Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: UT-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dolnopłat (skonstuowany w 1935 r.); podczas II wojny światowej wykorzystywany przez radzieckie siły powietrzne jako samolot szkolny. Należał też do standardowego wyposażenia wielu radzieckich aeroklubów. Kadłub zbudowany był z rur stalowych z poszyciem płóciennym, skrzydła wykonane były z poszytego płótnem drewna. Istniała możliwość osadzania tego samolotu na pływakach.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji drewnianej,
  • podwozie klasyczne – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  M-11D/K
Maksymalna moc  125 KM (92 kW)
Załoga  1-2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,20 m
Długość  7,15 m
Wysokość  2,99 m
Masy  
Masa własna
 628 kg
Maksymalna masa startowa  940 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  210 km/h
Prędkość podróżna  170 km/h
Pułap  4 700 m
Zasięg  1130 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}