Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: Jak-52

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy dwumiejscowy samolot szkolno-sportowy, rozwinięty na podstawie Jak-50. Maszyna wyposażona była w podwozie z przednim kółkiem. Chociaż Jak-52 został skonstruowany w ZSRR, to maszyna seryjnie produkowana była od 1979 r. na licencji w Rumunii. Zbudowano około 1800 egzemplarzy tego samolotu. Wersja jednomiejscowa nosiła nazwę Jak-53.

 

1.1. Konstrukcja

  • jednosilnikowy dolnopłat metalowy
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wiedieniejew M-14P
Maksymalna moc  265 kW (360 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,30 m
Długość

 7,75 m

Wysokość  2,70 m
Masy  
Masa własna
 1 015 kg
Maksymalna masa startowa  1 305 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  286 km/h
Prędkość wznoszenia  7 m/s
Pułap  6 000 m
Zasięg  550 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}