|
|||||
|
|
||||
1. Opis Średni jednosiinikowy śmigłowiec wielozadaniowy, model Sikorsky 5-55 produkowany na amerykańskiej licencji w Wielkiej Brytanii. Seria 3 zamiast silnika tłokowego miała silnik turbinowy. Wyprodukowano 400 egzemplarzy tego modelu w różnych wersjach (m.in. jako śmigłowiec sanitarny). |
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Havilland Gnome H.1000 |
Maksymalna moc | 772 kW ( 1050 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
16,15 m |
Długość całkowita | 18,95 m |
Wysokość | 4,76 m |
Masy | |
Masa własna
|
2 724 kg |
Maksymalna masa startowa | 3 630 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 175 km/h |
Prędkość wznoszenia | 4,6 m/s |
Pułap | 5 000 m |
Zasięg | 510 m |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}