Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania

 

Model: AS 10 Oxford 

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot szkolno-sportowy, o drewnianej konstrukcji zbudowany na podstawie AS 6 Envoy. Służył do szkoloenia załóg samolotów wielosilnikowych. Używany również jako bombowiec pomocniczy oraz samolot sanitarny i łącznikowy. Z czasem maszynę tę dostosowano do potrzeb odbiorców cywilnych i produkowano jako wersję AS 65 Consul.

 

1.1. Konstrukcja

  • dwusilnikowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej
  • podwozie – chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt&Whitney R-985-AN6 Wasp Junior
Maksymalna moc  2 x 330 kW (450 KM)
Załoga  2 + 2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,26 m
Długość  10,52 m 
Wysokość  3,38 m 
Masy  
Masa własna
 2 440 kg
Maksymalna masa startowa  3 450 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  300 km/h
Prędkość wznoszenia   4,8 m/s
Pułap  5 830 m
Zasięg  800 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}