Producent / Kraj: Granville Brothers Aircraft / USA

 

Model: Spirit of St. Louis

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot jednosilnikowy, grzbietopłat zbudowany ze stalowych rur pokrytych płótnem i drewnem, którym Charles Lindbergh w dniach 20-21 maja 1927 r. pokonał Atlantyk. Ponieważ główny zbiornik paliwa znajdował się przed kabiną pilota, patrzeć przed siebie można było tylko przez peryskop. Spirit of St. Louis mógł zatankować 1705 litrów paliwa - stanowiło to więcej niż połowę całkowitej masy samolotu.

 

1.1. Konstrukcja

  • mieszana
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Wright Whirlwind J-5
Maksymalna moc  220 KM
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14 m
Długość  8,22 m
Wysokość  2,46 m
Masy  
Masa własna
 967 kg
Maksymalna masa startowa  2329 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  207 km/h
Prędkość podróżna  190 km/h
Pułap  5000 m
Zasięg  6615 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}