IŁ-102 NTW 3 95 1
Iljuszyn Ił-102 -
W latach 70 trwały w biurze konstrukcyjnym S. Iljuszyna, kierowanym wówczas faktycznie przez G. Nowożyłowa, prace nad samolotem szturmowym Ił-42 (mimo że do produkcji seryjnej wszedł konkurencyjny Su-25) Pod koniec tej dekady szturmowiec otrzymał oznaczenie Ił-102 (oznaczenie nawiązywało do słynnego radzieckiego szturmowca z czasów II wojny światowej, oznaczonego Ił-2). Wtedy też uznano go za konkurenta starzejącego się Su-25, co pociągnęło za sobą większe zainteresowanie projektem władz radzieckich i umożliwiło zbudowanie prototypów.

Pierwszy prototyp został oblatany 25 IX 1982r. Próby fabryczne samolot odbył w 1984r., dały one wynik pozytywny, co otwierało drogę do produkcji seryjnej. Niestety, podstawowym wyposażeniem radzieckiego lotnictwa szturmowego był wtedy Su-25, do tego biuro konstrukcyjne już przedstawiło zmodernizowany wariant tego szturmowca oznaczony Su-25T (początkowo oznaczany Su-39). Władze radzieckie, kierując się zwyczajem budowania sprawdzonych typów samolotów, nie zdecydowały o rozpoczęciu produkcji seryjnej Iłów-102. Zbudowano jedynie 2 prototypy.

 

Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy dwumiejscowy dolnopłat, podwozie trójpodporowe z kołem przednim wciągane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki turboodrzutowe RD-33I o ciągu 5200 kG każdy.

 

Uzbrojenie: 1 działko NU-102 kal. 30 mm pod kadłubem, 1 ruchome działko GSz-23 kal. 23 mm. w ogonie samolotu. Na 6 węzłach uzbrojenia pod skrzydłami i 2 pod kadłubem istniała możliwość zainstalowania rakiet lub bomb lotniczych.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

16,98 m

Długość

17,75 m

Wysokość

5,08 m

Powierzchnia nośna

63,5 m2

Masa własna

11 600 kg

Masa całkowita

17 200 kg

Prędkość maksymalna

950 km/h

Pułap

10 000 m

Zasięg 400 km

Opracował: Paweł Szczepaniec