Iljuszyn Ił-10
Łączna produkcja samolotów Ił-10 i Avia B-33 wyniosła około 6170 sztuk. W ZSRR zakończono produkcję w 1955r., co zbiegło się niemal z rozpoczęciem wycofywania ich z eskadr. W polskim lotnictwie pierwsze Iły-10 pojawiły się w 1949r. zastępując przestarzałe Iły-2. Samoloty te służyły w jednostkach bojowych do 1957r.
Odmiany:
-
Ił-10M - samolot szturmowy z 1951r., o zmienionym profilu i końcówkach skrzydeł. W związku ze wzrostem masy zamontowano podwozie o większych kołach
-
Ił-10UT - samolot szkolno-treningowy z 1945r.; dwumiejscowy
-
UIł-10 - samolot z 1945r., wersja szkolno-bojowa, od 1951r.używana też przez lotnictwo polskie
Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, kabina załogi i silnik opancerzone; silnik rzędowy AM-42 o mocy 1472 kW (2000 KM).
Uzbrojenie:
-
początkowo: 2 działka WJa kal. 23 mm i 2 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm w skrzydłach oraz w.k.m. UBT kal. 12.7 mm
-
późniejsze serie Ił-10 i Ił-10M: 4 działka NS kal. 23 mm w skrzydłach i działko UB-20 kal. 20 mm tylnego strzelca
-
Ił-10UT: 2 działka NS-23 kal. 23 mm w skrzydłach
Samolot przenosił maksymalnie 600 kg bomb (normalny ładunek to 400 kg bomb) i 4 pociski rakietowe RS-132 (Ił-10UT – 2 pociski).
Dane techniczne:
Rozpiętość |
13,4 m |
Długość |
11,12 m |
Wysokość |
4,1 m |
Powierzchnia nośna |
30 m2 |
Masa własna |
4680 kg |
Masa całkowita |
6335 kg |
Masa maksymalna |
6535 kg |
Prędkość maksymalna |
530 km/h |
Pułap |
4000 m |
Zasięg |
800 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec