|
|||||
|
|
||||
1. Opis Trójsilnikowy śmigłowiec transportowy z czterołopatowym wirnikiem skonstruowany jako następca modelu Sea King (oblatany 9.10.1987 r.). Powstał w wyniku międzynarodowej współpracy zakładów Westland i Agusta. Oprócz Wielkiej Brytanii używany jest w Portugalii, Kanadzie oraz Stanach Zjednoczonych. Na podstawie wersji militarnych stworzono wersję cywilną. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | 3 x Rolls-Royce/Turbomeca RTM322-01 |
Maksymalna moc | 3 x 1724 kW (2344 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec transportowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
18,59 m |
Długość całkowita | 22,81 m |
Wysokość | 6,65 m |
Masy | |
Masa własna
|
10 500 kg |
Maksymalna masa startowa | 14 600 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 309 km/h |
Pułap | 3 300 m |
Zasięg | 1 850 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}