
63,5 m2 |
Masa własna |
11 600 kg |
Masa całkowita |
17 200 kg |
Prędkość maksymalna |
950 km/h |
Pułap |
10 000 m |
Zasięg | 400 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec